Gå til innhold

Ny gjerrig 320d over nyttår


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

Litt OT, men vittig å tenke på at en 19 år gamlere haug av en forholdsvis stor Audi 200 20v, har bedre tall på 0-100, og litt høyere toppfart enn den lille splitter nye Golfen med turbo :wink:

Men Golfen tar jo igjen i bøtter og spann på forbruket da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Litt OT, men vittig å tenke på at en 19 år gamlere haug av en forholdsvis stor Audi 200 20v, har bedre tall på 0-100, og litt høyere toppfart enn den lille splitter nye Golfen med turbo :wink:

Men Golfen tar jo igjen i bøtter og spann på forbruket da :)

Du har helt rett i denne betraktningen... iallefall hvis bilen virkelig var så hurtig som Audi skulle ha det til. Rekkefemmeren på 2226 cm3 ytet 219 HK ved ved 5700 rpm og 309 Nm ved 1950 rpm. Dette var nok til å klare 0-100 Km/t på 6,6 sekunder og en topphastighet på 242 Km/t. Bilen var ikke helt lett heller med sine 1520 Kg. Forbruket lå i overkant av en liter pr. mil ved blandet kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Null problem å aksellerere i 6. gir.

Foreløpig er det vel bare 335i (og Cooper S) av nyere modeller, men det forundrer meg ikke om de kommer med flere, også mindre utgaver.

Jepp, absolutt null problem å aksellerere i 6. gir med Minien. Nå er det riktignok ikke bensinturbo, men bensinkompressor så den faller vel litt utenfor denne diskusjonen. Men bare for å dra OT'n litt lenger, så kan jeg fint ligge i 6. gir i 50-soner, og det drar godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i denne betraktningen... iallefall hvis bilen virkelig var så hurtig som Audi skulle ha det til. Rekkefemmeren på 2226 cm3 ytet 219 HK ved ved 5700 rpm og 309 Nm ved 1950 rpm. Dette var nok til å klare 0-100 Km/t på 6,6 sekunder og en topphastighet på 242 Km/t. Bilen var ikke helt lett heller med sine 1520 Kg. Forbruket lå i overkant av en liter pr. mil ved blandet kjøring.

Stemmer det ja, jeg hadde en dønn orginal en i 1998, og den bilen overasket meg stort over hvor kjapp den var for størrelsen.

Forbruket ved min kjørestil var ca 1,2 pr.mil ved blandet kjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok fortsatt jeg må bli døv (kan ikke høre landbruksdyret under panseret) og lam i venstrefoten (da må jeg ha automat uansett) for at en liten dieselmotor skal friste meg.

Er en annen sak med en stor en, men tror ikke de hadde klart å friste mer enn en tilsvarende bensinmotor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren har jeg også lyst på og jeg kunne godt tenke meg en 2009 Golf GTI.

Golfen appelerer ikke så veldig til meg, nettopp på grunn av at det er en Golf, men at det er en morsom bil tviler jeg ikke et sekund på. Spesielt ikke hvis den kan fås som 4Motion.

Jeg er, som nevnt i en annen tråd, mektig imponert over kjøreegenskapene på Audien med quattro og sportsunderstell. For å si det sånn så var overgangen fra Land Rover til Audien relativt heftig. ;) Får bare håpe den klarer å levere det vi trenger av fremkommelighet til vinteren - da kommer nok savnet etter bakkeklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den motoren har jeg også lyst på og jeg kunne godt tenke meg en 2009 Golf GTI.

Golfen appelerer ikke så veldig til meg, nettopp på grunn av at det er en Golf, men at det er en morsom bil tviler jeg ikke et sekund på. Spesielt ikke hvis den kan fås som 4Motion.

Jeg er, som nevnt i en annen tråd, mektig imponert over kjøreegenskapene på Audien med quattro og sportsunderstell. For å si det sånn så var overgangen fra Land Rover til Audien relativt heftig. ;) Får bare håpe den klarer å levere det vi trenger av fremkommelighet til vinteren - da kommer nok savnet etter bakkeklaring...

http://e24.no/eksklusiv/bilogbaat/article3152834.ece

http://www.carmagazine.co.uk/Drives/Sea ... AR-review/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tenkte jeg skulle bare hive meg med her. er 35 år gammel, har en 08 mod 120d e82, 177 hk 350 nm, går som faen den. 0-100 km/h 6,4 sek. :D

Det var da veldig optimistisk... iht. BMW skal den klare 0-100 Km/t på 7,6 sekunder. Selv E82 123d klarer med sine 204 HK og 400 Nm bare 0-100 Km/t på 7,0 sekunder. E82 125i med 218 HK klarer 0-100 Km/t på 6,4 sekunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.youtube.com/watch?v=z2nPKNDTKfI

denne ska være tilsvarende som min. :o

Har ikke testen min, men håper på samme tall, skal på dyno om en tid.

Det er såpass stor forskjell på 6,4 og 7,6 sekunder 0-100 km/t at det burde du kunne klare å måle med en stoppeklokke. Iallefall om du klarer disiplinen opp mot 8 sekunder eller ned mot 6 sekunder. Det er forøvrig vanskelig å klare maksimal akselerasjon med en dieselmotor... gearingen på toppen av turtallskurven er helt avgjørende pga. det smale effektområdet samt at dieselmotoren mister pusten fortere. Det er fort gjort å miste et sekund der. De færreste klarer dette på en bra måte med en dieselmotor... det er mye lettere med en bensinmotor. Husk også at marginene blir større og større jo kortere tid det tar 0-100 Km/t. Det er en verden til forskjell på 5,2 sekunder og 4,8 sekunder 0-100 km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei tenkte jeg skulle bare hive meg med her. er 35 år gammel, har en 08 mod 120d e82, 177 hk 350 nm, går som faen den. 0-100 km/h 6,4 sek. :D

Tall er kun tall. Hva som er viktig er følelsen av disse tallene. Min erfaring er at diesel har en større følelse av dette nede i registeret, men at det samtidig dabber fort av sammenlignet med en tilsvarende bensinmotor. Slikt er ikke særlig sportsligt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

211 HK og 450 Nm er mye på en 2 liter diesel...tilsvarer jo ca. 315 hk og 675 Nm på en 3-liter noe selv ikke 335d kan skilte med...(286 Hk og 580 Nm med twinturbo). Jeg har 3 liter med 197 Hk og 400 Nm...men den motoren er vel tunet ned?

Spørsmålet er da om 211 Hk og 450 Nm på en 2 liter er holdbare ytelser.

Men nå om dagen er jo down-sizing greia, så det kommer kanskje ennå mindre motorer med større og større ytelser? VAG har jo skremt 170 Hk ut av 1,4 TFSI motoren sin. Uansett blir dreiemomentet lavere med mindre motor, det er en grense for hvor stort turbotrykk man kan kjøre med.

Er selv godt fornøyd med diesel og automat og føler ikke at jeg mangler noe, den kan jo kjøres "manuelt" også med steptronic...

Det er både behagelig og morsomt å kjenne skyvet og jeg synes det er jevnt og fint skyv hele veien oppover gjennom girene selv om en bensin selvsagt har større turtallsregister. Men på høyere turtall synes jeg bensinmotorer støyer en del (men det er vel sikkert mange som mener at nettopp DET er moroa...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...