Gå til innhold

Trakasert av snuten:( *Drittlei nå!*


Rabies
 Share

Anbefalte innlegg

Ved kontroll har man PLIKT til å svare på følgende:

-Personalia

-Jobb/Arbeidsgiver

-Samt hvilket ærend man er ute i

Utover dette plikter man ikke å svare, UANSETT HVA DE SIER!

Har selv blitt stoppet uendelig mange ganger uten grunn! Og ja, det er plagsomt i lengden, men desverre lite og få gjort noe med. Selvom de kanskje har en tøff/uhøflig tone, så regnes det ikke som trakassering, jeg har klaget, jeg har anmeldt, og ALLE sakene har blitt henlagt grunnet bevisets stilling, samt at "politiet har et krevende yrke, de må takle stort press, og dette kan resultere i en noe "stresset" væremåte", som bare må godtas av oss dødelige! :evil:

Hvorfor i alle dager har dem noe med hva du jobber med?

Og hvorfor skal dem vite hvilket ærend du har?

Var forresten en her i elverum som parrerte med å spørre om han viste hva sin egen kjerring(altså dama til snuten) drev med akkurat nå :D

Fordi politiets arbeid først og fremst er å forebygge, så er det fint at de kan stille spm ang. jobb/yrke, da de raskt kan finne ut om du har skaffet penger til bilen du kjører, på lovlig vis!

Hvis de lurer på hvilket ærend du er ute i, så svarer du helt ærlig, for du har vel rent mel i posen :wink: De spør enkelt og greit for å kunne utelukke deg (mest sannsynlig) fra en eventuell kriminell handling som er blitt begått!

Jeg svarte en gang, at som sant var, så var jeg på vei til eksen for litt "quality time" 8) Dama smilte og ba meg kjøre pent videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 129
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Genialt svar skillbill.

Uansett,så kan man låne penger til bil,arve,eller vinne penger til bil.

Og har man urent mel i posen,så trenger man ikke å være rakettforsker for å gi dem et annet svar.Er vel ingen som svarer at:jeg er ute å langer dop,eller er ute etter å finne et sted å gjøre et innbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Genialt svar skillbill.

Uansett,så kan man låne penger til bil,arve,eller vinne penger til bil.

Og har man urent mel i posen,så trenger man ikke å være rakettforsker for å gi dem et annet svar.Er vel ingen som svarer at:jeg er ute å langer dop,eller er ute etter å finne et sted å gjøre et innbrudd.

Jeg er fullt klar over at en bil, og driften av denne kan ordnes lovlig, ved hjelp av andre ting enn fast arbeid. Sålenge bilen er lovlig anskaffet er det jo bare og fortelle, og hvis politiet tviler, så kan du risikere og måtte bevise ytterligere at man har sitt på det tørre!

Har man urent mel i posen derimot, så sliter man når politiet går grundigere tilverks i historien din om hvordan man har skaffet bilen, og forhåpentligvis ender det med at vi har en narko-langer mindre, f.eks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder problemstillingen ved å innrømme sitt ærend, så kan det skaffe trøbbel hvis man ljuger, selvom man ikke er ute i ulovlig ærend.

La oss si at kl er 03 på natten, og det blir meldt om et innbrudd i området der du er ute og kjører. Politiet ankommer området, og ser deg kjøre rundt. Da spør de selvfølgelig hvilket ærend du er ute i sånn midt på natta.

Hvis du svarer at du bare er på vei hjem etter filmkveld hos en kompis, så kan du faktisk risikere at politiet eskorterer deg tilbake dit du sier du har vært, for og sjekke opp. De vil pga innbrudd også gjerne sjekke om det i bilen ligger gjenstander som stammer fra innbruddet (såsant de vet hva som har blitt stjålet), eller de kan se etter verktøy som kan ha vært brukt.

Om du er snekker, og har litt verktøy liggende baki, kan dette skape ytterligere trøbbel, og du vil bli værende registrert hos politiet til de med sikkerhet kan sjekke deg og eventuelt verktøy ut av saken.

