Gå til innhold

Navarsete vil gi mindre penger til veibygging på Østlandet


Der Barockengel
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 255
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Tror det hjelper lite å krangle om hvem landsdel som får minst veikroner her til lands.

Tror heller vi er enige om at det uansett er for lite, og at det har vært det i altfor lang tid!!!

Noe som dessverre går utover liv og helse til enkeltskjebner, nesten synd ikke topp politikerne har mistet noen i familiene sine på dødsveiene rundt om, kanskje de DA hadde tatt noen grep?

Narresete og kommunistene håper jeg teller sine siste dager som styrende regjering, de har ikke gjort en mye imponerende jobb, hverken mht vei eller andre steder.

Så et program ifra Dubai her om dagen, mon tro hva demmes pengesløsing (les investeringer) gjør ifht rente og andre bannskap?

Selv kommer jeg fra Telemark, hvor togene går som buss og der veiene har mer hull enn asfalt.

Men jeg tror likevel det verste er at der hvor det blir nyasfaltert, der forvitres asfalten igjen allerede året etter!?!?!

Hva faen er det, utrolig dårlig kvalitet på arbeidet som blir gjort, for ikke snakke om lappearbeider, se på tilsvarende lapping i Sverige eller danmark, man merker det ikke engang, mens her sitter man og rister og hopper over "reparerte" hull...

:grr:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Rush trafikken er laga av pendlere til å frå jobb,å det er den som stort sett lager problemene.Å få pendlere over på kollektiv transport vil bedre problemene betraktlig.

Vil tru folk som vil bu i og ved dei store byane bør belage seg på kollektiv transport i framtida..

Jeg deler disse betraktningene og jeg bruker da heller ikke BMW´en når jeg befinner meg i Oslo. Jeg bruker T-banen til og fra jobben... og når jeg skal andre steder løper jeg eller finner frem sykkelen. Jeg har lyst til å kjøpe en ny BMW, men på mange måter har jeg faktisk ikke bruk for en bil... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det hjelper lite å krangle om hvem landsdel som får minst veikroner her til lands.

Noen har dessverre en fordel av dette jmf. splitt og hersk paradigmen (divide and conquer). Hvis Naversgeita ønsker mer penger til bøndene neste år kan hun i prinsippet allerede nå påvirke neste års budsjett ved at det totalt sett ikke blir overført flere penger til infrastruktur enn i år... :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvpjgte5cgtc8a5q0k9r.jpg

Heisan, akkurat den veien har jeg kjørt også - bortsett fra at den lå et helt annet sted i landet.;)

Et av de beste innleggene i debatten jeg har sett på lenge. :) For veier som dette er (beklageligvis) hverdagskost for mange som ferdes langs veiene. Og vogntoget du har foran deg - eller møter i den smale tunnelen - frakter ofte varer som Norge lever av å selge til utlandet - og som må leveres til avtalt tid hos den utenlandske mottakeren. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tru folk som vil bu i og ved dei store byane bør belage seg på kollektiv transport i framtida..

Hvordan er dette mindre teit å si enn "Hvorfor bor dere så usentralt ? Flytt til Oslo for gode veier!" ? :roll:

Enn vei skal ikkje berre finansierast skal vere plass til den og,ikkje alltid lett i tett befolka område :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at å sette landsdelene opp mot hverandre er det eneste som får Oslo politikerene til å forstå at noe må gjøres. Den generelle befolkningen i Oslo gryta bryr seg lite om at det er elendig vei mellom Dombås og Ålesund, men hvis man skaper litt sinne og setter folk opp mot hverandre vil muligens det totale veibudsjette økes.

Hva kostet det samfunnnet når nevnte vei raste ut og ikke kom i "drift" igjen før den 6 kilometer lange Innfjordstunellen var bygget. Kostnaden for personen som mistet livet i raset skal jeg ikke komme inn på.

Om alle veiprosjekter hadde blitt utført like raskt som denne tunellen så hadde vi hatt langt bedre veistandard her til lands.

Dessverre måtte ei ung jente dø for at politikerne skulla fatte at dette var en farlig vei.

Og sånn er det jo her til lands, man drar ikke fingern ut av rasshølet før blodet flyter!

