Gå til innhold

automatkasse e39


teexeln
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har en 01/2000 530Dat og den har GM kasse a5s360r. 360 og 390 kassen går under GM THM5L40E hvor 40 står for 40 kg eller 400nm om du vil. Dette er tall jeg har fått av Ole Ringstad hos http://www.Rats.no som regnes blant Norges beste på automatgear.

Disse bilene har momentbegrensning på 1,2 og 3 gir for å skåne kassa. Derfor er det viktig hvis du skal trimme at det blir gjort skikkelig slik at momentbegrenseren ikke forsvinner. Ved bruk av powerboks så får girkassen oppgitt feil moment fra motoren og det kan gå ille.

Min kasse fikk Esso LT 71141 olje når jeg flusha og skifta filter. Tror det er ZF kassene som sliter mest med reversen. Det gjelder også i noen grad GM men der er det ofte enklere å reparere. Det er også et svært aktivt lock up system på disse GM kassene og det sliter visstnok endel på ventilhusene.

Du kan lese og synse til øyet blir stort og vått om hva disse kassene tåler så jeg får bare ønske deg lykke til :D

Personlig har jeg fått omprogramert ECU på min bil og det ble en drøm å kjøre. Jeg har ca 218hk@450nm mot originalt 184hk@390nm og det ble en helt annen bil å kjøre med mye bedre respons på gassen. Jeg fikk beskjed om at kassen tåler denne tuningen men at den måtte få jevnlig service, jeg ble anbefalt å ta et olje/filterskift hver 30.000km og det kommer jeg til å gjøre.

Fikk også beskjed om å unngå rivstarter og unngå griskjøring med kaldt maskineri. Hvis en ikke fulgte disse rådene og i tillegg ikke skiftet olje så mente de på mitt verksted at en ville knekke kassen uavhengig om bilen var trimmet eller ikke.

Så vi får se hva tiden bringer :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Når kassen flushes så er det ikke så nøye om du bruker den samme olja som var i kassa siden du bytter ut alt (ESSO-olja er den som orginalt er i ZF-kassene). Problemet er om du blander 2 forskjellige typer.

Jeg har lest meg til at 360/390 angir momentet, men skal ikke stå på mitt hvis Ole Ringstad har sagt no annet. Han kan nok mer om det enn meg:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker verkstedet snakket noe om grønne og svarte skilt på automatkassen og at oljen de tappet av var feil type men nå er nå alle 9 literne bytta ut så da er det god butikk som du sier.

Ja jeg har også lest alle disse tallene om hvilket moment de tåler og skal heller ikke påstå noe som helst ångående dette så jaggu er det forvirrende :D

Regner også Ole Ringstad som selve guruen så vi får stole på det men ei forklaring kan jo kanskje være at GM oppgir hva kassen tåler på 1,2 og 3 gir hvor det jo er momentbegrensning mens f.eks Rats oppgir hva den tåler på direkte og overdrive girene? (4. og 5. gir) hvor det ikke er momentbegrensning? Vil vel anta at det er forskjellige tall ute å går på 1,2 og 3 gir i forhold til 4 og 5?

Når jeg skulle ha bilen inn til tuning (Flissundet) så sjekket verkstedet med en eller annen automatkasseguru om min kasse og da fikk jeg oppgitt at min kasse som heter VT1 (a5s360r vt1) skulle tåle 475nm så det er sannelig ikke godt å vite. Tror jeg vil stole på de som oppgir de høyeste tallene :wink: eller kanskje det ikke er så lurt hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser det har vært sagt mye forskjellig om kassene, hadde grønnt merkeskilt med tallene 96022205, VT, F06, og noen tall som ikke ble tydelige på bildet jg tok...

