Gå til innhold

Trakasert av snuten:( *Drittlei nå!*


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men det der har egentlig ingenting med saken å gjøre. Her snakkes det om politibetjenter som provoserer frem fart bare for å få deg til å kjøre for fort. Politiet gjøre en strålende jobb når det er snakk om inbrudd osv, men noen av de kan være sleipe i trafikken.

Jeg liker en god diskusjon... og jeg trakk bare frem en parallel. Mitt poeng er at politiet ikke kontrollerer folk uten at de har en eller annen plausibel grunn til det. At man så evt. kan føle seg en smule forurettet fordi man er den som blir kontrollert er ikke det samme som at politiet ikke gjør jobben sin (og du har heller intet å frykte hvis du ikke har gjort noe galt). Hvis du blir provosert over at politiet kjører bak deg til stadighet eller forsøker å identifisere deg... og du av den grunn øker hastigheten eller gjør noe annet dumt... vil jeg i likhet med politiet mene at det i seg selv er god nok grunn til å stoppe deg for en kontroll. Det er nok av folk som alt for lett lar seg provosere i trafikken og som derfor kjører ulovlig (ulovlige forbikjøringer, for høy hastighet, manglende vikeplikt etc.)... så hvis man er dum nok til å gjøre dette med politiet etter seg kan man jo bare tenke seg hvordan man ellers kjører i trafikken når politiet ikke er til stede. Det er nok best å være litt ydmyk i forhold til politiet og andre i offentlig tjeneste, men akkurat dette er åpenbart vanskelig for mange unge. Jeg har vel nevnt det før, men mange unge menn kunne hatt godt av et disiplineringsår i militæret og det er derfor dumt at verneplikten ikke er like omfattende som den var før i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

da skulle jeg likt å se alle utlendingene som kjører poscher og ferarrier osv i oslo svare når de blir stoppa

De har da også ofte et forklaringsproblem... forøvrig i likhet med enkelte andre som kjører slike biler. Det er ikke forbudt i seg selv å kjøre dyre biler, men som alltid er det den totale adferd og fremtoning som avslører deg. Hvis du ser ut som et takras og kjører en dyr bil midt på natten ber du mer eller mindre om oppmerksomhet fra politiet. Det er ikke lett å tjene så mange penger som disse bilene koster... så under normale omstendigheter vil din adferd og fremtoning kunne assosieres med bilens markedsverdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Ved kontroll har man PLIKT til å svare på følgende:

-Personalia

-Jobb/Arbeidsgiver

-Samt hvilket ærend man er ute i

Neida, det eneste de kan kreve er personalia. De har ingenting med hvem du jobber for eller hva du gjør ute. Vi lever faktisk i ett fritt land. Og hvis jeg VIL kjøre til Bergen, ja så ha ingen i hele verden noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker fra militæret i fjord...Vi hadde vært i tromsø en tur. En kompis som kjørte og jeg satt på... holdt vel 160 forbi en kontroll, men fikk ikke målt oss skikkelig.. vi hadde ikke lagt merke til noe som helst kontroll. Holder vel rundt 150 og bak oss kommer en subaru wrx, slår på blålyset. Han sa han hadde hatt kontroll et stykke utenfor sentrum... og da hadde vi kjørt i 10 min? Sjåføren var griseheldig... for rett før wrxen kom til syne var det biler foran så måtte bremse ned til rundt 100 og fikk kun måling på det.

Tipper han fyren i wrxen hadde det gøy på de 10 minuttene... må ha holdt godt oppunder 200 +- ! Fikk litt sjokk da han kjørte en sånn bil , hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det eneste de kan kreve er personalia. De har ingenting med hvem du jobber for eller hva du gjør ute. Vi lever faktisk i ett fritt land. Og hvis jeg VIL kjøre til Bergen, ja så ha ingen i hele verden noe med det.

Joda... politiet kan iht. Politiloven av 04.08.95 bl.a regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert. Unnlater noen å etterkomme pålegg kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten:

1. den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel.

2. den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel.

3. den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av.

4. den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig problemet ?... Jeg er glad for at politiet gjør jobben sin og kontrollerer deg og meg i trafikken. Etter at vi hadde hatt et innbrudsforsøk hjemme spurte politietterforskeren oss om vi hadde observert fremmede i og rundt huset eller unormal interesse for huset fra håndtverkere, naboer, bud, venner/bekjente etc. En tyv kan være din nabo, din venn eller en annen som du minst av alt tror at kan ha en slik karriere. Så hvis politiet stopper alminnelige folk med alminnelige biler i trafikken og ikke bare personer med mørk hud... er alt som det bør være.

