Gå til innhold

Ny gjerrig 320d over nyttår


[space]
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 113
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvilken modell er dette og hvordan kom du frem til den overgangsformelen ?... :?

Antall hester og Nm per liter tenker jeg. Regnestykket i seg selv er jo korrekt, men reellt, tjah..

Jeg lurer virkelig på hvilken modell dette er, men generelt er det korrekt at utnyttelsgraden for de mindre dieselmotorene er større enn for de større motorene (kanskje er den for stor). Mercedes-Benz har forøvrig en dieselfirer på 2143 cm3 som nå yter 204 HK ved 4200 rpm og 500 Nm mellom 1600 og 1800 rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ingen modell, han bare tenker seg hva det ville tilsvart i en 3-liter ved å dele 211hk på 2 (da får du hk/liter) og gange det med 3 igjen. Det er jo riktig at man måtte trimmet en 530d opp til tallene han oppga for å ha like høyt effektuttak per liter. Dessverre er det ikke alltid like enkelt i praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

211 HK og 450 Nm er mye på en 2 liter diesel...tilsvarer jo ca. 315 hk og 675 Nm på en 3-liter...

Hvilken modell er dette og hvordan kom du frem til den overgangsformelen ?... :?

Hartge trimmer jo 335d/535d/635d til 328hk og 675Nm.

Og regner med at tallene 211hk og 450Nm er fra en trimmet 2 liter diesel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken på Youtube viser en 120d som standard har 177 Hk og 350 Nm, mens den etter tuning har ovennevnte 211 Hk/450 Nm. Da tilsvarer jo dette de nevnte ca. 315 Hk og 675 Nm på en 3 liter...

Men poenget er om å hente ut så mye effekt per liter gir en holdbar motor; høyeste effektuttak per liter på BMWs dieselmotorer er 95 Hk/190 Nm, mens tuningversjonen i linken har 105Hk/225 Nm og som det sies; Mercedes har skremt sin 2,2 liter diesel opp i 204 hk/500 Nm på den nye E-klassen; dette gir litt lavere Hk-uttak men ennå høyere Nm-uttak per liter enn den tunede versjonen i linken...

Så det er nok mulig å hente mye effekt, men jeg vil tro det er forskjell på en fabrikkversjon med et slikt effektuttak og en tunet versjon (selv om det finnes mange dyktige tuning-firmaer). AC Schnitzer løfter for eksempel en 330 d fra 245 hk/520 Nm til 285 Hk/570 Nm som altså er omtrent det samme som 335d. Hva som gjøres vet jeg ikke, men de sier selv at effektøkningen skyldes deres kontrollprogram. Det tyder på at de ikke foretar store ombygninger på motor..

Det viktigste er at motoren ikke får dårligere holdbarhet, og derfor at en tuning kan tilbys med garanti...selv ville jeg valgt en fabrikkoriginal versjon framfor en tunet versjon fra et annet firma..originalt er tross alt originalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at motoren ikke får dårligere holdbarhet, og derfor at en tuning kan tilbys med garanti...selv ville jeg valgt en fabrikkoriginal versjon framfor en tunet versjon fra et annet firma..originalt er tross alt originalt.

Nå er det jo det som er det geniale med Ac schnitzer, harge og alpina. Man beholder fabrikksgarantien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken på Youtube viser en 120d som standard har 177 Hk og 350 Nm, mens den etter tuning har ovennevnte 211 Hk/450 Nm. Da tilsvarer jo dette de nevnte ca. 315 Hk og 675 Nm på en 3 liter...

Men poenget er om å hente ut så mye effekt per liter gir en holdbar motor; høyeste effektuttak per liter på BMWs dieselmotorer er 95 Hk/190 Nm, mens tuningversjonen i linken har 105Hk/225 Nm og som det sies; Mercedes har skremt sin 2,2 liter diesel opp i 204 hk/500 Nm på den nye E-klassen; dette gir litt lavere Hk-uttak men ennå høyere Nm-uttak per liter enn den tunede versjonen i linken...

Så det er nok mulig å hente mye effekt, men jeg vil tro det er forskjell på en fabrikkversjon med et slikt effektuttak og en tunet versjon (selv om det finnes mange dyktige tuning-firmaer). AC Schnitzer løfter for eksempel en 330 d fra 245 hk/520 Nm til 285 Hk/570 Nm som altså er omtrent det samme som 335d. Hva som gjøres vet jeg ikke, men de sier selv at effektøkningen skyldes deres kontrollprogram. Det tyder på at de ikke foretar store ombygninger på motor..

Det viktigste er at motoren ikke får dårligere holdbarhet, og derfor at en tuning kan tilbys med garanti...selv ville jeg valgt en fabrikkoriginal versjon framfor en tunet versjon fra et annet firma..originalt er tross alt originalt.