Tengte og flushe kassa men likevel fylle samme olje som er på... min er ikke facelift så kan godt være A5S360...

noen som vet om en DIY tråd om oljeskift på automat ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Hillmar skriver lenger oppe her så ble GM 360 kassen brukt frem til 09/2000 for å bli avløst av GM 390 kassen. Om de brukte 390 kassen helt til 2003/2004 når E60/E61 kom trodde jeg ikke men ifølge Realoem ser det sånn ut, det er bare forskjellige bokstaver ute å går men heter alle 390.

Hvis du har serienummeret på bilen din så kan du knotte inn de 7 siste sifferene og få opp produksjonsmåned/år og forskjellig annen info på http://www.realoem.com/bmw/select.do

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja uansett om den er produsert 00 eller 05/2000 så har den 360-kassa.

Den kassa skal ha TEXACO ETL 7045E (REPLACES TEXACO ETL 7045) olje. Bmw part.nr. 83 22 0 026 922.

Her er oversikten jeg bruker for å finne riktig olje til riktig kasse: http://www.bmwtips.com/tipsntricks/Tranny/SD92-113.pdf

Den er fra USA, der det ikke går mange dieselbiler, så det står ikke oppført no dieselbiler der. Bare se etter riktig girkasse så finner dere riktig olje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakket med østbyen bil nettop (bmw i bodø) kunne få kjøpe olja til 280.-/L, han mente at 5-6 liter holdt da man ikke fikk flushet hele systemet uten og ta ned kassa og konverter osv...

alternativ og bare skifte en gang for så og kjøre seg en tur og skifte igjenn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det trengs å ta ned noe annet enn bunnpanne på girkassen for å flushe. Det blir brukt et eget apparat for å spyle ren oppvarmet olje gjennom girkasse converter og kjøler og det blir spylt helt til det kommer ren olje ut i bunnpanna. Da vet de at all den gamle olja er kommet ut. Oljestrømmen blir reversert hvert 3 sekund for å få partikler til å løsne.

Jeg betalte ca 4000,- for denne jobben på min 530Dat. Det gikk da 12 liter olje med, 9 liter er igjen på systemet, de siste 3 literne går med til flushinga. Det gikk med ca 3200,- i materiell. 12 liter olje + filter og bunnpannepakning så selve jobben er egentlig ikke så dyr.

Vet jeg leste en slik gjør det selv en gang med 2 bøtter den ene med oppvarmet ny olje og den andre til spillolja. Så ble vel slangene til kjøleren løsnet og noe slik men jeg husker ikke detaljene :D

Alternativ er som du sier å skifte de 3-4 literne som ligger i bunnpanna og gjenta denne operasjonen 3 ganger. Det er det vel mange som gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm... trenger kansje ikke være så komplissert nei...

hvis man skjærer av den lange "halsen" på det gammle filteret, setter på en slange med slangeklemme, lager til en overgang og kobler det til ei håndoljepumpe som man får kjøpt på biltema, og håndpumper inn ny olje til olja som kommer ut ser fin ut.

dette må da være en grei måte og få skiftet ut all olja?

leste i en DIY-tråd at når man har fyllt på olje til det renner over (imens motoren er i gang med åpen fylleskru) skal man gire seg igjennom alle girene for så og etterfylle en gang til... får ikke til og gire lengere enn til andre når bilen står i ro.

skal man da heller fylle til det renner over for så og kjøre seg en tur og gire fra første til 5 for så og stoppe og etterfylle en gang til imens motoren går?

tengte og lage en ordentelig DIY tråd med bilder og forklaring når jeg har gjort dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en ting jeg lurer på. girkassen min ble overhalt for ca.20.000 km siden som jeg nevnte...

mener å ha hørt at det kan være lurt med oljeskifte ikke så lenge etter overhaling jeg.

så.. bør jeg ta en service på kassa snart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har kasse med såkalt "lifetime"-olje trenger du vel strengt tatt ikke skifte før om 130K hvis du følger bmw sine retningslinjer, personlig ville jeg ha skiftet ut olja i bunnpanna (4-5 liter) og filter kansje en gang i året eller hver 30-40k...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...