Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hmm... Husker bilen kom med de speilene til Norge. De måtte montere nye speil på dørene husker jeg. Etter det kjørte de runde med 3-4 speil på bilen lenge. Har googlet rundt om men finner ikke noe som likner.

Jeg mener å huske at høyre sidespeil først ble påbudt i Tyskland et stykke inn på 80-tallet... 1985 eller 1986.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser da ganske hyggelig ut... Alper og BMW...

Ja, det er nesten så man får lyst til å dra ut på skitur når man ser på bildet. Gamle pressebilder er interessante, fordi de fortelle mye om hvem produsentene ønsket å henvende seg til, og hvilke vibrasjoner man ønsket å sette i sving hos publikum.

Jeg hadde forøvrig nesten håpet at du ville steppe inn og fortelle hvorfor BMWen på bildet over har et 100-merke i bakvinduet. Vinterfartsgrense, eller restriksjoner pga. oljekrisen på 70-tallet? :-k

I alle fall hadde paret på bildet over mer hell med været, enn det disse har (selv om svingdiameteren er det lite å si på :)):

c0i5zkh5k8x8n9v8unrz.jpg

PS: Pen hund, Fredrik.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på siden av temaet, men denne E12-en har sidespeil på forskjermen ;):

0qe8b2bknh8msz1x72yp.jpg

En svært gammel grandonkel av meg hadde forøvrig en Ford fra sent 1960-tall som han kjørte til nærmere 1990. Selv om denne var førstegangsregistrert i Norge før påbudet om to sidespeil ble innført, hadde den fått montert sidespeil på begge forskjermene - og fikk etterhvert også et tredje speil med hus i sort plast montert på førerdøren. :D

Interessant nok finnes det fortsatt en del eldre bilførere i distriktene som mener at høyre sidespeil skal stilles lavt, og kun er til for å kunne se den hvite linjen i veikanten fra førerplassen. Tror disse kunne møtt en liten overraskelse ved filskifter på flerfeltsveier. :shock:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde forøvrig nesten håpet at du ville steppe inn og fortelle hvorfor BMWen på bildet over har et 100-merke i bakvinduet. Vinterfartsgrense, eller restriksjoner pga. oljekrisen på 70-tallet? :-k

PS: Pen hund, Fredrik.:)

Takk... Mor og Far hadde tre hunder... "Faust" etter Goethe's Faust, "Trixie" en kortvariant av Beatrix som min mor mente var alt for fint for en hund og "Penta" etter Volvo Penta... min far hadde fått en ny Fjordplast må vite... :lol:

Vedr. 100 Km/t merket er det korrekte svaret oljekrisen i 1973.... det var nettopp 100 km/t grense på Autobahn det året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Husket du å slå av komfyren, kjære?"

78bo9rpgrzxc07osijeo.jpg

Er sånne bilder som gjør at man bare får lyst til å sette skistativ på taket av E28 518i'n (har desverre ikke noe e12) til mamma og reise til Alpene på ferie. Det hadde vært kos det!

Mener også jeg har sett bilder av e12 med speiler på forskjemene.

Alpinaene og M535i'n med BBS hjul var jo bare knall!

Bilde av bilen til en kammerat av meg. En 528i som kun har gått 77990km. Den har stått lagra på en låve siden 1980-81 en gang :)

11335.jpg

Hilsen Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E12 skal jeg jammen ha igjen. Må bli pre-facelift 528. Pre facelift er etter min smak de fineste, med de små baklysene, rene bakskjermer, bulen på panseret og lave nyrer.

Har E12 dører med el. vinduer, BBS frontspoiler og facelift lufteventiler som bare ligger og venter på bil å bli satt på.

EDIT: E12 Alpinastoler har jeg også, når jeg tenker meg om. Og komplett blått originalt interiør.. Og svarte dørsider.. Og felger.. hmm :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E12 skal jeg jammen ha igjen. Må bli pre-facelift 528. Pre facelift er etter min smak de fineste, med de små baklysene, rene bakskjermer, bulen på panseret og lave nyrer.

Vedr. E12 og bulen på panseret vs. uten bulen på panseret... 8)

00520.jpg

00410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi er inne på bulende panser på E12: Tidlige modeller med doble Zenith-forgassere hadde en tredje panservariant.

Her på et gammelt pressebilde for det engelske markedet. Ser ut som de i båten har problemer med påhengsmotoren....

Kan bilen sies å ha en tidlig versjon av kantfelger?:?

jiw5gk057zve0kvtr0m9.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er sånne bilder som gjør at man bare får lyst til å sette skistativ på taket av E28 518i'n (har desverre ikke noe e12) til mamma og reise til Alpene på ferie. Det hadde vært kos det!

Meget forståelig - men jeg hadde tatt til takke med en tur med skistativ ut i norske skiløyper.:)

Bilde av bilen til en kammerat av meg. En 528i som kun har gått 77990km. Den har stått lagra på en låve siden 1980-81 en gang :)

Flott bil - morsomt å se at det fortsatt kommer interessante biler ut av gamle låver.:) Post gjerne flere bilder av denne hvis du får tak i.:)

Når det gjelder E12 med sidespeil på forskjermene, kan det se ut som om dette faktisk var noe man kunne bestille som ekstrautstyr: Tidlige modeller kom uten elektriske sidespeil - elektrisk regulerbare speil later imidlertid til å ha vært noe man kunne bestille - og de ser ut til å ha vært plassert på forskjermen.:)

Eller - skal man være helt korrekt, så medførte vel panserutformingen på E12 at det var på panseret, ikke forskjermen speilene måtte monteres. :-k

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en til du kan sikle på, en -82 modell som har trillet drøye 42.000 km;

http://www.autoscout24.de/Details.aspx?id=bekqe2bpfiww

Vi får se om vi kan hjelpe selgeren med å få solgt bilen - her er noen av bildene.:)

Et par andre interessante biler også i bakgrunnen

ki2inb02aoz8d9l2sc2m.jpg

Ikke mye skader på den frontspoileren:

4a023h5pr6vvs6cgv5oi.jpg

Er det korrosjon på nullstilleren for trippteller?:?

wvojbluj73hstw0bhj49.jpg

Ah:

12g8tjf83t2emk8br6cw.jpg

Rent og pent:

l1nqrn76y8duokwv1q8s.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det korrosjon på nullstilleren for trippteller?:?

http://images.bimmers.no/files/wvojbluj73hstw0bhj49.jpg

Jeg har enda ikke vært borti en eneste E12 uten rust på nullstilleren :P

For ikke å komme alt for off-topic så får jeg legge inn litt bilder av mine gamle.

Panseret er vippet opp men.. 1977 528

E12041.jpg

Frekke originalhjul :P

E12047.jpg

(ikke jeg som har tatt dette bildet) 1976 528/3.3

8_1552014904.jpg

*savne*

Bilde439.jpg

Bilde438.jpg

Bilde437.jpg

E12 Alpinastolene jeg har

alpinaseats.jpg

Og etpar bilder av drømme E12n

ChrisNewton528_04.jpg

ChrisNewton528_05.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...