Gå til innhold

Skal se på en 530DAT, trenger tips..


Gustav C.
 Share

Anbefalte innlegg

Ser den har fjernstyrt Webasto, så denne må du hvertfall prøve å starte, slik at du vet at den fungerer.

Sjekk varmen i setene, gjerne begge sider samtidig, for å forsikre deg om at det ikke er tull med mattene i seteputene. Var borti en E39 der varmen på ene setet koblet seg ut når man skrudde på det andre. Mulig det var tilfeldig.

Når du prøvekjører bilen, så prøv den gjerne opp mot rødstreken på turtellern. Dersom den kutter/fusker før den skal, så kan det være tull med Inlinepumpe.

Sjekk at kupevifta fungerer på samtlige stille. Der har sluttsteget på vifta en tendens til å ta kveld.

Spør om filteret på veivhusventilasjonen har vært skifta, dette MÅ gjøres, og er ikke alltid det har vært gjort på service eller av eier selv.

Sjekk etter rust på samtlige dører,panser og spesielt på den 2-delte bakluka. Hjulbuer er vel muligens mindre utsatt på disse bilene, men de er ser man jo uansett lett.

Sikker på at du vil ha automatgir? :wink: hehe!

Min er til salgs, men med manuell, så den er vel ikke aktuell :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med rust, er det virkelig et problem på alle dører, bagasjelokk og panser?

Fordi jeg har ikke rust noen plass, forutenom over høyre framlykt. Og min er 01 modell.

Jeg har ihvertfall begynt å tro at rust problematikken gjelder før 01 modeller, men kanskje jeg tar feil...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder selvsagt ikke alle E39'er, men det er en gjenganger ja.

Jeg har heller ikke rust på min, men aner heller ikke om det har vært bytta noen karosserideler tidligere på garanti.

Er hvertfall mange som har bytta karosserideler på garanti, og dette har jeg sett på biler helt opp til 2003 mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der med rust, er det virkelig et problem på alle dører, bagasjelokk og panser?

Fordi jeg har ikke rust noen plass, forutenom over høyre framlykt. Og min er 01 modell.

Jeg har ihvertfall begynt å tro at rust problematikken gjelder før 01 modeller, men kanskje jeg tar feil...?

Nope, min er 03 modell og jeg hadde min inne for rustskade kontroll i fjor, endte med bytte av bakluke, førerdør og panser pga rustskader. Så dette er mange E39 sliter med. Selv rengjør jeg ordentlig ved og etter vask og sørger for go lufting etter vasking. Tar lengre tid å vaske hver gang men da holder man forhåpentligvis dritten og rusten borte litt lengre..

Så om din 01 modell ikke har noe utpreget rustskader nå så kan det godt være at disse delene ble byttet på din bil før rustgarantien gikk ut. Noe rust kan også legge seg under selve lakken å være "usynlig" i lang tid inntil man får en støtskade da blir rusten synlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenn også etter vibrasjoner da e39 touring er følsom på dårlige foringer, casterstag osv. Mange har også pixelfeil på instrumentpanel.. kan være greit å se om det er noen siffer/deler som mangler da disse koster litt å bytte.Det ser hvertfall ut som en ryddig og fin 530d til hyggelig pris :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige biler dette!

Men se etter det som Tore nevner over her. I tillegg bør du kjenne etter vibrasjoner i bakvogna og ved bremsing. Traversforingene bak er noe som ryker på disse rundt 200K km (mine må byttes nå), men det er vel rimelig normalt på E39.

Filteret på veivhusventilasjonen skifter du enkelt selv på en halvtime, det koster ca 600,- på BMW. Sjekk ellers at den starter umiddelbart også når den er varm, noe annet er fort et tegn på dyseproblemer har jeg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at bakrute-visker fungerer som den skal, har en tendens å gi seg delvis på tur opp eller ned (kan være litt kjip å teste på tørr rute), kan fort bli slik om den er kjørt med mye snø på bakrute, blir for stor belastning på viskemotor. Ikke all verden til problem men er et irritasjonsmoment, var slik på en 520iat jeg hadde. Sjekk også om det er bluetooth og om det fungerer med paring av tlf.

Ellers er det en knakende morsom motor med masse moment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at bakrute-visker fungerer som den skal, har en tendens å gi seg delvis på tur opp eller ned (kan være litt kjip å teste på tørr rute), kan fort bli slik om den er kjørt med mye snø på bakrute, blir for stor belastning på viskemotor.

Det er heldigvis enkelt å fikse. Demontere viskerassembly på bakruta og fjerne korrosjonen. Spray så noe WD40 eller annet tilsvarende på svingbolten og viskeren beveger seg uanstrengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at bakrute-visker fungerer som den skal, har en tendens å gi seg delvis på tur opp eller ned (kan være litt kjip å teste på tørr rute), kan fort bli slik om den er kjørt med mye snø på bakrute, blir for stor belastning på viskemotor.

Det er heldigvis enkelt å fikse. Demontere viskerassembly på bakruta og fjerne korrosjonen. Spray så noe WD40 eller annet tilsvarende på svingbolten og viskeren beveger seg uanstrengt.

Sant d :wink: Men jeg pleier å være nøye for å slippe å gjøre sånne småting etter å ha kjøpt en bil. "Ny bil" skal bare kjøres og nytes.... \:D/

Men på et generelt plan tror jeg mange er blitt flinke til å ta vare på bmw'ene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne typen rust kan desverre neppe repareres da det ruster i platefalsene i nedkant av de aktuelle delene. Det kan slipes bort rust og lakkeres, men den vil komme tilbake i løpet av en viss tid da den skjuler seg "mellom" platene. Stort sett er det kun utskifting som funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også at bakrute-visker fungerer som den skal, har en tendens å gi seg delvis på tur opp eller ned (kan være litt kjip å teste på tørr rute), .

Åpner man den todelte bakruta og drar viskeren manuelt får man en inikasjon på motstanden. Så er det bare å smelle igjen øverste del og bevege viskeren til den låser igjen.

Ellers synes jeg det har kommet frem mange gode momenter her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...