Gå til innhold

Vann/kjølevæske forsvinner... E36


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

... Jeg også hadde det når jeg kjøpte min. Han jeg kjøpte den av trodde radiatoren var gående. Så bare byttet jeg kjøleveske og luftet systemet så gikk alt godt.

Men da drapp/rant det ikke før det...??

Har sjekket litt priser nå..

Ligger på 2000 til 4000 ca.

Men dette er for kun radiator (registeret), ikke med ekspasjonstank...

Da er vel egentlig mye av vitsen borte.., men skal ta av radiator for å se litt nøyere på den først ..

Har ikke nivåføler selv.., men tenkte å kanskje få montert en etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hey!

Har ikke merket noe på temp. nål i bilen.

Men om jeg fyller opp ekspasjonstanken (nesten full), og sjekker igjen noen dager senere, så ligger nivået nesten helt på bunn.

Men det minker ikke mer enn dette, blir ikke helt tomt.

Har blanding av 50% vann og 50% kjølevæske (blå)

Byttet all veske i hele systemet for noen uker siden, spylte igjennom med hageslangen, helte på nytt og luftet....

men tror nok problemet har vært der før det også...

Noen som har tips til hva som bør sjekkes først, eller hva det kan være..??

Varmeapparat funker, og får greit med varme inni bilen.

Takk for hjelp.

Se etter lekkasjer, men ville ha fått silynderne "trykktestet" på et BMW-verksted.. høres ut som gåen topp-pakning, men kan være noe annet med tanke på temperatur og varme i coupe.. Har du mye hvit-røyk da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter lekkasjer, men ville ha fått silynderne "trykktestet" på et BMW-verksted.. høres ut som gåen topp-pakning, men kan være noe annet med tanke på temperatur og varme i coupe.. Har du mye hvit-røyk da?

Fyllte opp til øverste streken i ekspasjonstanken nå, så kjørte jeg en tur.

Tok noen små stopp for å sjekke vannmengden, den var ganske bra hele turen.

Så parkerte jeg og stoppet motor, og da begynte det å dryppe væske i bunn av radiator/ekspasjonstank...

...

Men trykktest er vel sikkert ikke dumt uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter lekkasjer, men ville ha fått silynderne "trykktestet" på et BMW-verksted.. høres ut som gåen topp-pakning, men kan være noe annet med tanke på temperatur og varme i coupe.. Har du mye hvit-røyk da?

Fyllte opp til øverste streken i ekspasjonstanken nå, så kjørte jeg en tur.

Tok noen små stopp for å sjekke vannmengden, den var ganske bra hele turen.

Så parkerte jeg og stoppet motor, og da begynte det å dryppe væske i bunn av radiator/ekspasjonstank...

...

Men trykktest er vel sikkert ikke dumt uansett...

Trykktest er ikke 100% sikker uansett, pga det blir ikke samme trykke i silynderne på en test som på en hard kjøretur uansett pga vibrasjon, varme osv.. Strandveien Auto fant ingen lekkasje til meg på test, men da jeg leverte den på Steinkjer bil, fant de stooor glippe mellom silynder 3 og 4..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger jo ikke bytte radiator da. er bare og bytte o-ringene som sitter på ekspasjonstank. dem koster jo under 100 lappen. byttet dem på min, og den ble tett den. ekspasjonstank sittet ganske godt fast i radiatoren, men er bare og ta i og dra det du makter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger jo ikke bytte radiator da. er bare og bytte o-ringene som sitter på ekspasjonstank. dem koster jo under 100 lappen. byttet dem på min, og den ble tett den. ekspasjonstank sittet ganske godt fast i radiatoren, men er bare og ta i og dra det du makter

Joa.., er ihvertfall verdt et forsøk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok sprekk i radiatoren du, er standar på eldre utgaver av e36. ny radiator koster vell rett over 1000,- krone sist jeg så!

Hmm.., hvor sjekka du pris da..?

Må få skrudd av radiatoren og sjekka når jeg får tid.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bryte inn med en liten tanke her, hvis du hele tiden har fyllt opp til siste streken på ekspansjonstanken så er det ikke så rart at det lekker ut igjen. Den skyter nemmelig ut det som blir overflødig (hos meg så gikk det ut så mye at jeg endte opp med nivå helt i bunnen av tanken, sånn som hos deg. Vet ikke helt hvorfor dette skjer da siden den skal presse ut kun det som er overflødig..) Nivået med kald motor skal iallfall være på midten av tanken. Prøv å fyll dit og kjør litt med det før du kjøper ny radiator :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare bryte inn med en liten tanke her, hvis du hele tiden har fyllt opp til siste streken på ekspansjonstanken så er det ikke så rart at det lekker ut igjen. Den skyter nemmelig ut det som blir overflødig (hos meg så gikk det ut så mye at jeg endte opp med nivå helt i bunnen av tanken, sånn som hos deg. Vet ikke helt hvorfor dette skjer da siden den skal presse ut kun det som er overflødig..) Nivået med kald motor skal iallfall være på midten av tanken. Prøv å fyll dit og kjør litt med det før du kjøper ny radiator :)

Tja.., har fylt litt innimellom.

Men ender etterhvert med nivå helt i bunn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hey!

Her kommer en liten update..

Endelig fått litt tid til å plukke av radiatoren :P

PIC_0117.JPG

PIC_0122.JPG

PIC_0125.JPG

PIC_0128.JPG

PIC_0129.JPG

PIC_0134.JPG

Ser ut som er er litt slakk i den o-ringen..., kan dette være problemet?

Ser ikke noe sprekk e.l. i ekspasjonstank / radiator.

Men det drypper mellom radiatoren og den svarte plasten som holder ekspasjonstanken...

Igjen, takk for alle svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er typisk med lekkasje mellom metallet og den svarte plastdelen. Eg fekk tips om å klype hardare til dei metallklemmene som held fast den svarte plastdelen...du kan jo prøve det (bruk f.eks vannpumpetang). Hadde lite effekt på min, men du kan jo gjere eit forsøk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...