Gå til innhold

Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.


Galro
 Share

Anbefalte innlegg

On 26.3.2018 at 3.26, Werther skrev:

Men siden vi først er inne på obskure bygdebiler, så spottet jeg denne herligheten for et par uker siden - 1991 (1993) Cadillac Eldorado 4.9i i farten.

IMG_3569.JPG

IMG_3577.JPG

Dette var en bil fra fra perioden da det ikke kunne bli verre bare bedre. 4.9 liter med 204 anemiske hester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎29‎.‎03‎.‎2018 at 23.08, t06afre skrev:

Dette var en bil fra fra perioden da det ikke kunne bli verre bare bedre. 4.9 liter med 204 anemiske hester.

Det positive med denne motoren er at den var ganske driftssikker i motsetning til Northstar-motoren som debuterte året etter. Sistnevnte var mye mer hightech, men ikke like holdbar. Europas felles bilkulturelle arv etter WW2 gjør at vi automatisk sammenligner stort kubikk med antall hk fordi det har vært slik her, men i USA har ikke dette nødvendigvis noen sammenheng. På 60-tallet kunne man gå i butikken og kjøpe en bil med 375-430hk mens vi her til lands var pokker til kar hvis man hadde mer enn 80hk...

Uten at jeg skal forsvare 4.9-literen i Cadillac da jeg ikke kjenner motoren over gjennomsnittet vil jeg gå utifra at motoren er en driftssikker allrounder med pent forbruk (har lest så på amerikanske sider). En tilsvarende motor fra MB eller BMW hadde kanskje 100 hk mer, men var/er samtidig mye dyrere å drifte.

Min Caprice fra 1991 har en 5.0l på 170hk - dette var GM sitt økonomialibi for barnefamilien. Motoren sammen med en bedagelig utveksling gjør at denne bilen har samme forbruk som en kamerat sin 2018 Volvo XC60 T8 hybrid med firerbensin....Caprice var også tilgjengelig med en 4.3 V8 på 200hk, 5.7 på 205hk eller 5.7 V8 på 265hk, alt etter hva man trengte. Sistnevnte slekter på Corvette-motoren og er selvfølgelig mye kvikkere enn de andre, men bruker dertil mer.

 

On ‎29‎.‎03‎.‎2018 at 20.34, Fredrik 90 skrev:

Det er ikke mange av de i Norge, forstålig nok. Dette er ett veldig kult konsept, selv den dag i dag. Designet er ganske dramatisk, men bortsett fra det så er den en ganske enkel og tradisjonell konstruksjon. SSR er bygget på en ordinær Chevy Trailblazer SUV med motoren fra en Tahoe.  Noen biler er helt klart så fæle at de blir kule, og her har jeg en stor «soft spot» for diverse amerikanere 😀

Det går faktisk en slik lilla SSR på hvite skilt i bygda mi. Men kan ikke huske å ha sett flere av de på Østlandet...

Noe av det jeg liker med amerikanske biler er nettopp designet - amerikanere har i mye større grad enn europeere baller til å serieprodusere biler med sært design. Verdt å nevne er spesielt Chrysler i perioden 1998-2010, Corvette samt "nye" Challenger og siste to generasjoner Mustang. Amerikanske bilprodusenter er stolte av å være amerikanske, og kjenner sin historie og kultur - det er vanskelig å mislike denne selvtilliten. Generelt lider europeiske bilprodusenter litt av å være tørrpinner, kjedelige. De skiller seg ikke ut fra alle naboene i nabolaget, og de ender opp med å bli klinisk like hele gjengen. Eneste fete bilmodellen Audi har kommet med siste 12 år er vel R8 og TT, ellers minner alt om oppjazzede Passater uten kjønn. BMW har gått samme veien - alle personbilene blir som snytt ut av nesa på Mercedes E-klasse og resten er Kina-SUVer som like gjerne kunne vært en CX-5 eller Quashqai. Z4 ble vel hevet på sjøen uten redningsvest...

Apropos Mercedes E-klasse...Kom over en norsksolgt W114 1975 MB 250. Denne ble for øvrig designet av Paul Bracq, samme mann som har designet BMW E23 7-Serie.

IMG_3585.JPG

IMG_3586.JPG

IMG_3587.JPG

Endret av Werther
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strich-Acht er en nydelig Mercedes-Benz og etter min mening kanskje en av de aller fineste klassiske ordinære MB'ene. 250 har jo også en rekkesekser på 2496 cm3 (senere modeller 2778 cm3) som yter mellom 130 og 180 hestekrefter. Modellen var en konkurrent til BMW E3 som hadde lignenede ytelser, men som også var betydelig mer sportslig. Mye av den grunnleggende forskjellen mellom Mercedes-Benz og BMW når det gjelder fokus, som vi også ser idag, ble lagt med disse to modellene... :)

Den aktuelle bilen ser helt utrolig velholdt ut og har noe så sjeldent som de originale hjulkapslene i bilens lakkfarge (slik det skal være). Jeg liker virkelig disse kapslene. Fargen på bilen er også et fint eksempel fra sent 60-tallet - tidlig 70-tallet. Blinklysene på siden foran er ikke originale på europeiske biler så den aktuelle bilen er trolig opprinnelig en USA modell eller blinklysene er satt på senere av en eller annen grunn. Den brede grillen avslører at bilen er en Mrk.II og dermed bygget mellom august 1973 og desember 1976 (som du også har funnet ut av @Werther ).

