Gå til innhold

Kamlåseverktøy


carlhaakon
 Share

Anbefalte innlegg

Du trenger jo resten også... Den lange stangen hører til låsingen av svinghjul, og den bruker man jo samtidig som man bruker den låseboksen øverst ( til kammene). Den sorte nøkkelen er for enkel vanos (montering).

En av de små er for å låse kjedestrammeren i bunn. Kjedet som går mellom kammene. Den andre lille har jeg aldri sett før.

Skal man bli vrang så mangler det noe på bildet. Det er verktøyet som strammer opp kjedet i nm. Skrur ut den originale strammeren og seter inn spesial verktøyet. Skrur til med rett moment. Da har kjedet rett trykk ved montering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improvisere. Det er vel det vi er best på. Du kan bruke noe annet for å stikke inn for å låse svinghjul (baksiden av ett bor f.eks. Den delen du har i kjoksen). Du har og merket "OT" i forkant av svingningsdemper, så du får holdt øye med om du har den i OT når du monterer. Så det er jo ikke noe problem. Kjøp ei ny fjør til kjedestrammeren (koster 10 kroner eller noe) så sitter du med riktig nok press på kjedet. For strammeren til kamkjedet, så bruker du som nevnt tidligere, baksiden av ett bor eller noe slikt. Stiv stålvaier er og god nok for dette. Poenget er bare å få kjedet slakt. Så strammeren ikke ligger å presser.

Er nå ikke etter boken verktøy dette, men det går.

Du var på rett spor, med kun det øverste verktøyet (pinne for svinghjul pleier å følgemed når man handler dette. Azeton har jo dette settet) og vanos nøkkelen (Det har jeg, men det er i Skien. Blir det aktuelt, så send meg en PM)

Resten improviserer du

Hofstad, du var utrolig rask med vinkelsliperen... 2 min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

aha takker for bra forklaring. men de som skal låse selve kammene helt bakerst på motoren? noen som har de? skal ha med en mekaniker som ville hjelpe meg. livredd for og gjøre det alene. så får vi se hvordan det blir. skal i vertfall dokumentere med bilder osv og legge ut her til neste man med problemet hehe :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Improvisere. Det er vel det vi er best på. Du kan bruke noe annet for å stikke inn for å låse svinghjul (baksiden av ett bor f.eks. Den delen du har i kjoksen). Du har og merket "OT" i forkant av svingningsdemper, så du får holdt øye med om du har den i OT når du monterer. Så det er jo ikke noe problem. Kjøp ei ny fjør til kjedestrammeren (koster 10 kroner eller noe) så sitter du med riktig nok press på kjedet. For strammeren til kamkjedet, så bruker du som nevnt tidligere, baksiden av ett bor eller noe slikt. Stiv stålvaier er og god nok for dette. Poenget er bare å få kjedet slakt. Så strammeren ikke ligger å presser.

Er nå ikke etter boken verktøy dette, men det går.

Du var på rett spor, med kun det øverste verktøyet (pinne for svinghjul pleier å følgemed når man handler dette. Azeton har jo dette settet) og vanos nøkkelen (Det har jeg, men det er i Skien. Blir det aktuelt, så send meg en PM)

Resten improviserer du

Hofstad, du var utrolig rask med vinkelsliperen... 2 min

På 2 min hadde jeg laget alle "spesialverktøyene" 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...