Gå til innhold

Privatleasing - en ny måte å finansiere en BMW


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

For ca. et år siden skrev jeg om fremtidens måte å ha en bil på i denne tråden. Dette er nå også en realitet i Danmark der man forventer at opp til og med 60 prosent av nybilsalget til private vil være leasingbiler i løpet av ca. 10 år. Det er ingen grunn til å tro at denne utviklingen ikke kommer til Norge også... og da er det om å gjøre for den enkelte å ikke brenne inne med en relativt ny og kostbar bil.

http://fpn.dk/motor/bil/article1077648.ece

I England er privatleasingmarkedet i dag så stort at brukte biler som er over tre år gamle (leasingperioden er som regel tre år) mer eller mindre dumpes i pris fordi ingen ønsker å kjøpe bilene. Dette virker naturligvis selvforsterkende og så sant man har en stabil inntekt er det økonomisk galskap å ikke lease privatbilen i England. Man kan i tillegg kjøpe spesielle serviceavtaler a la BMW Service Inclusive der man binder seg til bestemte verksteder eller kjeder med verksteder. Dette medfører at mange hverken har økonomiske eller praktiske insentiver til å skru på bilen selv... eller at andre enn de man har en serviceavtale med skal skru på bilen. Mange har jo også både veihjelp og fri leiebil i bilforsikringen (også den forsikringen man evt. tegner med leasingselskapet) så dermed er det enda en mindre grunn til selv å skru på bilen. Bilimportører i England har allerede tatt konsekvensen av dette ved å redusere delelageret for deler til biler eldre enn 10 år gamle... og noen deler (f.eks motorstyringsenheten til Mercedes-Benz W124) lagerføres ikke i England. Det skal ikke mye fantasi til for å tenke seg hva en slik del koster hvis den skal spesialimporteres... ergo havner bilen på skroten og kunden leaser en ny bil.

I tillegg har vi miljøaspektet. Det er ingen hemmelighet at myndighetene ønsker å endre avgiftene fra kjøpet av bilen til selve bruken av bilene. I fremtiden kommer vi til å betale mer pr. kjørte kilometer enten i form av regulære veiavgifter, miljøgebyr på forsikringen eller et større miljøgebyr på drivstoff. I Frankrike og i Tyskland betaler man f.eks mer og mer i årlige avgifter for hvert år bilen blir eldre... som en slags miljøkompensasjon for hvert år bilen blir mer og mer umoderne i relasjon til avgasser etc. Hensikten er naturligvis et forsøk på å stimulere til et øket salg (les: leasing) av nye biler. Dette er naturligvis en gavepakke til både staten og bilprodusentene... og vi som er tradisjonelt interessert i biler bør fortvile... ingen tvil om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil at dette er på full fart inn som den mest valige måten å finansiere sitt bilhold på.

Vet ikke hvor mange år dette har pågått i Norge, men det må begynne å bli noen år nå. Jeg har selv regnet fram og tilbake på dette ved flere anledninger, og regnstykket er ikke så ille. Men, jeg er litt skeptisk til å ikke eie bilen selv, og jeg la også stor vekt på at man aldri kan si hvordan man står om 3år. Skulle man da være uten jobb, eller ha andre problemer, så står man faktisk på bar bakke igjen.

De tilbyr også dette på bruktbiler, og da fikk jeg faktisk fram ett bedre regnestykke. Slik finans på 1-2år gammel bil ga best utslag.

Nå så kan jeg ihvertfall selge en bil til 250lapper og cashe ut en billigbil om så skulle skje. Vet man ikke bør tenke slik, men jeg er nok en litt sånn bedre føre var person :whatever:

Men at det frister er hevet over en hver tvil. Jeg kunne ha rattet rundt i en splitt ny 525d M-Sport og hatt mindre(synlige) bilutgifter i 3-5år fram i tid kontra det jeg har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt samme gleden av bilen min om den var leaset. Jeg vil ikke bare kjøre fin bil, den skal være MIN. Om folk leaset mye kjekke biler hadde det jo vært hyggelig å kjøpe den billig etter tre år, men de fleste leasingbiler vil vel være dønn kjedelige Avensis og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte denne her:

»Vi kom frem til nogle priser, hvor man kan få en BMW 318D til samme pris som en Peugeot 307 HDI. Peugeot'en er da en fin bil, men når valget står mellem de to, så ved jeg godt, hvad jeg vælger.«

Hvis bilene leases og så dumpes i pris. så er det noen som taper på det? hvem er det som gjør det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bilene leases og så dumpes i pris. så er det noen som taper på det? hvem er det som gjør det?

Det nye store med leasing er at privatleasing nå er et økonomisk alternativ for folk flest (altså ikke kun vesentlig for firmaer)... og ikke minst omfanget i forhold til bare noen få år siden.

Tja... jeg vet ikke om det er så mange tapere egentlig. BMW får solgt biler til mange mennesker som ellers aldri ville hatt råd til å kjøpe en BMW. Omløpshastigheten øker betydelig og BMW selger mange flere biler (les: economy of scale). Folk binder ikke store verdier i bilene ved leasing og får på den måten lyst til å prøve noe annet enn en traust dieselstasjonsvogn og dermed åpner det seg et stort marked for nisjeprodukter som f.eks X3, X5 og X6... og de modellene tjener BMW grovt med penger på. Leasing er absolut ikke gratis og BMW tjener nok helt sikkert penger på avtalen... og igjennom serviceavtalene får BMW også bundet kundene til BMW verksteder og tjener enda mer penger.

Så langt jeg forstår er taperne folk som ikke har en fast inntekt og folk som evt. brenner inne med privateide dyre bilmodeller. Miljøet vinner iallefall stort på leasing iom. at bilparken relativt hurtig blir mange år nyere og ved at leasingavtalene typisk har en noe begrenset kjørelengde pr. år. På kontinentet er det nå ganske alminnelig at folk "downsizer" når det gjelder privateide biler (type Polo/Golf) og heller flesker skikkelig til når det gjelder leasingbilen (type 5-serie Touring med stor motor og mye utstyr).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten taper vel momsen når utleier kjøper inn bilene, men til gjengjeld får de jo inn moms på leien... Jeg er svært skeptisk til å leie i stedet for å eie, man betaler og betaler men eier ingen verdens ting. Norwegian fant f.eks ut at det var billigere å kjøpe fly for 18 milliarder enn å lease, de fleste andre flyselskaper bare leaser. Det billigste er uansett å kjøpe bilen etter 3-4 år, da har den falt mye i verdi også i dag og man får en mye penere bil for pengene enn om man kjøper ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gjøres av miljøhensyn så flagger man under særdeles falske flagg. Det koster miljøet å lage nye biler, og en slik politikk som fører til at bilen er skrot etter 3 år, kan vel kalles annet en idioti?

Det er noen faktorer i det systemet her som jeg undrer på.

Hvem taper. Feks

BMW = Taper intet, tjener mer, høyrere produksjon, og flere modeller ut.

Selger = Taper intet, men tjener enda bedre en før

Bilene som er eldre en 3 år. eksporteres ut til land der dem er fortsatt gull. Altså vinn vinn situasjon for produsent, forhandler.

Staten taper selvsagt ikke noe, forsikrings selskapene taper ikke noe, faktisk så blir det mer kling i kassen for begge.

Forbrukeren sitter igjen med svarteper som vanlig, og en liten Kia som han hadde råd til å lease med alle pluss pluss avgiftene.

Jeg personlig er for en politikk der avgiftene på nye biler settes særdeles ned, slik at man kan kjøpe seg den bilen som man mener passer familien best, uten å bli flådd. Omregistrerings avgiften settes ned til 1000 kroner. Hvem kan forsvare at 20 taste trykk på pc'n og en utskrift fra printeren koster eks 12.000, som er betalt en gang før.

Så en regel jeg mener bør ha tilbakevirkende kraft, er at om bilen er nyere en 6 år på norske markedet tilbake betales avgiftene til siste ledd, men med bruksfradrag. Slik at ikke man har en situasjon der mange sitter i heisen fordi dem kjøpte seg ny bil for tidlig.

Bare noen tanker som slo meg når jeg leste innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gjøres av miljøhensyn så flagger man under særdeles falske flagg. Det koster miljøet å lage nye biler, og en slik politikk som fører til at bilen er skrot etter 3 år, kan vel kalles annet en idioti?

Privatleasing av biler er ikke et fenomen av hensyn til miljøet... det er et resultat av økonomiske insentiver... hverken mer eller mindre. Evt. miljøfordeler indirekte eller direkte pga. privatleasing av biler er kun en bonus. Når det er nevnt er det liten tvil om at det i nær fremtid blir tildels betydelig dyrere å bruke privatbilen... av hensyn til miljøet... selvfølgelig... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staten taper vel momsen når utleier kjøper inn bilene, men til gjengjeld får de jo inn moms på leien... Jeg er svært skeptisk til å leie i stedet for å eie, man betaler og betaler men eier ingen verdens ting. Norwegian fant f.eks ut at det var billigere å kjøpe fly for 18 milliarder enn å lease, de fleste andre flyselskaper bare leaser. Det billigste er uansett å kjøpe bilen etter 3-4 år, da har den falt mye i verdi også i dag og man får en mye penere bil for pengene enn om man kjøper ny.

Personlig er jeg enig med deg (og jeg har da heller ikke lån på hverken bil eller hus), men jeg er samtidig ganske sikker på at vi tilhører en utdøende rase. I Nederland er nesten 90% av huseierne teknisk insolvente fordi de har et høyere lån på huset enn huset er verdt. Er det et problem ?... Ikke med mindre verdiene skal realiseres, man ikke kan betale rentene på lånet eller banken av andre årsaker sier lånet opp. Tilsvarende er det med lån og/eller lån til biler... folk nyter livets gleder her og nå. Det er nå man kan få billige lån... det er nå det er mulig for familien Hvermansen å privatlease en ny BMW relativt billig... det er nå man kan realisere de materielle drømmene. Store deler av den økonomiske fremgangen vi har hatt de siste 10-15 årene er basert på lett tilgang til billig kapital, men jeg er stadig ikke overbevist om at det holder i lengden. Leasing er generelt en kostbar tilgang til kapital, men hvis man ikke har kapital og huset krever det man kan få låne... kan leasing være en mulighet... noe mange benytter seg av... svært mange... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noe av denne linken Fredrik som var ifjor. Husker også min skeptisk til at gml biler kansje ikke ville bestå.

Sjønner utviklingen som sikkert er vel og bra for enkelte men skaper dette et sprikk i samfunnet rundt om der de som har råd og ikke har råd til og lease tru?

Hva med de som har gml biler/veteran av ren entusiasme, hvordan vil dette påvirkes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja miljø er en enkel sak å påberobe seg nye skatter og avgifter gjennom til sherrifen av Nothingham, og røkla sitter med nothing? he he.

Å lease bil på firma er faktisk ganske dyrt, selv en Toyota er ikke gratis for å skrive det slik. Så at det blir så mye bedre for privat spørs vel? :roll:

Norge's bil forurensning blir vel som å pisse i havet for en enkel person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker noe av denne linken Fredrik som var ifjor. Husker også min skeptisk til at gml biler kansje ikke ville bestå.

Sjønner utviklingen som sikkert er vel og bra for enkelte men skaper dette et sprikk i samfunnet rundt om der de som har råd og ikke har råd til og lease tru?

Hva med de som har gml biler/veteran av ren entusiasme, hvordan vil dette påvirkes?