Jeg gikk faktisk til det skrittet å kjøpe svindyre kapsler til min den gangen helt nye W124. Bilen kom originalt med lettmetallfelger (fine, men intet spesielt) for sommedekkene og kapsler på vinterdekkene (stålfelger). Kapslene var av kjedelig grå plastikk og virket visuelt for små. Mercedes-Benz solgte imidlertid også noen andre kapsler til W124 som hadde vesentlig bedre kvalitet på plastikken samt litt ekstra krom (en ring langs den ytre kanten og selvfølgelig stjernen) og det gjorde hele forskjellen i tillegg til at kapslene hadde en fin retrolook som var artig i relasjon til tidligere modeller som W123 og nettopp Strich-Acht. Stålfelgene med de nye kapslene ble selvfølgelig bilens nye sommerfelger... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Strich-Acht kom på markedet allerede i 1968 og på dette tidspunktet hadde BMW både E3 og Neue Klasse på markedet. Neue Klasse (kun med forskjellige varianter av M10 motoren som var en rekkefirer) er imidlertid en signifikant mindre bil enn Strich-Acht og det samme gjelder for E3 i forhold til W108 og W116 (ekvivalenter til dagens S-klasse) samt den enda større W100 (Mercedes-Benz 600). E3 kom med kun rekkeseksere opp tom. 3210 cm3, mens de større MB'ene kom med rekkeseksere og V8 motorer (opp tom. 6834 cm3 for W116).

Det vi ser er at BMW med langt færre modeller og motorer forsøkte å overlappe ulike gap i MB's modellportefølje. Man kan derfor argumentere for at både E3 og E12 (som kom på markedet først i 1972) var direkte konkurrenter til Strich-Acht. E12 kom forøvrig også med rekkefirere (den minste på 1766 cm3) noe hverken W108 eller W116 hadde. De kom med minimum en rekkesekser på 2496 cm3 for W108 og ditto minimum 2778 cm3 for W116.

Strich-Acht inkluderer både W114 (den aktuelle bilen) og W115. W114 har kun rekkeseksere (2292-2778 cm3). W115 har ulike firesylindrede motorer + én femsylindret dieselmotor (1988-2404 cm3 + 3005 cm3)... :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On ‎01‎.‎04‎.‎2018 at 11.59, Fredrik 90 skrev:

W114 konkurrerte mot E12 5-Serie, ikke E3 som var en «større» bil 😀

Ikke helt enig her. W114 var en rikmannsbil. E3 var en direkte konkurrent til W114 uten tvil, selv om få utenfor Vest-Tyskland visste hva BMW var den gangen.

Personlig har jeg ingen preferanser, W114 og E3 stiller likt i min bok. Ikke spesielt attraktive noen av dem egentlig.  E12 derimot...var en nykommer som i mine øyne aldri slo gjennom skikkelig - den lå og vaget mellom Cadillac/Buick og Mercedes, og feilet pga for høy pris. I Europa dog er det en annen historie - der var vel E12 top of the line stort sett hele veien etter W123. Faren min gikk på tidenes smell når han skulle kjøpe bruktbil sommeren 1983 - valget sto mellom en E12 528 manuell og en 1979 Citroen CX 2400 Pallas, og han valgte fransk #-o...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Werther skrev:

I Europa dog er det en annen historie - der var vel E12 top of the line stort sett hele veien etter W123. Faren min gikk på tidenes smell når han skulle kjøpe bruktbil sommeren 1983 - valget sto mellom en E12 528 manuell og en 1979 Citroen CX 2400 Pallas, og han valgte fransk #-o...

Det er lett å glemme hvor store Citroën var spesielt på 70-tallet, men mange oppfattet på den tiden Citroën som den kanskje aller mest moderne bilprodusenten med de mest nyskapende bilene. CX var et mirakel av komfort og plass da den kom på markedet i 1974 og selveste Rolls-Royce bygget CX' hydropneumatiske fjæring på lisens til modellen Silver Shadow. Såpass var innflytelsen fra CX at Mercedes-Benz vurderte luftfjæring på nettopp W114 "Strich-Acht" i tillegg til W109 og W100 som hadde dette fjæringssystemet. Dette ble imidlertid for dyrt for det segmentet W114 konkurrerte i og som bl.a inkluderte E12 og påkostede utgaver av CX.

Citroën lå på 70-tallet milevis foran bilprodusenter vi idag oppfatter som direkte konkurrenter av merket (Opel, Ford, Toyota etc.) og ambisjonene var tilsvarende høye hos franskmennene. Citroën eide på den samme tiden Maserati og dette førte til SM som var en Grand Tourer (GT) coupé og som hadde en Maserati V6 motor på 2,7 liter (3,0 liter med automatgear). Det var meningen at toppmodellene i CX programmet også skulle få denne motoren, men oljekrisen i 1973 og dårlig økonomi for Citroën satte en stopper for dette. Etterfølgeren XM fom. 1989 fikk imidlertid den etterlengtede V6 motoren (PRV - som var et samarbeide mellom Peugeot, Renault og Volvo).

Jeg tenker derfor at din far gjorde et ganske logisk valg den gangen i 1983. Min far kjøpte forøvrig på den samme tiden en Peugeot 505 (Peugeots alternativ til CX) som sammen med Mercedes-Benz W123 ble betraktet som datidens mest holdbare familiebiler. Citroën var et mer sofistikert valg på linje med Saab, som forøvrig generelt hadde en enorm status utenfor Norden. I USA ble Saab på mange måter betraktet som en Porsche for familien (altså mange år før Porsche selv kom med en modell med plass til en hel familie)... :)  

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Proshift skrev:

Er M5en foliert? Ser ut som orginal Frozen blue for meg. Går minst 2 sånne i Norge og vs auto i drammen som skiltplatene sier, solgte en av de, denne sikkert.

Det kan du ha helt rett i! Har aldri sett denne fargen på BMW før, foruten på folierte biler. Fikk ikke kikket mer på den enn å ta bildet. Flott var den i hvert fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...