Egentlig trenger politiet spesiell tillatelse for undersøkelse av kjøretøy, men ved særlig mistanke (man er eneste bil/fører i område der det er meldt innbrudd) så kan de faktisk gå gjennom hele bilen, uten å trenge en ransakelsesordre!

Hvis man drar en uskyldig hvit løgn angående ærend, og blir ferska, så har politiet faktisk myndighet til å bortvise deg fra stedet på ubestemt tid, og de kan også taue deg inn, i påvente av nærmere oppklaring.

Jeg vet at mye av dette virker "sykt" på mange, at politiet faktisk har slike myndigheter, men sannheten er der enten man liker den eller ei! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, det eneste de kan kreve er personalia. De har ingenting med hvem du jobber for eller hva du gjør ute. Vi lever faktisk i ett fritt land. Og hvis jeg VIL kjøre til Bergen, ja så ha ingen i hele verden noe med det.

Joda... politiet kan iht. Politiloven av 04.08.95 bl.a regulere ferdselen, forby opphold i bestemte områder, visitere person eller kjøretøy, uskadeliggjøre eller ta farlige gjenstander i forvaring, avvise, bortvise, fjerne eller anholde personer, påby virksomhet stanset eller endret, ta seg inn på privat eiendom eller område eller påby områder evakuert. Unnlater noen å etterkomme pålegg kan politiet for den ansvarliges regning sørge for at det nødvendige blir gjort for å hindre at forsømmelsen volder skade eller utsetter allmennheten for fare.

Politiet kan innbringe til politistasjon, lensmannskontor eller annet lokale som benyttes under polititjenesten:

1. den som på offentlig sted forstyrrer ro og orden eller den lovlige ferdsel.

2. den som ikke etterkommer pålegg fra politiet om å fjerne seg fra offentlig sted når omstendighetene gir skjellig grunn til å frykte for forstyrrelse av den alminnelige ro og orden eller den lovlige ferdsel.

3. den som ikke oppgir navn, fødselsdato, fødselsår, stilling og bopel når politiet forlanger det, eller som gir opplysninger herom som det er grunn til å tvile på riktigheten av.

4. den som treffes på eller ved et sted der det må antas å være begått en forbrytelse umiddelbart forut.

Politiet har ingen rett til å sette ræva si inn i bilen din.. Men hva du gjør/skal og hvem er er har dem helt klart rett til å vite "vell å merke"

Og HVIS du mener at snuten alltid er snille å greie og gjør alt best for landet sitt.. Ja da vet ikke jeg

Som man sier det finnes drittsekker i alle yrker.. Og enkelte av oss har møtt flere drittsekker i politi yrket en det andre har ;)

Men ac**

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når de fleste politiaspirantene ønsker jobb i Oslo fordi der skjer det mest action så er det ikke akkurat overraskende at en ganske stor andel kan oppleves som ikke helt riktig personlighet for jobben. Når de i tillegg må leve på en latterlig lav lønn i forhold til hvor viktig jobb de faktisk har er det ikke så rart verken at en del ikke legger så mye innsats i å gjøre en best mulig jobb som de burde, og at de fleste erfarne og dyktige politifolkene hopper over til det private næringslivet som vet å verdsette deres erfaring og kompetanse.

Blir egentlig mye som med lærere der bare en liten gruppe virkelig er godt egnet fordi de velger å gjøre en jobb de trives med og synes er viktig selv om de tjener mye dårligere enn de burde og ikke får den annerkjennelsen de fortjener, mens alle de andre dyktige ikke er selvoppofrende nok.