Ikke for å være frekk, men det der har egentlig ingenting med saken å gjøre. Her snakkes det om politibetjenter som provoserer frem fart bare for å få deg til å kjøre for fort. Politiet gjøre en strålende jobb når det er snakk om inbrudd osv, men noen av de kan være sleipe i trafikken.

Vet nå ikke jeg. fakket noen bensin tyver så var bare hente de for politiet men de gadd de ikke. Bilen min ble stjålet noen år tilbake men de virket IKKE mye intressert finne bilen min ,heller bruke tid på stille samme spm 5 ganger under anmeldelsen. Maken til utspørring ringer du melder om lovbrudd gjør at jeg bare her etter snurr hode andre veien.

Slik jeg forstår/tolker den lovteksten i ditt innlegg over her Fredrik må det være foregått noe ulovlig eller fare for noe lovbrudd. Altså folk kan ikke bare f,kes bli knebla uten spesiel mistanke eller grunn.

Men selvsagt politiet gjør også mye postivt også, bare litt galt fokus til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3. den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av.

Joa, men fortsatt ikke arbeidsgiver eller hvor man skal. Dersom Politiet skal regulere ferdsel skal dette opplyses om, ikke komme som en kontra etter ett svar.

Ja, jeg er pirkete. Men etter å ha registret hvordan enkelte (dog mange) politi ansatte oppfører seg gir jeg kun ut de opplysningne som er strengt nødvendige og ellers gunstige for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..

Ved kontroll har man PLIKT til å svare på følgende:

-Personalia

-Jobb/Arbeidsgiver

-Samt hvilket ærend man er ute i

Neida, det eneste de kan kreve er personalia. De har ingenting med hvem du jobber for eller hva du gjør ute. Vi lever faktisk i ett fritt land. Og hvis jeg VIL kjøre til Bergen, ja så ha ingen i hele verden noe med det.

FEIL FEIL FEIL!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men fortsatt ikke arbeidsgiver eller hvor man skal. Dersom Politiet skal regulere ferdsel skal dette opplyses om, ikke komme som en kontra etter ett svar.

Ja, jeg er pirkete. Men etter å ha registret hvordan enkelte (dog mange) politi ansatte oppfører seg gir jeg kun ut de opplysningne som er strengt nødvendige og ellers gunstige for meg.

Det er helt iorden at du er pirkete, men det må være korrekt det du påstår og man kan ikke på saklig vis oppgi sin stilling uten at man samtidig oppgir hvem man jobber for. Forøvrig er man også pliktig til å gi den samme informasjonen i forbindelse med grensekontroller i de fleste land.

Forøvrig er det viktig å merke seg følgende formulering i Politiloven: Unnlater noen å etterkomme pålegg kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare. Ergo kan politiet regulere din ferdsel som et svar hvis du ikke promte etterkommer deres anvisninger... det er ingen pardon og politiet diskuterer ikke med deg... det får du evt. gjøre overfor politidommeren eller i retten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det eneste de kan kreve er personalia. De har ingenting med hvem du jobber for eller hva du gjør ute. Vi lever faktisk i ett fritt land. Og hvis jeg VIL kjøre til Bergen, ja så ha ingen i hele verden noe med det.

Joda... politiet kan iht. Politiloven av 04.08.95 bl.a regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert. Unnlater noen å etterkomme pålegg kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten:

1. den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel.

2. den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel.

3. den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av.

4. den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

takk fredrik! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet nå ikke jeg. fakket noen bensin tyver så var bare hente de for politiet men de gadd de ikke. Bilen min ble stjålet noen år tilbake men de virket IKKE mye intressert finne bilen min ,heller bruke tid på stille samme spm 5 ganger under anmeldelsen. Maken til utspørring ringer du melder om lovbrudd gjør at jeg bare her etter snurr hode andre veien.

Kunne ikke vært mer enig. Opplever selv politiet som et giddalaust AS foretak som bare bruker energi der det er god økonomi. Mistet all respekt for dem for leeeenge siden.

Har ringt politiet en eneste gang når jeg hadde en gal mann bak meg på E6. Har aldri opplevd makan, og han skjenet avgårde i vill fart midt i verste rushtiden. Dette ble brukt mot meg ved en senere anledning på feilaktig vis. Ringer aldri purken igjen.

Lå bak en fyllekjører i Nordbytunnelen som kjørte langsmed veggen i 120km/t og punkterte etc, men jeg ga rett og slett f. Politiet har så mye trafikkkontroller her uansett...Uansvarlig holdning javel, men de ber om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...