Gå til innhold

Xenon lys på E39 -97 mod


TheBirg
 Share

Anbefalte innlegg

Ok, jeg har da disse "nymotens" lysene på nærlys....

Kan disse dabbe av over årene, er jo en 97/98 modell. Syntes ikke de lyser så bra som de er oppskrytt til i snøvær og mørke høstkvelder med regn. (slik jeg husker det fra ifjord, har ikke vært noe problem i sommer :) )

Er det virker, virker ikke ? Eller som spurt, blir de dårligere med tiden ?

Uansett, om jeg skal ha nye "pærer" hvilken lumen skal jeg velge, er ute etter best mulig lys, ikke utseende.

Øvrig er jeg veldig missfornøyd med lysene når jeg kjører på kveld i sterkt snøfall, lampene er jo ikke varme, så snøen legger seg bare på lampene ! Og når det snør så ille som det jeg nevner kan man heller ikke kjøre med fulltlys for å få varme i lampene, for man ser jo ikke en meter med fulltlys heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pærene blir slitt ut med tiden ja. du ser det på de, når de blir gule/litt lilla er det på tide og skifte. hadde akkurat det samme på min, var skuffet over xeon lyset....

jeg kjøpte meg to nye pærer på biltema bare, kostet 399/stk, og jeg fikk

en a-ha opplevense av de altså! virkelig bra.

det er 4300k som gir best lys. de på biltema er 6000k, men jeg klager ikke på lyset jeg ass. det er d2s,35w som du skal ha.

ang snøsmeltinga har jeg ikke peiling, da jeg ikke har

hatt min på vinteren ennå.

ser de selger pærer billig hær:

http://www.edgeperformance.no/index.php ... t&Itemid=1

http://www.mamut.net/htrade/shop/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sjølv merket at snøen ikkje smelter på lyktene. Eg har xenon på fjernlysa (50w) og dei skaper for lite varme til lyktene. Du har jo lyktespylere, kanskje det hjelper å bruke dei? Når det gjelder lysstyrken, kan det godt hende at det er reflektorene dine som begynner å bl dårlige. Etter det eg veit, so skal xenon ikkje bli nokre særligt dårligere på lysstyrken til dei plutseligt begynner å lyse lilla og betydligt dårligere. 4300k skal vist gi best lys, men 6000k er antagligt best på snø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Lyktespylerene er på plass, og har forsåvidt ikke vært noe langvarig problem.

Var vel 3 turer hjem fra jobben ifjor hvor det virkelig snødde store filler. Da hjalp ingenting, måtte stoppe hver 2km og fysisk måke snø av lyktene.

Men da var det kanskje like greit og ta et stopp for å fokusere på annet enn veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke E39 bortskjemt med fantastisk lys dessverre, og enda verre blir det med matte reflektorer, og "sandblåst" glass. Lyset blir dårligere gjennom slike matte glass, så de kan med fordel poleres opp med Autosol eller lignende produkter. Hjalp i hvertfall litt for meg for noen år siden.

Hvilken kelvin som er best ang xenon kan nok diskuteres. Det beste lyset er i teorien 4300k, men for øynene kan også 6000k oppfattes som best, fordi det er nærmest dagslys. Vil tro du ikke vil merke stor forskjell mellom de to der. Går du høyere enn 6000k vil lyset bli merkbart dårligere.

www.dybvik-trading.no har også rimelige xenon-pærer. Har selv handlet der, og pærene fungerer utmerket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...