edition Skrevet August 22, 2009 Share Skrevet August 22, 2009 Hei, sitter i Stockholm og har litt kjøleproblemer. Merket det da eg stod i rushet inn mot sentrum på torsdag, svingte av og åpnet panseret. Såg ut som det var på nederste del av ekspansjonstanken. Ventet til motoren var kald og rushet var over. Fikk nedpå "Radiator-tett" og etterfylte litt vann før vi kjørte videre til en campingplass vi hadde sett oss ut. 1 mil rolig kjøring uten noe merkbart på tempen. Bilen har stått til nå, ikke lekket noe vann etterpå. Var ute for å se på det tidligere idag, luftet systemet etter alle kunstens regler, men får ingen varme i varmeapparatet Til info; - Toppaking later til å være ok! - Motoren har ikke vært overopphetet! (såg tempnåla kun bevege seg et par millimeter ut fra senter) Kan det være vannpumpa som har tatt kveld? Slik at tempen og trykket stiger i radiator og tank når eg står i ro? Slik at tanken har begynt å lekke? Virker logisk for meg, men vil ikke levere inn bilen på verksted her uten å ha hørt med dere først. Bilen er en 1996 touring, 323 - 2,5 24v. gått rett over 200tkm. - Bjørn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dekkbrenneren Skrevet August 22, 2009 Share Skrevet August 22, 2009 hørres ud som radiatorvifte etter mitt hove hvertfall, mulig det er viskosekoblinga, kjør den driftsvarm, kjenn etter på radiatorvifta om d er noe fart på den, eller om den er sånn så vitt går så du kan stoppe me fingrene Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet August 22, 2009 Forfatter Share Skrevet August 22, 2009 Radiatorvifta er OK. Har sjekka den. Men får ingen varme i varmeapparatet!! Da er det ut fra mitt hode, en av to - ingen sirkulasjon... (gåen vannpumpe etc) ?? - fortsatt for mye luft i systemet.... ?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet August 23, 2009 Forfatter Share Skrevet August 23, 2009 ingen?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ballder Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 Begge slanger på radiator varme da? Høres ut som pumpa kan ha tatt kvelden for meg, men nett rep. er ikke lett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 om radiator er kald på midten når motoren er varm så er det ikkje sirkulasjon, det du kan gjere er å dele termostathuset for å starte bilen i 2 sek...sjå om det spruter vatn... gjer det det er det iallefall ikkje vannpumpa, siden det har vert lekasje i ekspansjonstank så setter eg en 10`er på att det er luft i systemet... lufting er ikkje lett på desse... beste er å fylle radiator full ifra slangen på toppen, samme på blokka i tilegg til ekspansjonstank...varmeapparat på...starte motor med lokket til ekspansjons tank av, etterfyll til det ikkje synker meir...åpn lufte skrua... da skal alt vere iorden, funker iallefall kvar gang for meg, kan ta litt tid da...eg brukte sikkert 10 liter vatn sist... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
badsha Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 har samma prob, men har d noe å si om hvordan termostaten sitter? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 har samma prob, men har d noe å si om hvordan termostaten sitter? trudde ikkje det gjekk å sette termostat feil, går iallefall ikkje på E30 ( m20 ) motorene...hadde no vert rimeleg teit om dei hadde endra på det til E36... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet August 23, 2009 Forfatter Share Skrevet August 23, 2009 Takker for innspill! Får gjøre et lite forsøk igjen idag. Er ikke vits i å bruke tusenvis av kroner på et verksted hvis det bare er luft i systemet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 Takker for innspill! Får gjøre et lite forsøk igjen idag.Er ikke vits i å bruke tusenvis av kroner på et verksted hvis det bare er luft i systemet... Eg hadde samme problemet men så kom Fliid her på forumet å hjalp meg på vei...Funka med eingang http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=105814 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet August 23, 2009 Forfatter Share Skrevet August 23, 2009 Grei den der, men har min e36 den sirkulasjonspumpen som er nevnt her? Finner ikke den i noen delekataloger... Viss ikke eg har den pumpa, så må eg vel lufte på notorisk måte, med motoren i gang.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 luft på vanleg måte du berre etter den første beskrivelsen der...etterfyll litt og litt...eg har gode erfaringer med motor igang...husk å etterfyll etter kjøreturen... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
edition Skrevet August 23, 2009 Forfatter Share Skrevet August 23, 2009 Da ser ting ut til å fungere Dreiv på å lufta på campingplassen her... hehe... Såg flow`en på kjølevæska! Og når det ikke kom mer bobler, så skrudde eg på lokket og lufteskruen. Tok en kjøretur på et lite kvarter, tempen i varmeapparatet kom med en gang eg begynte å kjøre. Etterfylte med varmt vann når eg kom tilbake, så får den stå til den er kald igjen! Så da kan vi utelukke både vannpumpe og termostat! Får sykle bort på mekonomen i morgen for å kjøpe en ny ekspansjonstank å ha med i bilen videre! Noen som vet om det er en o-ring som skal tette mellom radiator og tank? Takker for innspilla folkens Flott å ha et forum med folk en kan dele erfaringer og råd med mvh Bjørn Nesbø Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
stiann Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 Da ser ting ut til å fungere Dreiv på å lufta på campingplassen her... hehe... Såg flow`en på kjølevæska! Og når det ikke kom mer bobler, så skrudde eg på lokket og lufteskruen. Tok en kjøretur på et lite kvarter, tempen i varmeapparatet kom med en gang eg begynte å kjøre. Etterfylte med varmt vann når eg kom tilbake, så får den stå til den er kald igjen! Så da kan vi utelukke både vannpumpe og termostat! Får sykle bort på mekonomen i morgen for å kjøpe en ny ekspansjonstank å ha med i bilen videre! Noen som vet om det er en o-ring som skal tette mellom radiator og tank? Takker for innspilla folkens Flott å ha et forum med folk en kan dele erfaringer og råd med mvh Bjørn Nesbø er to o-ringer som skal tette mellom radiator og tank ja Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
|Ole| Skrevet August 23, 2009 Share Skrevet August 23, 2009 Kjempe bra att det løste seg, det verste som finst er ferie når bilen ikkje fungere som den skal Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå