Gå til innhold

E60/61 tråden


SuperGaute
 Share

Anbefalte innlegg

Noen som vet om lyktespylerne går opp dersom kun den ene fungerer? Høres ut som pumpe på min kun fungerer på ene siden, men ingen av dem kommer opp og spyler lyktene. (Ja vet at de ikke spyler hver gang man spyler frontruten) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
On 2/20/2018 at 11:39 AM, BMWlog said:

Noen som vet om lyktespylerne går opp dersom kun den ene fungerer? Høres ut som pumpe på min kun fungerer på ene siden, men ingen av dem kommer opp og spyler lyktene. (Ja vet at de ikke spyler hver gang man spyler frontruten) :)

For E61 er det tre pumper, en for lykter, en for frontrute og en for bakrute. Hvis du kun får spylt på ene siden er det kanskje tett dyse. Skal gå an å åpne lokket under lykten og kontrollere med makt (bruk plastikkverktøy), men har ikke prøvd. Spyler ikke hver gang men skal spyle første gang etter man starter bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et problem. Bilen knirker ganske høyt. Så høyt at damen merket det, hun merker vanligvis ingenting. 

Det skjer som regel når jeg har kjørt bilen varm og er nesten framme. Den knirker i lav hastighet bare jeg tenker på å svinge til høyre, også når jeg kjører ca rett fram. Den er stille når jeg svinger venstre. Lyden høres helt klart ut som den kommer fra høyre hjuloppheng et sted. Den knirker også i stillestående når jeg gir stort rattutslag mot høyre.

Noen ideer om hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Motorhavaristen skrev:

Jeg har også et problem. Bilen knirker ganske høyt. Så høyt at damen merket det, hun merker vanligvis ingenting. 

Det skjer som regel når jeg har kjørt bilen varm og er nesten framme. Den knirker i lav hastighet bare jeg tenker på å svinge til høyre, også når jeg kjører ca rett fram. Den er stille når jeg svinger venstre. Lyden høres helt klart ut som den kommer fra høyre hjuloppheng et sted. Den knirker også i stillestående når jeg gir stort rattutslag mot høyre.

Noen ideer om hva det kan være?

Høres ut som tårnlager, mener jeg å hske det heter :P hadde der samme på min bil, disse var råtne da de ble bytta.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Motorhavaristen

Jeg hadde sinnsykt med knirk fra min forstilling og spesielt ved sving, både i fart og stillestående. Det var totalt utslitte endeledd! Hadde ikke merket at de var slitte en gang!

Endret av Otis
Skriveleif
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen skal inn til Jæger neste uke, da skal jeg be dem sjekke for meg og gi meg en pris.. så kan jeg evt ta det selv hvis det ikke er for komplisert. Frister ikke så mye akkurat nå når det er så kaldt. Det var visst en åpen aksjon på disse bilene ang. en batterikabel til motorrommet som skulle byttes.. 

Jeg tenker forresten at det heller er tårnlager enn endeledd - det er ingen klakking eller noe sånt. Heller ikke sånn at det alltid er et problem når man svinger, merker det best når det er kaldt og tørt. Regner med endeleddet har en mansjett og ikke skal være altfor påvirket av om det er regn. Heldigvis mye regn i Bergen.

Endret av Motorhavaristen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger tips fra dere. Fant ut at det lekker olje ifra intercooler (fra turbo siden). Skrudde av slangen og det drypte olje fra turbo siden. Hva kan problemet være?

Må jeg evt rengjøre intercooler for olje?

 

Ved  fult pådrag merker jeg en vibrasjon som kommer fra ca 3-3500rpm, kan det ha noe med automatkassen å gjøre, slitedel? Skjer bare ved fult pådrag i 3/4 gir.

 

525d 3l 2008

FAC488F9-B5AD-490D-9E66-0EF90B57273D.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@chrisnov

Utifra hva jeg husker så er dette slik de er disse motorene og "alle" har det slik. Min er helt stabil på denne "lekkasjen" og har vært det i 4 år. Det er vel kanskje feil å kalle det for en lekkasje, men svetting ihvertfall.

Når det gjelder vibrasjon så kan det kanskje være disse fjærene som skal holde noe på plass i kassen som er slitt. @TRF har s akket om dette før. Er din bil tunet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, chrisnov skrev:

Ja, bilen er nettopp tunet. 197/250hk

Skal få skiftet veivhusventilasjon ila dagen.

 

Og hvor mange NM har du fått? Converteren i automatkassen din er ratet til max 420NM. Mange med tuning som kjører rundt med mer, men da på bekostning av levetid og ulyd fra converteren. Mange tuningfiler har momentbegrensning på 1+2 gir, som fører til at ulyden oppstår fra 3 gir og opp. Men dette kan tuningfirmaet fortelle deg mye mer om, hvis de er seriøse, vel og merke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også denne duringen på min bil etter tuning hos @TRF.

Mener at det er sagt at dette er en komfort ting og ikke nødvendigvis noe galt.

Det som er litt rart er at jeg får den kun noen ganger i automodus, men om jeg velger ett gir manuelt, så er lyden borte.
Vi snakker selvsagt om full gass og during rundt 2-2,5k mener jeg. Har ikke testet på noen måneder, da jeg er for glad i mine vinterdekk.

Uansett så har jeg ikke kontaktet TRF for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har en 523i e60 som fusker. Har en feilkode på sensor på innsugskamakselen. Har byttet sensor og slettet koden. Kjørte en tur og alt så bra ut, men så stoppet jeg bilen og startet den igjen, og da var problemet tilbake.

Hva kan det være som gjør at det blir feil på den sensoren? Sensoren har blitt byttet før også. Registerkjede er skiftet bare en liten stund siden.

Turtallet går amokk på tomgang før den stopper, men går fint av og til. 

Endret av Simonruud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, johanngj skrev:

120nm opp med chip.

så ca 250/500nm

med det du skrev under så er dette nøyaktig samme ulyd. Flat pedal så kommer ulyden under aksling fra 3 gir.

Og hvor mange NM har du fått? Converteren i automatkassen din er ratet til max 420NM. Mange med tuning som kjører rundt med mer, men da på bekostning av levetid og ulyd fra converteren. Mange tuningfiler har momentbegrensning på 1+2 gir, som fører til at ulyden oppstår fra 3 gir og opp. Men dette kan tuningfirmaet fortelle deg mye mer om, hvis de er seriøse, vel og merke. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...