Gå til innhold

8 av 10...


antiloop
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 87
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Poenget er; Å kjøre med tåkelys er en typisk god grunn for politi/BT til å stoppe biler i teknisk, og da er plutselig sjansen stor for at de legger seg opp i andre ting som også kanskje er litt på kanten, som feil dekk/felgdimensjoner, senking, osv. Å trille rundt med tåkelys er å be om trøbbel. Kjør med riktige lys, bruk blinklys, etc., så er det mindre sjanse for å bli stoppet for andre ting som er litt på kanten.. f.eks. fart og felger/senk. Dessuten blir man også mer respektert blant andre bilister ved å ikke irritere alle på seg.

Tråd om bilen min er det her: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=65044 (mange sider om lite egentlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min mor, kjører en 2007 modell civic, ho kjørte på tåke og park, og ble stoppet i 4 tia på sommeren, da sa politiet at dette ikke var lov! jeg har sagt at det er det så lenge lyktene langs veien ikke er tent...

politibetjenten ville gi ho bot, men ho sa at det er lov så lenge de ikke er tent, og da ble han målløs og beklagte seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke og park må folk gjerne kjøre med for min del. Jeg gjør det skjeldent. (Og de gangene jeg gjør det, glemmer jeg å slå av parklyset, og kommer tilbake til tomt batteri)

Jeg har sluttet å gjøre noe med de som kommer mot med tåke og park, for de er så lette å unngå ved å se langt fram og mot grøftekanten.

De som kommer bak meg med grøftelys og nærlys, får smake grøftelysene mine bak.

Det er mye mer plagsomt å ha en sånn idiot bak seg, enn imot seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke og park må folk gjerne kjøre med for min del. Jeg gjør det skjeldent. (Og de gangene jeg gjør det, glemmer jeg å slå av parklyset, og kommer tilbake til tomt batteri)

dette er jo din egen dumskap/latskap/glemskhet

Jeg har sluttet å gjøre noe med de som kommer mot med tåke og park, for de er så lette å unngå ved å se langt fram og mot grøftekanten.

tenker du nå på feiljusterte? greiere å møte en bil med lysa i bakken enn noen som skinner i panseret ;-)

De som kommer bak meg med grøftelys og nærlys, får smake grøftelysene mine bak.

Det er mye mer plagsomt å ha en sånn idiot bak seg, enn imot seg.

hvorfor det? bare fordi de har glemt å skru av grøft? lyser jo ikke noe stort mer enn nærlys uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ofte med park + tåkelys på dagtid før, fordi det ser stilig ut. Dette er en fullverdig erstatning for nærlys på dagtid. Har aldri fått noe tilsnakk for det, heller ingen som har blunket i lysene til meg. Hadde trodd at jeg kom til å få tilsnakk etter at jeg kom kjørende med park + tåke da jeg ble tatt i radarkontroll i fjor sommer, men det gjorde jeg ikke...

Det er ingen som tvinger deg til å kikke inn i lysene på en møtende bil, så jeg bryr meg egentlig ikke stort om folk kjører med dette om kvelden. Er vel ikke noe stort problem å unngå dette egentlig :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåke og park må folk gjerne kjøre med for min del. Jeg gjør det skjeldent. (Og de gangene jeg gjør det, glemmer jeg å slå av parklyset, og kommer tilbake til tomt batteri)

dette er jo din egen dumskap/latskap/glemskhet

Jeg påsto vel aldri noe annet? Akuratt det med dumskap, synes jeg var å dra det litt langt.

Jeg har sluttet å gjøre noe med de som kommer mot med tåke og park, for de er så lette å unngå ved å se langt fram og mot grøftekanten.

tenker du nå på feiljusterte? greiere å møte en bil med lysa i bakken enn noen som skinner i panseret ;-)

Jeg tenker på alle. 4 lyskilder gir mer lys, og stjeler mer oppmerksomhet uansett hvor mye du vrir og vender på det.

Edit: Ser nå at jeg uttrykte meg feil i forige innlegg. Mente selvfølgelig tåkelys og nærlys.

De som kommer bak meg med grøftelys og nærlys, får smake grøftelysene mine bak.

