Gå til innhold

Vann/kjølevæske forsvinner... E36


AlXz
 Share

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Sånn. Endelig fikk jeg tid til å bytte ringene og sette på igjen radiator.

Tok så en test tur, og resultatet er mye værre enn det var før.

Nå begynte det å dryppe mye / renne etter å ha kjørt noen meter.

Noen som har bra tips for å sette ekspasjons tanken ned i radiatoren sånn at det blir tett..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trenger jo ikke bytte radiator da. er bare og bytte o-ringene som sitter på ekspasjonstank. dem koster jo under 100 lappen. byttet dem på min, og den ble tett den. ekspasjonstank sittet ganske godt fast i radiatoren, men er bare og ta i og dra det du makter

Hvordan fikk du dette tett..??

Noe bra tips for å sette ekspasjonstanken ned i radiatoren på..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte å bli lekasje mellom selve radiator og den svarte plasten, noe jeg selv har hatt. Jeg kjøpte ny radiator med ekspansjonstank og det hele fra osbildeler.no for ca 1200 + frakt.

Oss meg viste det seg at termostaten var gåen, noe som førte til høyt trykk i kjølesystemet og til slutt sprakk radiatoren i den svarte plasten mellom radiator og ekspansjonstanken.

Kan du huske om det har vært høyt trykk i radiatorslangene før? Nå kan du bare glemme å kjenne siden du allerede har lekasje...

Det med høyt trykk kan også være årsak av dårlig lufting av kjølesystem som kan være litt vanskelig å få skikkelig til på biler med ekspansjonstanken på radiatoren, som i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på litt med min også jeg. Der minker vannet ganske fort.. Ser på reimhjulene at det drypper litt vann fra de, så regner med det lekker fra en slange eller overgang, og renner ned der. Har ikke funnet ut hvor det er enda. Ikke forsket så mye på det ennå heller.. Men når motoren går på tomgang, og har normal temperatur, er det høøyt trykk i systemet.. Så lurer på om termostaten er gåen? Og den kjølevifta ved radiatoren, skal den gå for fult hele tiden, eller regulere etter noen temperaturer? Hos meg går den for fult hele tiden.. Selv om motoren og alt er iskaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vifta vil gå rundt hele tiden, men skal gå fortere når den blir varm...

Vil anbefale deg å bytte termostaten da termostaten er den billigste delen du kan bytte på kjølesystemet, for så å lufte systemet skikkelig. Deretter kan du sjekke kjølesystemet. Husk å luft helt til alt er gjennomvarmt og termostaten har åpnet slik at du får skikkelig sirkulasjon.

Her er lufteprosessen jeg benyttet med godt resultat på min tidligere rekke 6'er motor med ekspansjonstanken fremme på radiator.

-Kjørte fronten på min bil opp i garasjen slik at radiatoren med ekspansjonstank ble det høyeste nivået. (Er en stigning inn til garasjen hos oss)

-Skrudde på tenninga i hakk 2 (instrumentindikatorene kommer på) slik at varmeapparatet startet, og satt varmen på fullt.

-Skrudde opp lufteskruen og lokket til ekspansjonstanken og fyllte opp med væske, da samtidig med litt klemming på slanger for å hjelpe ut lufta

-Startet så motoren opp med lufteskruen delvis i og skrulokket av.

-Lot motoren bli varm ved å gi gass på gasspjeldet, samtidig sørget jeg for å skru inn lufteskruen en periode før jeg løsnet den og luft gikk ut.

-Denne lufteskruprosessen gjentok jeg mange ganger samtidig som jeg etterfyllte kjølevæske.

-Jeg gav også rikelig med gass etterhvert for å få skikkelig sirkulasjon som gjenkjennes med en sterk stråle som står ut av ekspansjonstanken. Er ikke denne strålen tilstede kan årsaken være gåen vannpumpe.

-Når motor var skikkelig gjennomvarm og jeg var sikker på at termostaten hadde åpnet og all luft var ute av systemet, fylte jeg etter med mere kjølevæske til toppnivå, satt på lokket og skrudde til lufteskruen. Da var det klart til en lengere testrunde.

-Ekspansjonstsanken vil "spyle" ut overskuddskjølevæska, så det er normalt at det renner litt av ekspansjonstanken i begynnelsen. Som nevnt tidligere skal nivaet ved kald motor være ca midt på ekspansjonstanken.

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte ny radiator med ekspansjonstank og det hele fra osbildeler.no for ca 1200 + frakt.

Kan du huske om det har vært høyt trykk i radiatorslangene før? Nå kan du bare glemme å kjenne siden du allerede har lekasje...

Det med høyt trykk kan også være årsak av dårlig lufting av kjølesystem som kan være litt vanskelig å få skikkelig til på biler med ekspansjonstanken på radiatoren, som i ditt tilfelle.

Fikk du alt dette for 1200,- ??

Så billig klarer ikke jeg å finne det noe sted.., sjekka osbildeler.no nå, hvor jeg kommer videre til gsbildeler sin nettbutikk.., der er bare radiatoren på 4200,- :shock:

Har tidligere hatt luft i systemet pga radiatorlokk som ikke har vært skrudd til nok.., så det har nok vært litt trykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...