Gå til innhold

Saab+BMW = sant?


knut_olestad
 Share

Anbefalte innlegg

Nye 9-5 er jo utviklet før SAAb nå skifter eiere så den er lite relevant!

Den er relevant i forhold til kommentaren om at "Saab trenger en facelift".

For øvrig undres jeg litt over ideen om Saab med bakhjulstrekk. Saab har til nå kun produsert forhjulsdrevne biler. De som eventuelt er intressert i bakhjulstrekk vurderer sannsynligvis ikke Saab uansett hva, mens de som derimot liker de tradisjonelle Saab-bilene kommer nok til å mislike at Saab går så bort fra røttene sine.

For Koenigseggs del så kan jeg ikke skjønne annet enn at det måtte ha vært lettere å starte med et eget, nytt merke, eller eventuelt satse på Opel eller Volvo (som begge har tradisjon for bakhjulstrekk). Faktisk er Saab sammen med Citroen de merkene som jeg vil tro passer dårligst inn i en forrettningsmodell med Bmw-drivlinjer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Står ikke at den skal ha bmw drivlinje... Selv om det står det hehe :lol:

Står at Saab skal bruke sine egne motorer og gorkasser. Kun understell eller fra BMW. Høres litt spesielt ut.

Jeg leste hit:

I dag melder flere nyhetsbyråer at Saab kan ha fått enda en ny partner med seg på laget. Ifølge nyhetsbyrået Bloomberg, kan framtidens Saab-modeller ikke bare bli formet av Koenigsegg, men også bli utstyrt med drivlinjene fra tyske BMW.

Sportsbilprodusenten Koenigsegg skal ifølge avisen være i forhandlinger med BMW om et arbeid om drivlinjer.

Du leste tydeligvis litt lengre:

Saab vil trolig lage sine egne motororer og girkasser. Mens understellet i bilen, som skal lånes fra BMW, vil kunne gi bilene den sportslig kjørefølelsen som kjennetegner biler fra BMW.

Vi får se hva som skjer. Jeg kan som sagt ikke se at det finnes noen forretningsplan for Saab-biler med bakhjulstrekk, men så sier ikke heller artikkelen (ikke direkte) at det dreier seg om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Umiddelbart kan det virke som om det har gått sport i å koble BMW til ethvert bilmerke som er til salgs for tiden... det er jo også en måte å skaffe seg et godt navn på.

Konspirasjonsteorier er morsomt og man kunne jo tenke seg at avtalen med GM vedr. nye chassier fra Opel går ut når dagens fremtidige modeller er på plass. Opel og Fiat har trolig en fremtid sammen og det er ikke sikkert at SAAB passer inn der (selvom det er den løsningen jeg tror blir en realitet fremfor et samarbeide med BMW). Allikevel... BMW trenger en supersportsbil for å pleie imaget vis a vis Audi R8 og Mercedes-Benz SLR og der kan kanskje Koenigsegg være en snarvei for BMW. Som motytelse kan det tenkes at SAAB (når avtalen med GM evt. går ut) legger helt om og får bakhjulsdrift. Et annet alternativ er at BMW evt. ønsker å strekke Mini brandet inn i compact familiebilmarkedet og at de velger å gjøre dette i samarbeide med SAAB, men dette tror jeg ikke på før jeg ser det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skabb har ingenting :twisted: Men BMW har alt som er riktig!syns de 2 mærkene har lite med hværandre og gjøre.For eks..knappene i SKABB er laget for blindeforbundet..Merket er stygt rett og slett :roll: kunne ramset opp utallige ting.. om Skabb..men de som har kjørt BMW vet hva som er tingen!

Bare min mening :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mercedes-Benz SLR og

Slr er planlagt å gå ut av produksjon i år eller til neste år. For øvrig var modellen en stor katastrofe for Mercedes' del - den plassen kan forhåpentligvis x6 ta hos Bmw. Mercedesen som eventuelt er aktuelt å utfordre er kommende Sls.

ønsker å strekke Mini brandet inn i compact familiebilmarkedet og at de velger å gjøre dette i samarbeide med SAAB, men dette tror jeg ikke på før jeg ser det.

Bmw ønsker nok å utvide Mini-merket utover kun én kombibil, men skal vi tro konseptene Bmw stadig lanserer, har de ingen problemer med å bruke Mini-merket til biler som ikke ligner på den orginale Austin Seven også. Derfor tror jeg ikke Saab kommer inn i bildet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som kjører SAAB i dag tror jeg ikke har noe særlig forhold til om det trekker foran eller bak, og tror nok at det vil være mulig å skaffe en del nye kunder hvis SAAB's litt sporty image krydres godt med BMW's.

Tror Turbomotorer og flyinspirert førermiljø vil være viktigere for merkeidentiteten egentlig.

Eker & Co. har vel uansett signalisert at de har planer om ganske radikale forandringer, og det harmonerer jo bra med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Men hvorfor kan ikke bilprodusentene lage enkle rå lette ursportsbiler som ikke er fullstappa av elektronikk og drit, og som ikke koster skjorta? Er litt urealistisk, men det hadde vært tøft :-)

Fordi svært mange kunder forventer mer i dag, samtidig som tøffere sikkerhets- og miljø-krav fjerner de aller minste og simpleste bilene fra veien; For eksempel er det nødvendig med elektronisk stabilitetskontroll for å åpnå et brukbart resultat i kollisjonstester.

Kundene på sin side forventer ting som klimaanlegg, stereo-anlegg, servo ditt og datt, støyisolering og elektroniske minner for det ene og andre. Det blir stadig dyrere å utvikle biler, og det derfor nødvendig å finne kunder utover de aller tøffeste blant oss.

Nå skal det Caterham, Lotus, Tvr og Ginetta (eller?) alle produserer biler fortsatt, så helt fortapt er du ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT. Men hvorfor kan ikke bilprodusentene lage enkle rå lette ursportsbiler som ikke er fullstappa av elektronikk og drit, og som ikke koster skjorta? Er litt urealistisk, men det hadde vært tøft :-)

Dette har nok mye med, merkevarebygging, sikkerhetskrav og hvor stort markedet er for slike biler, å gjøre.

EDIT:

Ser ut som jeg og Galro var enige om dette, men noen utdyper det mer.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv kunne jeg tenkt meg en eldre Griffith-modell.

:)

Jeg kunne tenke meg en Tuscan S med rekkesekseren på 3996 cm3... det ser man ikke hver dag. 1100 Kg... 400 HK ved 7000 rpm og 420 Nm ved 5250 rpm gjør sitt for å flytte på bilen. 0-100 km/t går løs på 3,9 sekunder og topphastigheten er 314 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, skitt au. Kjøper ikke sportsbil for at den skal stå på verksted i tide og utide.

Tvrs biler er faktisk veldig pålitelige så lenge de blir skikkelig vedlikeholdt. Det skumleste med dem er at mange har skader etter utforkjøringer og lignende, som ikke er synlige før du inspiserer dem nøye.

For øvrig var kommentaren min ment som en spøk.

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...