Gå til innhold

råd ang kjøp av E46 99mod


DJ RS2 Matrix
 Share

Anbefalte innlegg

eg skal sjå på ein E46 99mod på mandag og kunne trengt eit par tips om kva eg bør sjekke. kan nevne at det dreier seg om ein sedan.

bilen er godt vedlikeholdt av ein eldre mann som har hatt bilen i 5år nå, bilen har kjørt 150 000km, motoren er ein M43b19 og har ikkje hatt noen problemer med verken motor eller drivverk.

har vert innom autopower.se og lest litt om modelen og dei problemene som var nevnt der, men er det noe spessielt eg bør sjå etter ?

bilen ser ganske strøken ut både innvendig og utvendig på bildene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rusten burde du se etter!

Spesielt på dører og under pansret (den kanten hvor pansret møter frontfanger)

Det er veldig vanlig på disse, så du må sjekke hvor omfattende rusten er!

Bortsett fra det er det bare tut og kjør hvis du stoler på det han sier om at han ikke har hatt noen problemer. Videre ville JEG i alle fall satt bilen inn på NAF test som koster 1790 kroner. Da går de over bilen og gir deg veiledning på hvordan stand den er i osv... Den har reddet meg ikke èn, men TO ganger fra å kjøpe katta i sekken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg: IKke la deg lure av bilder! Mye som ikke vises der. Utover det ville jeg gått grundig over alt elektriske å se om det virker. EL vindu, EL speil og AC kanskje helst!

Regner forresten med at dette er en 316 eller 318i, men hvis den er større ville jeg sjekket at den ikke lider av fenomenet "Subframe disaster".

Men det vil nok høres under prøveturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der er snakk om ein 318 så faren for subframe disaster er vel ein del mindre da.

bilen var inne på eu kontroll på torsdag og fekk beskjed om at bremseskivene framme måtte byttes og at den eine demperen lekk olje, han hadde allerede bestilt time for å fikse det når eg snakka med han.

noen tips om korleis eg burde test kjøre den for å vere sikker på at alt er som det skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg ville satt den i andregir og lavt turtall og kjørt i en middels hard oppoverbakke og gi max på og gire i tredje på vei opp og gjøre det samme. (feks opp ei bru)

På veien opp ville jeg kjent etter nøkking / fusking eller lignende. Dette er noe jeg er litt plaget med på min E46.

Bortsett fra det ville jeg først når du starter den sett om hvordan tomgangen er ved kald motor (hvis motoren er varmet opp før du prøver den kan faktisk det tyde på litt juksing i ytterste tilfeller)

Så ser du på tomgangen ved varm motor etter du har kjørt den varm.

En annen ting jeg ville sjekket som er et fenomen på 2 E46er jeg har hatt og 1 til en kompis er knirkelyd fra clutch.

Kjør bilen varm, stopp bilen (skru den av og stå i ro), rull ned vinduet på førersiden der du sitter og trykk clutchpedalen ned flere ganger med middels fart. Dette viste seg å være slavesylinder på bilen min og det er rimelig dyrt å skifte om man ikke skrur selv! Denne lyden høres MEGET godt utenifra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Jeg ville satt den i andregir og lavt turtall og kjørt i en middels hard oppoverbakke og gi max på og gire i tredje på vei opp og gjøre det samme. (feks opp ei bru)

På veien opp ville jeg kjent etter nøkking / fusking eller lignende. Dette er noe jeg er litt plaget med på min E46.

Bortsett fra det ville jeg først når du starter den sett om hvordan tomgangen er ved kald motor (hvis motoren er varmet opp før du prøver den kan faktisk det tyde på litt juksing i ytterste tilfeller)

Så ser du på tomgangen ved varm motor etter du har kjørt den varm.

En annen ting jeg ville sjekket som er et fenomen på 2 E46er jeg har hatt og 1 til en kompis er knirkelyd fra clutch.

Kjør bilen varm, stopp bilen (skru den av og stå i ro), rull ned vinduet på førersiden der du sitter og trykk clutchpedalen ned flere ganger med middels fart. Dette viste seg å være slavesylinder på bilen min og det er rimelig dyrt å skifte om man ikke skrur selv! Denne lyden høres MEGET godt utenifra! Men jeg er mest plaget med den lyden når motor er varm / clutchen er blitt brukt litt. Så obs obs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...