Det er mye mer plagsomt å ha en sånn idiot bak seg, enn imot seg.

hvorfor det? bare fordi de har glemt å skru av grøft? lyser jo ikke noe stort mer enn nærlys uansett...

Fordi da får jeg ekstremt mye lys inn i bilen min, mister sikt framover, og konsentrerer meg mer om idioten bak meg.

Tåkebaklysene mine lyser ikke stort mer enn nærlysene mine de heller.

Det er ingenting som heter å "glemme å skru av grøftelys". Da kommer man isåfall under kategorien "komabilist".

Det er en grønn lampe i dashen som gir tydelig signal om at grøftelysene er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som kjører med KUN parklys om dagen og det er jo ikke lov. Er jo ikke alltid man ser lysa på bilen. Er det meg eller virker det som mange av de nye bila har feiljustert kjørelys? Blir blenda av mange nye biler,lyser i hytt og gevær... Feiljusterte xenon er det værste jeg veit,blir jo solbrendt av de. Men hvorfor skal snuten bøtelegge folk for feil bruk av lys når dem ikke er bedre sjøl? Møtte på en snutebil utafor drammen(husker ikke hva det heter der nå,altzeimer ;) ) Han putra rundt i en suv mærce med kjørelys,grøftelys... Hvem skal gi han bot? Eller hadde jeg fått tilgodelapp om jeg fortalte han det? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er; Å kjøre med tåkelys er en typisk god grunn for politi/BT til å stoppe biler i teknisk, og da er plutselig sjansen stor for at de legger seg opp i andre ting som også kanskje er litt på kanten, som feil dekk/felgdimensjoner, senking, osv. Å trille rundt med tåkelys er å be om trøbbel. Kjør med riktige lys, bruk blinklys, etc., så er det mindre sjanse for å bli stoppet for andre ting som er litt på kanten.. f.eks. fart og felger/senk. Dessuten blir man også mer respektert blant andre bilister ved å ikke irritere alle på seg.

I tillegg til dette kan jeg legge til at hvis man kjører en BMW som ikke er senket, ikke har store felger og har skvettlapper blir man ikke stoppet. Jeg har så langt kjørt 165000 Km med vår nåværende BMW og jeg har aldri blitt stoppet av politiet. Jeg kjører fort, men fornuftig... og det i kombinasjon med en anonym BMW gjør at man ikke blir stoppet selvom man ofte kjører på på "stripa"... som E6 mellom Oslo og Halden ofte blir omtalt som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til dette kan jeg legge til at hvis man kjører en BMW som ikke er senket, ikke har store felger og har skvettlapper blir man ikke stoppet. Jeg har så langt kjørt 165000 Km med vår nåværende BMW og jeg har aldri blitt stoppet av politiet. Jeg kjører fort, men fornuftig... og det i kombinasjon med en anonym BMW gjør at man ikke blir stoppet selvom man ofte kjører på på "stripa"... som E6 mellom Oslo og Halden ofte blir omtalt som.

Den ene gangen jeg har blitt stoppet i teknisk var for mange år siden med en original E36 320ia på 16" og ingen senk - fordi jeg, som 19-åring, kjørte med tåkelys en litt for tidlig morgen. Da ble det jo også oppdaget at jeg ikke hadde med meg lappen, men slapp med en advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsåtr virkelig ikke hvorfor man kjører med tåkelys når det ikke er tåke. Om natten er dette direkte farlig av to simple grunner. 1. Man blender andre. 2. Man fokuserer blikket nærere bilen, og ikke lenger frem fordi tåkelys sprer lysene på bakken fremfor å lyse godt fremover.

De som kjører med tåkelys får alltid et godt gufs med BI-Xenon når de møter meg :wink:

De blender deg ikke hvis du ikke kikker på lysa. Ikke det jeg har sett iallefall.

Fokuserer blikket nærere bilen? Det er vel opp til hver og en om de fokuserer langt fram eller opp i ræva til frøken fleskeræv? Det er jo forskjellig fra person til person mener jeg iallefall..

Hvis du forbeholder deg retten til å kjøre med dobbel belysning gjør jeg det samme. I slike tilfeller velger jeg å bruke langlysene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...