Gå til innhold

107 i ei 60 sone .. - hva blir statens reaksjon..?


landego1
 Share

Anbefalte innlegg

Følgende skjer..

målt av onkel politi med laser i fra et bekmørkt busskur til 107 km i 60 sone.

Inndragning av lappen på stedet og slikt.

Mørkt, lite traffikk, våt vegbane, ujevn veg.

Se kartet for hvor det skjedde..

Statens reaksjon i et sånt tilfelle som dette , må vel ansees å være riktig uansett hva den blir.

Hvor i norge det skjer er vel forsåvidt lite spennende.

Du tar med alle disse tingene som gjør situasjonen farlig : Mørkt - lite trafikk gjør det vel litt mindre farlig men..- våt vegbane - ujevn veg.

Kunne jo gått en stakkar der da , som det kanskje ikke hadde vært så lett å få øye på pga. de andre faktorene som fører hadde fokus på .

-vi kjører forsiktigere når det er mørkt

-lite trafikk gjør at vi blir litt modigere , men ofte straffet. Det er i slike situasjoner at ting skjer.

-våt vegbane

-ujevn veg.

har vel nesten alle odds mot seg. Tror det er greiest å håpe på det beste,men frykte det verste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 37
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det driter retten i... En sak er ikke så unik når det skjer fler av dem hver dag... Sorry mac. Disse sakene er meget rett frem.

Du mener at de ikke ser det som formildende? Mye mulig at de ikke gjør det, men jeg vet saker der dette har vært en av grunnene til at dommen ikke ble så hard som antatt, bl.a. utifra rettspraksis. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man synse vilt så kan lite trafikk gjøre det formildende. Men gjorde det ikke for meg den gangen jeg mistet førerkortet.

La oss si det blir formildende, men da kan vi ta for oss en annen ting du skriver. Våt veibane, 107 km/t (på målingen. tør ikke tenke hva speedo viste) Tror du det spiller noen trille om det er noe som kan være formildende her? Våt veibane trekker nok opp juristen og hele pakka til de grader, så noen koslig dom blir det ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken advokat eller dommer, men at rettspraksis legges til grunn er ikke så uvanlig i trafikksaker, loven skal jo i utgangspunktet være lik for alle.

Jeg er heller ikke advokat eller dommer, og jeg vet også at rettspraksis OFTE legges til grunn ved en eventuell dom, men da jeg hadde rettslære I og II på vgs, så var dette noe det ble terpet på;

Rettspraksis blir brukt, nesten alltid, men kun som pekepinn, og sakens helhet (les: dom) avgjøres ikke av denne alene, men som en konklusjon etter nøye gjennomgang av alle sakens fakta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man synse vilt så kan lite trafikk gjøre det formildende. Men gjorde det ikke for meg den gangen jeg mistet førerkortet.

La oss si det blir formildende, men da kan vi ta for oss en annen ting du skriver. Våt veibane, 107 km/t (på målingen. tør ikke tenke hva speedo viste) Tror du det spiller noen trille om det er noe som kan være formildende her? Våt veibane trekker nok opp juristen og hele pakka til de grader, så noen koslig dom blir det ikke..

Dette jeg tenkte på òg, og som jeg nevnte i mitt første innlegg her. Det er jo nok av skjerpende faktorer, samt at farten var så høy som den var, så tror nok desverre denne lille "mulige" formildende faktoren faller vekk :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er verken advokat eller dommer, men at rettspraksis legges til grunn er ikke så uvanlig i trafikksaker, loven skal jo i utgangspunktet være lik for alle.

Jeg er heller ikke advokat eller dommer, og jeg vet også at rettspraksis OFTE legges til grunn ved en eventuell dom, men da jeg hadde rettslære I og II på vgs, så var dette noe det ble terpet på;

Rettspraksis blir brukt, nesten alltid, men kun som pekepinn, og sakens helhet (les: dom) avgjøres ikke av denne alene, men som en konklusjon etter nøye gjennomgang av alle sakens fakta!

Da er vi to som ikke jobber i rettsvesenet ;) Helt enig med det du skriver, det samme jeg prøvde å si, men du sa det bedre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten bestemmes jo litt av inntekten da, men den kommer nok til å merkes, pluss noen dager i buret ja, noe hun må sone, hvis det ikke er noe formildende da...

Boten bestemmes nok ikke av inntekten men farten, da jeg var kun 1km over beslagsgrensen fikk jeg bot på 8000 og hadde en inntekt på 25000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boten bestemmes jo litt av inntekten da, men den kommer nok til å merkes, pluss noen dager i buret ja, noe hun må sone, hvis det ikke er noe formildende da...

Boten bestemmes nok ikke av inntekten men farten, da jeg var kun 1km over beslagsgrensen fikk jeg bot på 8000 og hadde en inntekt på 25000

Boten bestemmes ikke av inntekten alene, men i de fleste tilfeller blir en kommende bot målt opp mot din betalingsevne/inntekt! Dette er ikke et "basta", mer et "noen ganger ja, andre ganger nei"! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis ble tatt i 114,99 i 60 sonen. 16 mnd uten lappen, ingen bot, samfunnstjeneste. (vet ikke hvor mye)

Jeg ble akkurat tatt i 110 i 70 sonen. Godtok ikke beslagleggelsen. Det var mørkt, ble brukt punkt til punkt måling (policepilot), han var alene i bilen, han lå LANGT bak meg. Han mente 3-5 mnd (får sikkert 5 om jeg blir dømt siden jeg ikke godtok beslagleggelsen). Har ikke blitt kontakten av dem enda. Men så er det bare gått 8 dager :)

OT, men hvor ble du tatt? Ser at politiet i Tromsø (og i Midt Troms) er veldig hissige på alt slags kontroller for tiden :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompis ble tatt i 114,99 i 60 sonen. 16 mnd uten lappen, ingen bot, samfunnstjeneste. (vet ikke hvor mye)

Jeg ble akkurat tatt i 110 i 70 sonen. Godtok ikke beslagleggelsen. Det var mørkt, ble brukt punkt til punkt måling (policepilot), han var alene i bilen, han lå LANGT bak meg. Han mente 3-5 mnd (får sikkert 5 om jeg blir dømt siden jeg ikke godtok beslagleggelsen). Har ikke blitt kontakten av dem enda. Men så er det bare gått 8 dager :)

OT, men hvor ble du tatt? Ser at politiet i Tromsø (og i Midt Troms) er veldig hissige på alt slags kontroller for tiden :?

Jeg ble også målt med policepilot... Det som er dritt er at oss dødlige har ikke lest UP sin handbok og kjenner dermed ikke de sine rutiner før det er for sent...

Policepilot skal testet og evt kalibreres HVER dag eller HVER gang den skal brukes... Dette er noe de av latskap ikke gidder hver gang... Og denne testen kan du be om at de skal vise når du blir stoppa

Dette er et skjema som blant annet skal ha tetest

- 8 tallstest

- 1 km måling

- 60 sekunder test

- og noen til.

Jeg glemte dette, og disse papirene fikk aldri min advokat heller... Plutselig under rettsaken dukket dem opp. Så for alt jeg vet kan disse papirene da være utfylt et senere tidspunkt!

Er ikke disse testene tatt er målingen ugyldig.

Så husk... blir du stoppet med policepilot... SPØRR etter disse papirene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...