OK... da forstår jeg bedre hva som er poenget med innleggt. Jeg forholder meg kun til originale BMW modeller... det blir for mye frem og tilbake med de alternative tuningvariantene. Motoren i 123d har en litereffekt på 102 HK og 200 NM (hvis vi ikke korrigerer for den marginale forskjellen 1995 cm3 gir i forhold til eksakt to liter). Jeg ville heller ikke ha risikert en halv million på en chip/omprogrammering fra et tredjepartsfirma. Den dagen dette selges igjennom BMW som originalt BMW tilbehør (bl.a SAAB gjør dette) skal jeg øke motoreffekten... ikke før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rettelse; Fredrik har rett med sin 123 d ift litereffekt på BMW diesel; her tas det ut 102 Hk/200 Nm som ikke er veldig langt unna tuningversjonens 105 Hk/225Nm, men det jeg reagerer på er at Hartge gir garanti på en 3 liter diesel med 328 Hk/675 Nm (109 Hk/225 Nm pr liter) kun ved å sette inn en boks...hvorfor har i så fall BMWs 335 d motor twin-turbo (og sikkert andre oppgraderinger også) dersom man bare kunne justert turbotrykket eller gjort andre enkle tiltak?

Enten må BMW ha store marginer på sine motorer/drivlinjer eller så frykter jeg langtidseffekten av en slik "enkel" tuning...

Rent teknisk er det sikkert mulig å hente mye effekt per liter, men da går det som regel på bekostning av holdbarhet...

Uten sammenligning for øvrig husker jeg for eksempel at Formel 1-biler på 80-tallet hadde opptil 1200 Hk på bensin-turbomotorer på bare 1,5 liter (dette var kvalifiseringsmotorer) og de hadde et skyhøyt turbotrykk (over 4 bar så vidt jeg husker) og "Miraculix" drivstoffblanding, men de holdt jo knapt til kvalifisering...i løpene kjørte man med opp mot ca. 1000 Hk men også de motorene hadde holdbarhetsproblemer. I dag må en Formel 1 motor på 2,4 liter (og uten turbo) holde min. 2 løp (= max 4 timer/ca. 60 mil) og turtallet er vel begrenset til 18000 rpm. De må kjøres på vanlig drivstoff. Også i dag er utfordringen å få holdbarhet ut av stort effektuttak.

Men historien har jo vist at det er mulig å hente stadig mer effekt per liter og dette vil vel bare forsterkes når down-sizing antakelig kommer mer og mer i fokus..men jeg vil tro at motorene da må konstrueres slik fra bunnen av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bensin vs diesel, den evige debatten.

For kun få år siden var det diesel for alle penga, og idag er 3 av 4 solgte biler diesel, omtrent hvertfall.

Så ser vi etterhvert at bensin med turbo kommer mer og mer, altså en mer rettferdig sammenlikning.

Hva man velger går mye på kjørestil føler jeg.

Personlig liker jeg lave turtall, gidder ikke gire for mye lenger (jeg er 35) og har en motor pr idag som jeg aldri trodde jeg skulle velge.

I4 diesel.

For å sammenlikne med min tidligre 06 E90 318i, så er min nåværende 07 E91 318dt et mye mer hyggelig bekjentskap.

Forbruket er noe nær halvert (jeg driter i hva som er oppgitt, jeg stoler mer på RL forbruk)

Samtidig er den mer behagelig å kjøre, pga moment, men også selvsagt gjør mye mindre giring det mindre stressende.

Så min kjørestil passer dieselens område i det daglige.

Og hvem er det som egentlig drar over 4000 RPM i det daglige?

Den perfekte motoren for meg pr idag tror jeg vil være den nedtunete 3 liter dieselen som det snakkes om her, med 197 hk orginalt (usikker på Nm)

Sett på en autolat på denne, og i E6* chassi med M pakke... nam nam!

:wink:

Men tilbake til sakens kjerne, jeg vet BMW kommer med mer og mer turbo og bensin 4'er.

Det er veien det går.

For er det mindre mening i en slik motor enn en diesel 4'er, forbruket er vesentlig selvsagt også.

Men, hadde vært spennende å målt disse opp mot hverandre når den tid kommer.

:)

Mht tuning er jeg enig, jeg holder meg unna, gidder ikke risikere å blåse motoren pga litt mer effekt.

Da kjøper jeg heller en bil med mer guffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten sammenligning for øvrig husker jeg for eksempel at Formel 1-biler på 80-tallet hadde opptil 1200 Hk på bensin-turbomotorer på bare 1,5 liter (dette var kvalifiseringsmotorer) og de hadde et skyhøyt turbotrykk (over 4 bar så vidt jeg husker) og "Miraculix" drivstoffblanding, men de holdt jo knapt til kvalifisering...i løpene kjørte man med opp mot ca. 1000 Hk men også de motorene hadde holdbarhetsproblemer. I dag må en Formel 1 motor på 2,4 liter (og uten turbo) holde min. 2 løp (= max 4 timer/ca. 60 mil) og turtallet er vel begrenset til 18000 rpm. De må kjøres på vanlig drivstoff. Også i dag er utfordringen å få holdbarhet ut av stort effektuttak.