Og når vedtaket er gjort, ja da tar det likevel 10 år før man starter maskinene og begynner lage vei, forstå det den som kan!

Fra raset på gamleveien til Innfjorden skjedde og til byggestart gikk det overraskende kort tid, grunnen var jo at man mista en av hovedveiene til sunnmøre, så da får vi slå fast at vårt våpen må bli å sprenge alle disse gamleveiene bort fra kartet så man blir tvunget til å bygge nytt.

Forøvrig en plan jeg liker, alt som smeller er moro :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvpjgte5cgtc8a5q0k9r.jpg

Heisan, akkurat den veien har jeg kjørt også - bortsett fra at den lå et helt annet sted i landet.;)

Et av de beste innleggene i debatten jeg har sett på lenge. :) For veier som dette er (beklageligvis) hverdagskost for mange som ferdes langs veiene. Og vogntoget du har foran deg - eller møter i den smale tunnelen - frakter ofte varer som Norge lever av å selge til utlandet - og som må leveres til avtalt tid hos den utenlandske mottakeren. :roll:

Denne veien ligna VELDIG på riksveg 7 mellom Kvandal og Ålvik.

Den du tenkte på du og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden både mhane og knut_olestad nevner det som i dag heter Europavei 136, får jeg lyst til å trekke opp bakgrunnen for denne veistrekningen. Denne er kanskje ikke særlig godt kjent for de fleste, men er et veldig godt eksempel på hvordan norsk samferdselspolitikk fungerer - eller ikke fungerer.

I 1920- og 30-årene så norske politikere på bilen som unødvendig luksus, og veibygging ble ikke prioritert. Når tyskene kom i 1940, fant de blant annet at veien mellom Åndalsnes og Vågstranda ikke eksisterte. Med god tilgang på billig arbeidskraft fikk tyskerne både prosjektert og ferdigstilt veien de fem årene de var her. Deler av veien har vært svært rasutsatt, særlig gjaldt det den delen som gikk mellom Veblungsnes og Innfjorden. Her ble veien skadet og gjenoppbygget etter ras flere ganger, og det ble gjort flere justeringer på kortere tunneler i løpet av etterkrigstiden.

Mot slutten av 1989 raser det på nytt, og denne gangen følger en bilfører raset i fjorden. :( Veien blir stengt, og aldri åpnet igjen. I 1991, kun to år etter at veien ble stengt, åpnes den 6,6 kilometer lange Innfjordstunnelen, som for alltid eliminerer den rasutsatte strekningen.

Hvilket vil si: På to år klarte man både å bli enige om en traséløsning, ordne finansieringen og bygge og åpne tunnelen for trafikk. :shock:

Hvis vi sammenligner med andre veianlegg, som kan være på prosjekteringsstadiet i flere tiår - og hvor vi blir fortalt at sånn må det være - viser dette hva som er mulig når det er politisk vilje - og folkelig press mot politikerne - til å på ting gjort raskt.

Hvor mange veiprosjekter i Norge kunne egentlig vært gjennomført mye raskere? :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvpjgte5cgtc8a5q0k9r.jpg

Heisan, akkurat den veien har jeg kjørt også - bortsett fra at den lå et helt annet sted i landet.;)

Et av de beste innleggene i debatten jeg har sett på lenge. :) For veier som dette er (beklageligvis) hverdagskost for mange som ferdes langs veiene. Og vogntoget du har foran deg - eller møter i den smale tunnelen - frakter ofte varer som Norge lever av å selge til utlandet - og som må leveres til avtalt tid hos den utenlandske mottakeren. :roll:

Denne veien ligna VELDIG på riksveg 7 mellom Kvandal og Ålvik.

Den du tenkte på du og?

Det er nok mye av riksvei 7 på det bildet, ja. Utrolig nok er Rv 7 reserveløsning for trafikken mellom Bergen og Voss. #-o

Bildet kan også minne om en bedre utgave av Riksvei 60 mellom Olden og Innvik.

Jeg får også visse assosiasjoner til Riksvei 650 mellom Sjøholt og Valldal.

Det finnes sikkert mange flere veier som ligner også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...