Gå til innhold

525 TDS E39 SOM KOKER !!!!


Weedar
 Share

Anbefalte innlegg

e34_525tds, det var meg som blandet inn en motor som ikkehadde noe i denne sammenhenge å gjøre : )

Trådstarter, ja, M51 heter motoren. Etter hva jeg forstår så tror jeg e34_525tds snakker om den elektriske sirkulasjonspumpen som henger i sammen med varmeapparatet ditt. Hvordan du kommer til den, det vet jeg ikke.

Den mekaniske vannpumpen er bak viften, så den kommer du til greit fra oversiden.

Først få litt klarhet i om det er sirkulasjonspumpen det er snakk om eller den mekaniske, før vi kan snakke pris og vanskelighetsgrad. : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei igjen :)

jeg mener at den elektriske pumpa gir en illusjon av sirkulasjon for å si det sånn.

Ta av den mekaniske (bak vifta) da jeg tror denne er gåen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkulasjons pumpen henger sammen med vifte reguleringen. Starter man viften, så starter en liten elektrisk pumpe (normalt ligger denne veldig nært varmeregister) . Denne hjelper på å sirkulere mellom varmeregister. Også har vi vannventiler, disse henger sammen med temperaturen. Full varme på temperatur og vannventiler åpner fult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så denne el-pumpen har altså en sammenheng med at varmeapp virker.

Visst vannpumpen virker som den skal, hadde vann-nivået synket/steget ved litt pådrag på motor ?

Dette skjer ikke nå hvertfall..

Håper det er noe annet en topp-pakkning hvertfall..

Ser at mekonomen har mye og billige deler til denne bilen...

Bare å bestille en vannpumpe eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sirkulasjons pumpen henger sammen med vifte reguleringen. Starter man viften, så starter en liten elektrisk pumpe (normalt ligger denne veldig nært varmeregister) . Denne hjelper på å sirkulere mellom varmeregister. Også har vi vannventiler, disse henger sammen med temperaturen. Full varme på temperatur og vannventiler åpner fult.

Ja veit korleis vannventiler,duoventiler osv fungerer ;)

Men stussa bare litt på den el.pumpa. Vanligvis er jo vannpumpa + vannets eget varmebevegelse(termosifong) nok til å sirkulere vannet tilfredstillende,og veit at enkelte biler har slike pumper men at de da blir brukt kun som rest-varme med egen bryter.

Dvs at de kun opererer når motor ikkje er igang for å få varmt vann igjennom registeret slik at varmen kan utnyttes gjennom v.app.

Virker litt som smør på flesk,men da går denne alså hele tiden ved aktivering av viftebryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne går hele tiden ja, det fine med det er at man ofte greier å halte bilen hjem uten vannpumpe (om man er flink til å kjøre ekstremt forsiktig)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne går hele tiden ja, det fine med det er at man ofte greier å halte bilen hjem uten vannpumpe (om man er flink til å kjøre ekstremt forsiktig)..

Med varmeapparatet på full varme og veldig rolig kjøring så holder tempen seg fin.. Er dette et tegn på vannpumpa da ? At el-pumpa klarer å sirkulere nok til at varmeapp "får ut" varmen av vannet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for og varmkjøre den motoren gjentatt ganger, så kan jeg ikke fatte hvorfor du ikke har tatt ut vannpumpen for en sjekk allerede...

Jeg henger meg på den, da som tidligere nevnt kan sirkulasjonspumpa til varme app. være nok til at det funker på tomgang/grisepen kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som flere har nevnt (tror jeg) så er den bak vifta di. må av med kappe til radiator, vifte, reimhjul, reim, og selve pumpa.. ikke så mye arbeid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...