Gå til innhold

Vedlikeholdskostnader diesel kontra bensinmotor


2000Touring
 Share

Anbefalte innlegg

Hestekreftmessig går jo i favør 525i, så jeg tror nok de har vært konkurrenter i salg, og det gjør også regnestykket mer rettferdig i forhold til det norske avgiftssystemet.

Selv om 530d ligger midt mellom 525i og 530i på 0-100, så er 530i en mye raskere bil. Den har f.eks. hastighetsbegrensning på 250km/t, mens 530d stopper på 230km/t.

Med 38hk mer blir det ikke sammenlignbart prismessig.

530d har samme effekt som 525i hvis vi snakker om samme årsmodeller, begge oppgitt 193 hk. Likevel er dieselen nesten sekundet kjappere på 0-100 og knuser "konkurrenten" fullstendig ned i støvlene på elastitetsøvelser. Dette bør være gammelt nytt for de fleste.

530i er halvsekundet kjappere 0-100 men vil tro den sliter noe med å holde dieselen i elastitetsøvelser. Ergo mener jeg 530i VS 530d blir sammenligningsgrunnlaget i denne sammenhengen. Topphastighet er vel av liten interesse for de aller fleste av oss?

530d av første generasjon slår faktisk 535i på mange av elastitetsøvelsene. Man må opp på 540i for å finne en bensinvariant som matcher på alle punkter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elastitetsøvelsene du snakker om, er det i samme gir som vanlig når dieselfolk prater? ;)

Bare å gire ned på bensinen, så kan dieselen kose seg i sin egen svartrøyk bak der et sted.

JEG hadde aldri vurdert 530d i stedet for en 530i, de er overhodet ikke likeverdige for meg, men det er meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og right back at you: alle bensinfanatikeres argument i slike diskusjoner, det er jo bare å gire ned og gi full gass....... ;)

Jeg har dratt den samme campingvogna mi med 4 forskjellige biler. Alle har mellom 150 og 190 hk, men den ene har 100-150 Nm mer dreiemoment enn de andre. Hvilken tror du oppleves som raskest?

Elastitetsøvelser går jo ut på nettopp det du sier, maks pådrag på et gitt gir. Det er mye mer reelt for folk flest enn maks akselerasjon på de øverste 1000 rpm. Det er liksom ikke akkurat der jeg har turtallet hele tiden.

Smaken er som baken. Det er både fordeler og bakdeler med alle motorkonstruksjoner.

Jeg ville nok også valgt 530i forran 530d. NYDELIG maskin med potent karakter og bra ytelser. Men den "gamle" 525i med 2,5-liter? Nei takk. Det blir for tamt i 1700 kg E39.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...