Gå til innhold

Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?


 Share

Anbefalte innlegg

Så hva får man om man blander piggfrie vinterdekk og skikkelig is?

Altså bilen er kjempegod å kjøre på det også, i forkant tenkte jeg det ikke ville være noen naturlig vinterbil. Men fra første tur, hjemover, i snøkaos, har jeg innsett hvor utrolig gode disse bilene er :D

 

20220112_090203.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, GreenE36Cab skrev:

Så hva får man om man blander piggfrie vinterdekk og skikkelig is?

Altså bilen er kjempegod å kjøre på det også, i forkant tenkte jeg det ikke ville være noen naturlig vinterbil. Men fra første tur, hjemover, i snøkaos, har jeg innsett hvor utrolig gode disse bilene er :D

 

20220112_090203.jpg

Se det, regner med at den har manuelt gir og IKKE 4-hjulsdrift, ''analog'' bil?🙂
I så fall misunner jeg deg det. 
Bilen kommunisere med fører med dette utstyret!
Gir fører trygghet på glatta, hvis fører har ferdighetene!

Personlig har jeg oppigjennom tiårene, opparbeidet meg kjøreferdigheter med analoge biler, derfor vet   jeg at jeg mestrer glatt føre og vil kunne ta meg ut av de fleste skrenser, hvis bilen er som jeg beskrev ovenfor i 1st. setning

Den  bilen jeg har nå, med 4-hjulsdrift og automat kasse + alskens hjelpemidler, er jeg prisgitt ''flaks - & lykke guden'' når bilen mister grepet.
For den vi slippe grepet, uten varsel, kontra en ren bakhjulsdreven bil, som hinter om at nå kommer bakenden ut hvis du ikke får trykket inn clutchen umiddelbart.
Det var en av hovedgrunnene til at jeg ble så glad i BMW på 80 tallet.

BMW i dag =  ingen mulighet å benytte meg av min årelange kunnskap / kjøreferdighet til å redde meg ut av skrensen.
Hvordan lærer unge i dag å kjøre bil? Fins det biler med manuelt gir + ren bakhjulsdrift(!)

Tilbake til min moderne super bil, med alskens hjelpemidler,
Pga. min erfaring, tar jeg meg i å sitte med ''hjertet-i-halsen'' i hver bidige krappe sving med litt hastighet ( 40-60 kmt.). Hvis du vet hvordan man behandler en clutch, vet du at du vil mestre det meste av en skrens.
Uten, - be til høyere makter.

Huff.. ble litt revet med av mine egne tanker her...
Beklager hvis noen synes jeg er negativ.
Men tanken på å kvitte meg med ''vidunderet'' jeg kjører med nå og anskaffe en ''analog'' (kun utstyrt med ABS) bil med ren bakhjulsdrift og manuelt gir, kommer stadig tilbake.

Dessverre er vel disse biler gjennom-slitne eller så er de passet på som ''gull'', og koster deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Mr. Erling skrev:

Se det, regner med at den har manuelt gir og IKKE 4-hjulsdrift, ''analog'' bil?🙂
I så fall misunner jeg deg det. 
Bilen kommunisere med fører med dette utstyret!
Gir fører trygghet på glatta, hvis fører har ferdighetene!

Personlig har jeg oppigjennom tiårene, opparbeidet meg kjøreferdigheter med analoge biler, derfor vet   jeg at jeg mestrer glatt føre og vil kunne ta meg ut av de fleste skrenser, hvis bilen er som jeg beskrev ovenfor i 1st. setning

Den  bilen jeg har nå, med 4-hjulsdrift og automat kasse + alskens hjelpemidler, er jeg prisgitt ''flaks - & lykke guden'' når bilen mister grepet.
For den vi slippe grepet, uten varsel, kontra en ren bakhjulsdreven bil, som hinter om at nå kommer bakenden ut hvis du ikke får trykket inn clutchen umiddelbart.
Det var en av hovedgrunnene til at jeg ble så glad i BMW på 80 tallet.

BMW i dag =  ingen mulighet å benytte meg av min årelange kunnskap / kjøreferdighet til å redde meg ut av skrensen.
Hvordan lærer unge i dag å kjøre bil? Fins det biler med manuelt gir + ren bakhjulsdrift(!)

Tilbake til min moderne super bil, med alskens hjelpemidler,
Pga. min erfaring, tar jeg meg i å sitte med ''hjertet-i-halsen'' i hver bidige krappe sving med litt hastighet ( 40-60 kmt.). Hvis du vet hvordan man behandler en clutch, vet du at du vil mestre det meste av en skrens.
Uten, - be til høyere makter.

Huff.. ble litt revet med av mine egne tanker her...
Beklager hvis noen synes jeg er negativ.
Men tanken på å kvitte meg med ''vidunderet'' jeg kjører med nå og anskaffe en ''analog'' (kun utstyrt med ABS) bil med ren bakhjulsdrift og manuelt gir, kommer stadig tilbake.

Dessverre er vel disse biler gjennom-slitne eller så er de passet på som ''gull'', og koster deretter.

Det er nettopp derfor ikke noe av det nye Bmw lager idag som appellerer til meg. Ting var bedre før mener nå jeg. Ja bilene slipper ut mer, de bråker mer, de har høyere forbruk, mindre komfort, mindre utstyr osv. Men du verden så artige dem er å kjøre, du er stort sett overlatt til deg selv. Kun Abs og DSC som hjelper deg om du skulle være litt ute å kjøre. 
Jeg er fast bestemt på at vi som har kjørt eller kjører mer analoge biler som du sikter til, er langt bedre sjåfører enn de som har sittet i en kliss ny bil fra dagen de fikk førerkortet med alskens hjelpemidler som automat, 4x4, varsel om ditt og datt i huet og ræva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Se det, regner med at den har manuelt gir og IKKE 4-hjulsdrift, ''analog'' bil?🙂
I så fall misunner jeg deg det. 
Bilen kommunisere med fører med dette utstyret!

Ja det er manuelt gir og bakhjulstrekk 👍

Det var en av de viktigste tingene når jeg så etter E36 cab, det skulle ikke være automatgir. De fleste av dem virker som de har nettopp det, så heldigvis dukket denne opp for salg da :D

2 timer siden, Mr. Erling skrev:

Personlig har jeg oppigjennom tiårene, opparbeidet meg kjøreferdigheter med analoge biler, derfor vet   jeg at jeg mestrer glatt føre og vil kunne ta meg ut av de fleste skrenser, hvis bilen er som jeg beskrev ovenfor i 1st. setning

Det er jo bra da, er bra å ha de ferdighetene mener jeg. For noen år siden hadde jeg en '90 Toyota MR2 SW20 med manuelt gir og bakhjulstrekk (den har jo motoren bak), som jeg vinterkjørte.. Altså, den hadde hatt karosseribytte og det var ikke noen utstillingsbil.. Om jeg husker rett kjørte jeg den også uten pigg, og den var også overraskende god på det føret

BMWen her er litt større enn den og har litt flere seter, men begge bilene har vært gode på vinterføre og lettere is. Så for meg er bakhjulstrekk absolutt en fordel på glatta, jeg hører folk si forhjulstrekk og firehjulstrekk er  greit å ha om vinteren men jeg kan ikke si at jeg er helt enig i det :)

Endret av GreenE36Cab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...