Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

Veiene inn til Oslo er rett og slett ikke dimensjonert for den trafikkmengden vi har nå (eller hadde i 1980 for den del..)

Det er vel difor det skal kjøpes inn togsett for 50mrd. som skal settes i trafikk på sentrale østlandet,byggest dobbelt spor oslo-ski...etc.

Å sei att enn tar frå østlandet blir feil :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når det først er lite penger, bør ikke de brukes der majoriteten av den norske befolkning bor?

Tja... både ja og nei. Er det bedre at tusenvis kommer en halvtime tidligere hjem enn at 15-20 omkommer langs en livsfarlig vei?..

Forøvrig hører jeg ofte at de som bor i utkantstrøk, oftest de som bor ganske avsides på Vestlandet (i en urban østlendings øyne) få bekjed om ta de burde flytte til mer sentrale strøk og komme seg bort fra bondelandet/gokk etc.

For å snu på flisa: Hvorfor kan ikke folk bare flytte fra Oslo og omegn? Her har jo Staten en fantastisk mulighet til å spre folk litt utover og spare de utsatte veistrekningene med fornuftig fordeling av trafikk. Men løfter de en finger for at firmaene skal få gunstige betingelser for å endre location? Nei...

Byen er jo blitt et høl som febrilsk lappes sammen år for år (jada, det finnes unntak), til en brøkdel av kostnaden for anlegge nye områder. Men folk vil jo på død og liv bo oppå hverandre, så jeg skal ikke si noe.. Men da burde de som valgfritt gjør det også ikke være så motbydelige mot folk som bor utenfor østlandsgryta..

Dette bringer meg igjen tilbake til prinsippet om inndeling av fylkene våre til selvstendige stater, der befolkningen betaler for seg selv... Som sikkert mange i storbyen hadde satt pris på :) Så kunne vi utpå bygda bygd oss relevante tjenestetilbud og aktiviterer, og de i byen kunne lagd 10 felts vei og fem nye operahus :kose:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en blir ståendes i kø til tider definerer ikke veien som trafikkfarlig akkurat,da er det bilistene sin adferd isåfall som er problemet,ikke veien.

Veiene inn til Oslo er rett og slett ikke dimensjonert for den trafikkmengden vi har nå (eller hadde i 1980 for den del..).

Jeg synes trafikksikkerhetsmaset er helt tullete - det er tross alt rimelig sikkert å være på veiene her - så de kunne gjort noe med at det tar så heeelsikes lang tid å komme seg noen sted. Og da faktisk få bedre sikkerhet på kjøpet..

Navarsete skulle hatt juling uansett.

Det du sier er det som er tullete! Trafikksikkerthetsmaset???

Eg kjører trailer på vestlandet og opplever nesten daglig situasjoner der eg er en hårsbredd fra å enten å køyre utfor veien eller kollidere med andre kjøretøy.

Det ER bare rett og slett ikke plass på veiene her(ja snakker om europaveg!),og stor trafikk er det også.

Er dritt lei av å høre folk syte over at de må stå i kø osv...bedre å komme sent fram enn ikke å komme fram i det heile tatt!

Så skal veier utbedres,gjør dette der det virkelig er behov først,alså på FARLIGE veier,ikke på veier som blir farlige bare pga enkelte idioter som ikke kan oppføre seg i trafikken!

:roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å se Navarsetes utspill i dag i sammenheng med statsminister Stoltenbergs uttalelser for bare en uke siden, der han gjorde seg til talsmann for å "bruke flere titalls milliarder kroner mer" til samferdel i løpet av en tiårsperiod, som en del av "et skikkelig samferdselsløft." (Uthevelsene er Stoltenbergs egne. :| )

Intervjuet med Navarsete i dag tolker jeg dithen at hun enten ikke tror på at Stoltenbergs plan vil bli en realitet, eller at hun innser at det trass i denne planen rett og slett ikke vil være nok midler på bordet til å løfte norsk veistandard opp på et akseptabelt nivå. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først er lite penger, bør ikke de brukes der majoriteten av den norske befolkning bor?

vel, for det første har ikke staten lite penger, for det andre betaler vi som ikke bor i oslo eller bergen også skatt og avgifter. vil det si at vi ikke skal få trafikksikre veier. de store byene her i norge er vel de som har grafsa til seg mest. dere kjører vel ikke på humpete hullete smalle kronglete veier.

hvis man har valget mellom å komme hurtigere fram til jobb, eller å unngå dødsulykker.....hva hadde man valgt da.....jo, ruste opp jernbanen og bygge operabygg....for å ikke snakke om alle milliardene som pøsses ut til alle disse innvandrerene....vi har jo så mye penger å bruke, åsså har mi så bra helsetilbud, skoletilbud og eldreomsorg.

er det ikke bedre mi tar oss av våre egne før vi hjelper andre.

jævlig sosialistisk regjering vi har....har vel aldri vært større forskjeller enn nå. osmundsen og haga har jo satt en ekstra spiss på det helle. for å ikke snakke om skakkjørte navarseter og halvorsen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det ikke bedre mi tar oss av våre egne før vi hjelper andre.

Nettopp. Kanskje vi hadde hatt noe til vei da. Norge skal redde verden på en side, og drepe innbyggere på den andre. En litt avansert metode av ****** rensing?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dritt lei av å høre folk syte over at de må stå i kø osv...bedre å komme sent fram enn ikke å komme fram i det heile tatt!

Da er jo løsningen enkel - kjør saktere. Kjører alle sakte nok blir det ikke ulykker. Er vel slik man prøver hindre ulykker her i landet for så vidt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det først er lite penger, bør ikke de brukes der majoriteten av den norske befolkning bor?