Ja... trenden med privatleasing av biler bør åpne opp for noen prinsippielle spørsmål rundt den sosiale fordelingen i samfunnet... ikke fordi privatleasing i seg selv er avgjørende, men fordi privatleasing gjør det vanskeligere for mange å prioritere alternativt privatøkonomisk. Alt er vel og bra så lenge vi har gode tider og de aller fleste har en jobb å gå til, men når nedgangstidene kommer (og det gjør de helt sikkert) tror jeg mange vil få seg en overraskelse. Hvis man f.eks har valgt avdragsfrie lån til huset/leiligheten og kjører en leasingbil vil man hurtig oppdage at man intet eier og kun har store månedlige kostnader. Mange har det slik i dag for å finansiere dyre merkeklær, reiser og restaurantbesøk, men lukker øynene for hva dette i realiteten betyr den dagen ikke alt ser like lyst ut økonomisk. Før i tiden sparte man opp til dårligere tider i gode tider... man bygget kanskje et nytt hus på gården, restaurerte eldre deler av gården eller kjøpte litt ekstra jord/skog av naboen. I en moderne kontekst er dette i dag kun mulig for godt etablerte mennesker og/eller relativt velstående mennesker. Helt galt er det når man pantsetter gården/huset/leiligheten for å kjøpe et feriehus i f.eks Spania eller en ny kostbar bil... da øker man den økonomiske risikoen ganske så betydelig... kanskje uten å være helt klar over det.

Tilsvarende er det også ved privatleasing av biler der man betaler relativt store månedlige kostnader i bytte mot å selv kjøpe bilen og dermed slippe for verditapet og generell risiko. På mange måter kan leasing minne om å bo til leie... man slipper (iallefall direkte) å hefte for skatter, avgifter og vedlikeholdskostnader, men får heller ingen glede av evt. verdistigninger når det er økonomisk gode tider. For noen kan leasing være en glimrende måte å ha tilgang til en bil på, mens andre kanskje ikke ønsker eller kan påta seg månedlige kostnader av en slik størrelse privatleasing medfører.

Mitt poeng er imidlertid at når privatleasing blir populært blir den også selvforsterkende fordi bruktbilprisene faller kraftig i takt med at markedet oversvømmes av nyere brukte leasingbiler med mye utstyr. Istedenfor å kjøpe en brukt leasingbil velger de fleste derfor å lease en ny bil... nettopp for å unngå verditapet og selvfølgelig for få tilgang til en helt ny bil med alt hva det innebærer av gleder. Ergo må bilfabrikkene øke omsetningshastigheten enda mer og det gjør de ved å tilby en rekke nye såkalte nisje/livstilsmodeller som f.eks X-serien, men også flere toppmodeller som f.eks den nye E92 335i/M3... der fortjenesten er mange ganger større enn for de mindre modellene. Det de evt. taper på brukte leasingbiler tjener de lett inn igjen ved å etablere nye leasingkontrakter... som ultimativt medfører en større produksjon og omsetning. Alle omsetningsledd blir derfor gearet mot leasing fordi det er der pengene er. Når alt har falt på plass er selv en E46 et uvanlig syn hos en autorisert BMW forhandler/verksted... tiltross for at det kun er et par år siden at den ble erstattet av E90/91.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Problemstillingen privatleasing vs. privatkjøp av nye biler er mer aktuell enn noen gang tidligere. Jeg gjør for tiden noen undersøkelser i forbindelse med å bytte ut vår 2003 E46 318d Touring og har funnet ut at det praktisk talt ikke blir solgt nye BMW´er til private i Danmark... alt er enten leasing, firmabiler eller varebiler (man kan faktisk kjøpe en 1-Serie på "grønne" skilter i Danmark).

