Gå til innhold

Bytte av demper og fjær på e46


bmw530i
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 31
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Det er ingentingn som heter å bytte venstre bak eller høyre bak!

Skal du bytte demper, SKAL du bytte på begge sider. Dette fordi en ny demper eller fjær har helt annen egenskap enn de gamle og du får en ustabil og farlig bil.

Slik jeg kjenner E46 så er det vel 3 muttere oppe og e bolt nede, så er hele McPerson-systemet løst.

Lykke til!

hei.

skal bytte demper på venstre side bak (pga lekasje) og fjær på høyre side bak (pga brudd).

har aldri gjort det før, tips?

å lang tid må jeg regne med å bruke?

begynner i morgen klokka 7 på kvelden, rekker vel det løpet av kvelden ?:)

takker for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener at jeg faktisk ikke trenger å bruke fjærklemme i det hele tatt?

Ikke nødvendig med fjærklemmer bak på E46!

Jekk opp bil, ta av hjul, ta av bolt nede på demper, press bærearm ned, ta ut fjær, sett inn ny.

Hele operasjonen tar 15 minutter.

Skal du bytte demper også tar det lenger tid pga. alt som må av inni bilen før du kommer til dempertårnet bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte ikke å løsne demperen nede for å bytte fjæra, men det er mulig det blir lettere da. Var lett uansett da.

Da min fjær knakk dro jeg på stenshagen for å kjøpe to nye, da jeg også var av den oppfatning at man bør bytte begge sider likt. Der ble jeg fortalt at de pleide kun å bytte den som var ødelagt, så da gjorde jeg det og.

Men når du likevel skal bytte noe på begge sider, kan det jo kanskje være greit å bytte både demper og fjær ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall driver den lokale Stenshagen med lureri!

Ta en telefon til Biltilsynet og hør deres mening. Byter med bremseklosser, bytter man begge sider, bytter man dempere, så bytter man begge sider, bytter man fjærer så bytter man begge sider. Dettet for at bilen skal bli stabil. Dempere som er brukt er aldri i verden lik en helt ny demper. Selv etter bare 50000km er det stor forskjell.

Ikke spar på penger når man likevel har nede demperene!

RS

Jeg trengte ikke å løsne demperen nede for å bytte fjæra, men det er mulig det blir lettere da. Var lett uansett da.

Da min fjær knakk dro jeg på stenshagen for å kjøpe to nye, da jeg også var av den oppfatning at man bør bytte begge sider likt. Der ble jeg fortalt at de pleide kun å bytte den som var ødelagt, så da gjorde jeg det og.

Men når du likevel skal bytte noe på begge sider, kan det jo kanskje være greit å bytte både demper og fjær ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eneste som er kronglete med denne jobben er å løsne mutterene på demprene på topp.

sorry for det med boka, men spør heller her inne så svarer de som kan det. mye bedre å lære av å gjøre det en å lese i en bok!

joa ser den, men hvis jeg står der, og trenger et svar, er det lettere med boka enn bimmers, da det noenganger kan ta lang tid å få svar :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

viggo venneløs altså. neida..

får håpe i skrivende stund at trådstarter har klart å få bytta ut de slitne demperne og fjærene ut alt for mye blod,slit å grining:)

ja, blir spennende, snakk om blod, er det flere enn meg som ikke klarer å skru på bil, uten å blø? :-P kutter meg alltid på noe, eller får et skrujern i neven elelr noe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håhå.. neida du er ikke alene:P beste av alt er jo en køddete mutter, står der med latmannen og river alt kroppen orker, plutselig glepper det og du slår never og albuer borti de skarpeste, hardeste deler mmhh, kjenner jeg blir så rød i toppen når det banker i handa og har lyst til å kaste latmannen lengst immellom verkstedet og kjøre møkkakjerra lengst ned i elva neve veien!! hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...