Tja... både ja og nei. Er det bedre at tusenvis kommer en halvtime tidligere hjem enn at 15-20 omkommer langs en livsfarlig vei?..

Forøvrig hører jeg ofte at de som bor i utkantstrøk, oftest de som bor ganske avsides på Vestlandet (i en urban østlendings øyne) få bekjed om ta de burde flytte til mer sentrale strøk og komme seg bort fra bondelandet/gokk etc.

For å snu på flisa: Hvorfor kan ikke folk bare flytte fra Oslo og omegn? Her har jo Staten en fantastisk mulighet til å spre folk litt utover og spare de utsatte veistrekningene med fornuftig fordeling av trafikk. Men løfter de en finger for at firmaene skal få gunstige betingelser for å endre location? Nei...

Byen er jo blitt et høl som febrilsk lappes sammen år for år (jada, det finnes unntak), til en brøkdel av kostnaden for anlegge nye områder. Men folk vil jo på død og liv bo oppå hverandre, så jeg skal ikke si noe.. Men da burde de som valgfritt gjør det også ikke være så motbydelige mot folk som bor utenfor østlandsgryta..

Dette bringer meg igjen tilbake til prinsippet om inndeling av fylkene våre til selvstendige stater, der befolkningen betaler for seg selv... Som sikkert mange i storbyen hadde satt pris på :) Så kunne vi utpå bygda bygd oss relevante tjenestetilbud og aktiviterer, og de i byen kunne lagd 10 felts vei og fem nye operahus :kose:

:clap::klemme: Herlig! du har så rett så rett!!! :applause:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at grisgrendte Nord-Norge trenger bedre veier, har dere f.eks. kjørt Kristiansand <-> Stavanger? Eller trillet litt på veiene fra Sandefjord til Arendal? Norges farligste veistrekning. Her snakker vi betydelige mengder trafikk, og elendige veier. Heldigvis er en del strekninger der i ferd med å få seg et løft, men det er fortsatt veldig lang vei å gå.

Jeg tror både jeg og de fleste andre på østlandet er fullt klare over at standarden på østlandsveiene i stor grad er bedre enn resten av landet, men så har jo dette litt med befolkningstetthet og trafikkmengde å gjøre også da. I tillegg så finansieres mye samferdsel med bompenger i mer befolkningstette områder.

Jeg tror et fokus på å få stamveiene Oslo <-> Kristiansand <-> Stavanger, Oslo <-> Bergen og Oslo <-> Trondheim opp til et godt nivå, så kan resten følge etterpå. Med gode adskilte veier på disse strekkene, så vil det lette utrolig mye av lokaltrafikken på alle småbyer og tettsteder langs disse strekningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dritt lei av å høre folk syte over at de må stå i kø osv...bedre å komme sent fram enn ikke å komme fram i det heile tatt!

Da er jo løsningen enkel - kjør saktere. Kjører alle sakte nok blir det ikke ulykker. Er vel slik man prøver hindre ulykker her i landet for så vidt..

Kjør saktere ja... :roll: farten er som regel rundt max 50km/t på desse veiene sjøl om grensa er 80km/t. Det er omtrent det en kan ha for å klare å stoppe for møtende biler på den oversikten en har. Men de som kommer imot har ikke alltid like lav fart,spess pers.bilene. Og de er ikke alle plasser de er plass til stor&liten bil heller. Kansje du skjønner hvor dårligt det egentlig er nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at grisgrendte Nord-Norge trenger bedre veier, har dere f.eks. kjørt Kristiansand <-> Stavanger? Eller trillet litt på veiene fra Sandefjord til Arendal? Norges farligste veistrekning.

To gode eksempler på veistrekninger utenfor Østlandet, (i alle fall delvis ;) ), som Navarsete forventes å ville bruke penger på - og som trenger påkostninger.

Ellers er poenget om oppgradering av stamveistrekninger et godt poeng. I tillegg til strekningene som er nevnt, vil jeg trekke fram Stavanger-Ålesund (med forbindelse videre til Oslo og Trondhjem).

Det er forresten merkelig (og uholdbart) at den enkleste ruten mellom to steder i Sør-Norge ofte er en omvei. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utrolig mye veier som skremmer vannet av meg på vestlandet (førde -> stryn på vinterføre er jo alltid moro eller bare førde -> sogndal for den saks skyld), sørlandet, nordlandet og i mer 'sentrale' strøk.

Underdimensjonerte veier er helt uholdbart, men før slikt fikses må man jo selvfølgelig ordne veier som dreper folk. Alt annet blir bare meningsløst å påstå.

Men det som er vanskelig er jo selvfølgelig å prioritere hvor (og dette er den delen som ikke burde være nødvendig å måtte gjøre i Norge; vi har økonomi til å ta 'alt') man må fikse først. Her ville jeg personlig, om jeg satt med makten til å gjøre det, bare gå på antall ulykker / trafikk per time og jobbe meg nedover listen.

Resultatet ville vært dessverre vært at småveier i mindre tettbebygde strøk ble tatt senere, men det man må se på her er jo å redusere tap av liv mest mulig og ikke hvilke velgermasser man ønsker å stimulere på et gitt tidspunkt.

Og på et eller annet tidspunkt (gjerne rett før valget neste år) må folk flest snart innse at kommunistpartiene ikke duger til å drive et land. Med litt flaks får vi inn noe annet enn den fullstendige galskapen som har hatt kontroll over norge i majoriteten av etterkrigsårene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...