Dette er i utgangspunket ikke et problem for meg iom. at jeg skal kjøpe en ny BMW uten danske avgifter for eksport til Norge. Dette gjør jeg ikke for å spare penger, men fordi det er enkelt når vår nåværende BMW er "dansk". Problemet oppstår når jeg skal selge eller bytte inn vår nåværende BMW... pga. av mengden av leasing og firmabiler på markedet (både biler som er i trafikk og biler som allerede er på bruktmarkedet) faller bruktbilprisene fortere enn det som godt er. BMW beskytter naturligvis først og fremst deres egne interesser ved å holde hånden over deres egne biler (kundene har kun en bruksrett... leasingbilene forblir BMW´s eller leasingselskapets eiendom)... og en finanskrise hjelper heller ikke stort på bruktbilprisene. Ergo er dessverre biler privatkunder har lite interessante for alle parter. Jeg har imidlertid mye å gå på økonomisk så det er ingen krise for meg personlig, men hva er situasjonen om 2-3 år i Norge ?

Jeg ringer til Mercedes-Benz (Autostern) i Norge for å forhøre meg litt om privatleasing av biler i Norge. Dette gjør jeg fordi jeg antar at Mercedes-Benz har størst erfaring med leasing og firmabiler i premiumklassen. Joda... privatleasing er absolut et tema og de forventer at andelen av leasede biler vil stige markant i årene fremover. Jeg forteller om situasjonen i Danmark der bruktbilmarkedet er i ferd med å bli helt ødelagt pga. av mengden av leasingbiler. Jeg viser også til tilsvarende scener i spesielt England og ikke minst i Nederland. Svaret jeg fikk overrasker meg ikke... dette er et strategisk valg bilprodusentene gjør på bakgrunn av flere ting, men det viktigste er å få kontroll på hele verdikjeden fra produksjon til videresalg av bilene første gang etter 2-3 år eller rundt 90000 Km (eldre biler medfører bare ekstra kostnader og er ikke interessante). Så forstår vi bedre hvorfor brukte E39 og E46 modeller forsvant så hurtig ut av salgslokalene for bruktbiler hos merkeforhandlerne.

Vel... jeg tar kontakt med BMW her i Danmark igjen og fokuserer på en ny E91 for eksport til Norge. Jeg forteller at jeg ønsker å bytte inn vår nåværende BMW og samtalen kommer hurtig inn på dagens bruktbilmarked. BMW her i Danmark er ikke interessert i en 5 år gammel E46 for videresalg... uansett om den er i mint condition eller ikke. Bilen blir videresolgt til en profesjonell biloppkjøper... og de er ikke kjent for å betale mer enn høyst nødvendig. Jeg finner en løsning, men det interessante er selvfølgelig at denne situasjonen ikke er enestående for E46 modellen. Bruktbilmarkedet blir bare mer og mer presset med at antallet av leasingbiler øker... det er en selvforsterkende prosess... og til slutt er det naturligvis ingen som vil bruke deres egne penger på en ny BMW. Dette er situasjonen i Danmark, England, Nederland... og sikkert mange andre land.

Denne elendigheten kommer helt sikkert til Norge også... og hvis jeg kjøper en ny 2009 E91 nå vil jeg nødvendigvis møte meg selv i døren om 3-4 år. Hva koster det så å lease f.eks en E90 320i i Danmark ?

En løpetid på 3 år, 90000 Km og med et depositum på 35000 kroner koster 4750 kroner pr. måned. Man må være minimum 23 år gammel og naturligvis ha en normal kreditverdighet. Allikevel... 4750 kroner i måneden er ikke mye når man tenker på at dette inkludere verditap, faste servicer (dog ikke slitedeler) og minimal risiko. Skades bilen i en ulykke er det ikke din din bil et fremtidig verditap påføres. BMW hjelper deg godt på vei med deres egen BMW forsikring som dekker alt til 5545 kroner årlig (30000 Km årlig). Man får kontroll på kostnadene og praktisk talt ingen risiko mhp. et fremtidig salg og verditap.

Privatleasing er ikke like billig i Norge... 1500-2000 kroner mer i måneden koster det for en Mercedes-Benz C-Klasse... evt. uten et depositum. En BMW E90/91 ligger ganske sikkert i det samme prisområdet. Hvorfor skal jeg kjøpe en ny bil privat når privatleasing virker så fornuftig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...