Gå til innhold

Hvor mye olje skal det på girkassa (tiptronic) på en E46 Ci


ktm2000
 Share

Anbefalte innlegg

Spørs vel hvor nøye du skal bytte også...

Jeg har ikke noe særlig peiling på automat, men vet at på m50 med automat så går det ca 11liter om kassen er helt tom. Men man klarer ikke å tappe alt bare ved å skru av bunnpannen og la det stå til.

Så om du har planer om å kun skru av bunnpannen(evt om det er tappeskrue) og fylle på ny så tror jeg ikke det går så mye som 8liter..

Er iallefall utrolig! viktig å få riktig olje.. Tror jeg ville undersøkt med en forhandler om dette. Jeg er "noe" skeptisk til automatkasser og oljeskift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sant som du sier,får ikke 8 liter ved å bare fylle på den måten du sier.. :P

først må man fylle til det blir "fullt" så må man starte bilen å fylle mens bilen er igang mener jeg å huske..gjør man ikke dette får man kanskje rundt 2 liter på kassen,noe som vill føre til havari etter kort stund,og det vill koste rundt 20.000 i rep.. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig du har samme kasse som jeg; A5L R360. Denne krever 8liter pluss 1liter i converteren. Problemet er at du får ikke ut all olje, men kun ca. 5liter. BMW flusher kassa med å koble til avtapning og påfyll og la det tilføres ny olje helt til oljen er ren. BMW sier de trenger 13-15liter for dette.

Oljen er ikke dyr! Ca. 120kr literen. Filteret koster 900kr.

Men for å finne riktig olje må du under å se på etiketten. BMW har blandet kassene slik at man ikke vet hva som står i uten å lese på selve kassa.

Alternativet er A5L R390 som krever enn annen type olje enn R360.

Lykke til!

Jeg skal bytte olje på kassa mi så lurer jeg på hvor mye jeg må kjøpe, og åssen olje som er grei å bruke. ?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Skiftet automat olja og filter på min E 46 320DT 2001 mod i dag. På undersiden av "kassa" står et 11 siffer nummer, som viser hvilken "longlife" olje som skal brukes.(må kjøpes hos BMW forhandler) Tappet olja ut fra bunnpluggen, og skiftet filter og pakning. Fylte på 4l staret opp bilen og giret, mens bilen sto i ro. Fikk deretter på 1l(tils 5l)

"Kassa" skal ha 8,2l, men man klarer kun å skifte ca.5l. Alt. er å tappe/fylle i flere omganger slik at all gammel olje er utskiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...