Men historien har jo vist at det er mulig å hente stadig mer effekt per liter og dette vil vel bare forsterkes når down-sizing antakelig kommer mer og mer i fokus..men jeg vil tro at motorene da må konstrueres slik fra bunnen av.

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... Turbo.html ... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva erre som skjer a? Alle blitt turbofrelst nå da?

Jeg er ingen aktiv sjåfør på baner, og det ser heller ikke ut som at dette kommer til å bli min greie, desverre :(

Jeg har derimot prøvd både 335i og 335d på landevei. Akkurat den sammenligningen ble for meg avgjørende for hva kriterier jeg har for bil pr.idag. 335d kjørte jeg først, BMW åpen dag. Da jeg en liten time senere satte meg bak rattet på 335i ble den av en eller annen merkelig grunn litt veik sammenlignet med 335d. 335i gikk så det grein, men det ble liksom ikke helt riktig. Jeg prøvde også en 330i etter dette, og da ble turbo + bensin lagt død for min del.

Drømmen min er nå en flott stor gjerring diesel stv til å kjøre barn, ferie og handle med. Nr. bil skulle vært bensin uten pustehjelp.

En kompis har en eldre -85 Porshe 911, uten rotor på eksosen, en annen som sitter i minnet er 635i.

Akkurat disse bilene reflekterer kanskje best hva jeg "kanskje" savner med dieselen min nå, utifra egne begrensede erfaringer. Bimmern har ett jevnt drag som bare virket å øke på jo lengre opp i turtall jeg kom på, illusjon eller ei, men den føltes som at G kreftene økte i takt med turtallet. Porshen ligner litt, men har en litt mere markant overgang rundt 4000omdr? Litt ketsjup, men ikke mere enn at man føler denne ubeskrivelige delilige følelsen av å mate på, kontrollert og jevnt til pusten ikke klarer mere på toppen.

En hærlig følelse, men det tar ikke fra meg bahaget med dieselen i det daglige. Hadde jeg vært aktiv i bilsportklubber, stilt opp på banekjøringer osv, så ville jeg selvsagt sterkt vurdert noe annet. Men som sagt, for min del så fungerer dieselen perfekt, komfortabelt og kjapt nok i det daglige. Vi har sikkert 5mil med 80sone, resten er vel 50-60 og 70. Langt ifra nok til å kunne rettferdigjøre en slik bensinbil. Men for kos og nr2 bil, ja takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.bmw-power.de/Service/Motor_K ... Turbo.html ...

(ble noe krøll med kopieringen her)

Se der ja; ny verdensrekord av BMW mhp effektuttak per liter på turbo-bensin; nesten 1000 Hk. Hadde sikkert blitt slått om ikke regler med begrensninger hadde kommet.

Men det som er interessant å se er at motoren etter bare èn kvalik-runde hadde fått strukket titan-rådene (dvs. enten ved rådelagrene eller i "øyet" til stempelbolten) med 1 mm...

Holdbarhet vs. effektuttak altså...noe som var poenget med innlegget mitt (selv om F1 er ekstremt å sammenligne med og i dag er jo F1 blitt rocket science).

Og så var det ikke meningen å dra opp bensin vs. dieseldiskusjonen ennå en gang...noen liker datteren og andre moren... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min kjørestil passer dieselens område i det daglige.

Og hvem er det som egentlig drar over 4000 RPM i det daglige?

Jeg er oppe på 5-6000rpm daglig. Men det er kanskje bare meg...

Jeg valgte en mellomting nå ved kjøp av bil - bensin med kompressor. Da har man noe mer bunndrag enn sugebensin, men samtidig kan man dra den på turtall. En god kombo for de som liker turtallskjøring.

Klarer ikke diesel selv - sotingen, klakkingen og den svake gassresponsen blir for mye for fordøyelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så min kjørestil passer dieselens område i det daglige.

Og hvem er det som egentlig drar over 4000 RPM i det daglige?

Jeg er oppe på 5-6000rpm daglig. Men det er kanskje bare meg...

Jeg valgte en mellomting nå ved kjøp av bil - bensin med kompressor. Da har man noe mer bunndrag enn sugebensin, men samtidig kan man dra den på turtall. En god kombo for de som liker turtallskjøring.

Klarer ikke diesel selv - sotingen, klakkingen og den svake gassresponsen blir for mye for fordøyelsen.

Så enig så enig! Werther :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...