Gå til innhold

Motoren min gikk penere med 98 blyfri!!


aloebiz.net
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg fylte opp tanken på bilen min i går og tenkte jeg skulle prøve 98 oktan...

Ble overrasket over at det var stor forskjell fra 95 oktan! Motoren går mye penere og draget ble jevnere (hadde tendens til smånøkking under pådrag)

Noen som har erfart tilsvarende...? Er BMW bygd for 98 oktan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med bmw forhandlern om dette i sommer.. Da mene eg han sa det va det di va bygd "for". Men man burde ha liiiite på tanken når man gikk over til 98, og ville mest sannsynlig ikke merke noe på første tank.

tenkte når eg sku prøve å slepe vogna med 98 på tanken, sia di sir man får nm og slikt:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyller bare 98 på min eller 99, og var det jeg fikk beskjed om av han jeg kjøpte den av også, han sa den gikk mye renere på 98... Fylte 95 en gang fordi det ikke var 98 igjen på den stasjonen å jeg var så og si tom for bensin og merket det faktisk litt.. Så dette er ikke noe uvanlig tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har prøvd litt forskjellig på både 520'n og 325'n jeg hadde, kjøre med 95 okt kontra 98 okt. Men det gav ingen merkbar økning i effekt eller dreiemoment, 520'n fuska kanskje litt mindre, men bytta plugger og da gikk den like rent på 95 okt.

Alle bmw'er fra og med m50 maskina (såvidt jeg vet) kom er bygd for 95 okt blyfri bensin å skal kunne gå livet ut på 95 okt, så det skal ikke være nødvendig å kjøre med 98 okt.

Er jo unntak da, GT'n står det i instruksjonsboka skal ha minimum 98 okt (dette gjelder vel kanskje også M3 M5 osv).

Kommer nok ikke til å begynne å fylle 98 okt permanent på 520'n om den skulle begynne å fuske på 95 okt igjen, ville nok heller funnet ut hvorfor den fusker på 95 okt.

Nå skal man kjøre ganske mange mil før differansen i kroner mellom 95okt og 98okt forsvarer noen reparasjoner, så sjønner de som ser seg fornøyd med å fylle 98okt :) , men tror nå det å fylle 98okt bare er å utsette en kommende reparasjon og at en dag begynner den å fuske på 98okt, og 99okt (som jeg har sett noen ytterst få bensinstasjoner ha) er nå ikke verken billig eller lett tilgjengelig :wink:

Edit:

Er ingen tvil om at 98okt er bedre enn 95okt, og at 98okt forbrenner mer fullstendig, særlig under påkjenning.

Men at en f.eks. 520i 1991mod med 95okt ville vært betydelig raskere enn en tillsvarende bil i tillsvarende stand med 98okt tror jeg ikke.

(selv om en kamerat en gang i tiden hardnakket påstod at volvo 940 hans fikk rundt 17hk mer av 98okt 8) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.

I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt.

Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete.

325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med bmw forhandlern om dette i sommer.. Da mene eg han sa det va det di va bygd "for". Men man burde ha liiiite på tanken når man gikk over til 98, og ville mest sannsynlig ikke merke noe på første tank.

tenkte når eg sku prøve å slepe vogna med 98 på tanken, sia di sir man får nm og slikt:P

er helt ufarlig å "blande" 95okt og 98okt, om man for eksempel fyller 50/50 med 95okt og 98okt så får man 96,5okt :) som er bedre enn 95okt men dårligerer enn 98okt. Er jo den samme bensinen bare med forskjellig oktan verdi.

Så det at man måtte være forsiktig når man skal "gå over" fra 95okt til 98okt er bare tull fra forhandlers side. :)

Bare fyll så mye 98okt du vill når du skal trekke vogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nyere motorer har bankesensor, denne justerer teningen korrekt. Så om du fyller 95 eller 98 (99 osv) skal ikke spille noen rolle, da det blir riktig uansett.. Men dog, det skal legges til at det er en del som føler bilen går bedre på 98.

M20 motorene er stilt fra fabrikk til 98.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.

I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt.

Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete.

325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på.

Nyere BMWer som feks M50 og nyere har bankesensor. Det vil si at ECU selv juster tenning hvis det blir tenningsbank. Du kan kjøre på 92 oktan eller 99 oktan. Du kan velge selv.. Personlig fyller jeg alltid den høyeste oktanen som jeg får..

Er helt ufarlig å blande feks 92 og 99 oktan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står i instruksjonbøkene til nyere bmw (m50 og nyere) at den skal ha 95 (eller var det 92) oktan eller høyere.

I boka til pappas e90 318i, sto det ganske klart og tydelig at man måtte fylle 98 oktan for at den skulle yte oppgitt makseffekt.

Selv har jeg kjørt med både 95 og 98 oktan på min 520. Og den bruker merkbart mer bensin med 95 oktan, og går litt hakkete.

325en tør jeg ikke å fylle annet enn 98 på.

Nyere BMWer som feks M50 og nyere har bankesensor. Det vil si at ECU selv juster tenning hvis det blir tenningsbank. Du kan kjøre på 92 oktan eller 99 oktan. Du kan velge selv.. Personlig fyller jeg alltid den høyeste oktanen som jeg får..

Er helt ufarlig å blande feks 92 og 99 oktan.

Har jeg påstått noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...