Har selv møtt både politifolk som er hyggelige og de som kanskje ikke har helt de sosiale egenskapene som skal til for å utføre yrket sitt, men langt de fleste sorterer jeg under førstnevnte! Har fått bot for å kjøre for fort to ganger og begge gangene ga de uttrykk for at de bare gjorde jobben sin og måtte av prinsipp gi meg boten jeg i følge lovgivende makt hadde gjort meg fortjent til, selv om jeg ikke var i nærheten av å risikere noens liv, helse eller materiell. Første gangen hadde jeg til og med en konstruktiv diskusjon om bil og trafikk, og fikk heller ingen bot eller sure miner fordi jeg ikke hadde med sertifikatet (glemte å ta lommeboken med over i bilen jeg kjørte på jobben og var på vei tilbake for å hente den).

De gangene jeg har følt meg urettferdig behandlet har jeg bare sørget for på en saklig og hyggelig måte å gi uttrykk for at det kanskje ikke er helt riktig det de påstår. (Tilbød de en gang å låne bilen min for å selv kunne prøve dra den til "langt over 100" i 2. gir, slik de mente jeg hadde gjort. - De takket nei og gav meg en advarsel).

Realiteten er etter min erfaring også at mange politifolk er flaue både over manglende samsvar mellom bøtesatser for forséelser i trafikken og f. eks. vold, at de ikke har ressurser til å ta til og med innbruddstyver når de egentlig vet hvem det er og mange prioriteringer de blir pålagt.

Det viktigste jeg synes de burde gjøre er å gå foran som gode eksempler i trafikken ved å bruke blinklys og følge fartsgrenser. Der har de virkelig noe å ta tak i for der synder flertallet av politifolk jeg ser i trafikken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og HVIS du mener at snuten alltid er snille å greie og gjør alt best for landet sitt.. Ja da vet ikke jeg

Det er helt riktig... det høres ikke ut som om det er så mye du vet. Hvis du imidlertid forsøker å være litt mer mild i formen tror jeg de fleste inkl. politiet vil behandle deg bedre... de færreste liker obsternasige typer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, og disse jurymedlemmene gjennomgår tung opplæring i objektiv vurdering og påvirkningsteknikk ..... eller ikke! :? Og hvor mange ganger i det siste har så juryens konklusjon blitt blankt avvist av dommerfullmektig?

Juryordningen (lagrette) er relativt omdiskutert bl.a fordi lagretten ikke begrunner dens avgjørelser og man vet derfor ikke hva som ligger bak svaret som lagretten gir. Den manglende begrunnelsen medfører at man ikke kan føre kontroll med at lagretten har lagt en riktig forståelse av rettsreglene eller bevisene til grunn. Justisdepartementet har derfor sendt ut et høringsnotat om reduksjon av bruken av lagrette i straffesaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke problemet at folk skal være vrang mot politiet... Greit han kom løpende etter, kanskje litt overdrevent men istedenfor å gi politiet "en lærepenge" er det ikke verre å si tilbake f.eks "Hei jeg er bare på vei til fergen..." Og muligens i tillegg gi en kommentar at du synes det var litt overdrevent å komme springene etter for å kun høre hva hans ærend var.

Kanskje politimannen var på utsikk etter en person... noe han tydeligvis ikke var siden politimesteren ringte dagen etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble stoppet sent på natten en gang og ple spurt hvor jeg skulle...

svarte at vi var ute å kjørte en tur. Da fikk jeg beskjed om å kjøre hjem hvis jeg ikke hadde noen destinasjon...:S

Jeg spurte om det ikke var lov å bare kjøre en tur, men svaret var NEI.

Og en ting til, jeg er aldri ant enn hyggelig og svarer pent til politi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ganske mye en erfaren politibetjent kan lese av imellom linjene ved å stille noen små enkle spørsmål som de nevnt tidligere i tråden.

Ved en kort dialog kan man relativt raskt få bekreftet/avbekreftet evnt mistanke om alkohol, stoffer etc. Flakkende blikk og dumme svar avslører gjerne mer enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har hendt at jeg har blitt stoppet i min slitne ford fiesta så det er ikke bare med bmwen, dette er rutine kontroll. og "hva er du ute å gjør nå" (etter endt nattskift med nattmat) jeg synes det er helt greit og svarer med en høflig tone. Har ingenting å tjene på å lyve , svare frekt til politiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...