Gå til innhold

Åtte av ti bryter fartsgrensa - ntb.no


Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

Etter lest denne annonsen: får meg til å tro at mange lever på en påklistra fasade 8) . Må være noe feil med fartsgrenser når så mange (bortsett fra meg selv selvsagt ;-) ) kjører for fort eller kansje vi rett og slett har mistet evne til selvstendighet for egne holdinger. Jeg tror også det er blir vanskelig for de som bestemmer egentlig sjønne hva folk vil, når de mener en ting og gjør noe helt annet :stupid:. Kansje er vi selv skyld i de høyebøtene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konsekvensanalyse er ikke noe som bedrives i stor grad på veiene i Norge. Jeg er vel en av dem som gjerne ligger 5-10 over fartsgrensen i 80 og 90 sone. Men det er på speedometer, så den reelle farten min er kanskje nærmere grensen. Men i løpet av den siste turen jeg hadde fra Trondheim til Tromsø opplevde jeg ufattelig mange som absolutt ikke tenkte konsekvens i forbindelse med forbikjøringer. Vi snakker om bobiler som kjørte forbi en annen bobil + vogntog i motbakke og ikke kom seg forbi før på bakketoppen, samt forbikjøringer 5min før de svingte av E6 eller kom til ferge. Men det som slo meg var at jeg faktisk ikke opplevde grisekjøring i form av høy fart en eneste gang i løpet av 2400 km og det var egentlig litt imponerende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist endel rundt i landet og kjørekultur varierer stort. På det sentrale østlandet har jeg inntrykk av at trafikken flyter jevnt et stykke over fartsgrensen, inntil trafikkmengden blir så stor at det begynner å begrense seg. Her i nord går det gjerne under fartsgrensen da veiene er smalere og kun har et kjørefelt i hver retning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant å vite hvor stor del av tiden på veien folk kjører for fort, og om det er de samme stedene som går igjen blant bilister.

Tviler på at 80% pleier å kjøre for fort, men de fleste har nok opplevd å trille litt for fort en gang i blant. I Bergen synes jeg det egentlig er påfallende mange som kjører under fartsgrensen uten at forholdene tilsier det (men som likevel kjører for fort på farlige steder).

Hadde alle klart å ligge akkurat på fartsgrensen til en hver tid (bortsett fra når det er for fort for forholdene) vil jeg tro at fokuset på speedometer hadde gått altfor mye på bekostning av å følge med på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet i Norge, og hvertfall på vestlandet, er at politiet har kontroller og fotobokser på veldig mange av de plassene hvor det er mulig å foreta trygge og sikre forbikjøringer, gjerne av 2-3-4biler på samme strekk, uten å kjøre nevne verdig for fort (over lappengrensen)

"En kompis av meg" kjører slik. Ser alltid forholdene an, tørr vei, opphevet fartsgrense (utenfor tettbebygde strøk tilsvarende 80sone) ligger han i 115-120 på speedo, og etter å ha sittet på med han bergen-svinesund-bergen-kr.sand-oslo-københavn-oslo-kr.sand-lyndal-kr.sand-bergen i sommer, sparte vi inn vel ca 1/4-1/5del av estimert kjøretid på gpsen. Fra Bergen-kr.sand kjørte vi inn godt over 2timer. Uten å foreta en eneste ekkel forbikjøring hvor ting kunne gått gale dersom bilene vi passerte opprettholdt samme kjøremønster/eller i henhold til forventet kjøreadferd i passeringene..

Nå kjørte vi også en nyere audi, med en noe ok motor, som gjør at ting ikke går seint når han hadde bestemt seg for noe, og hadde en noe "ungdommelig" holdning til sporvalg og g-krefter, og et gjennomsnittlig forbruk på rundt rett over 0.7l diesel på milen, uten å være over 3000omdr.. Altså effektiv, og nesten økonomisk kjøring..

Jeg mener at dette er totalt akseptabelt, og at dersom føreren (Med minst 50.000 kjørte km) mener at ham selv, og bilen er en statusbil (altså ikke yaris, polo, caravelle osv) men en e46, passat, a4++ kan opprettholde et slikt kjøremønster uten å være en fare for andre trafikkanter..

Jeg mener at ved å kjøre i 100++, altså ha en aktiv kjørestil, med sporvalg osv- gjør sjåføren mer klar(konsentrert, og bedre observasjonsevne for underbevisstheten), og med erfaringen en slik kjørestil gir (vet hvordan bilen oppfører seg) så er vedkommende en tryggere sjåfør enn Målfrid på 56 som ligger med nålen på 80, selvom hun har kjørt skadefritt i 35år.

Dette begrunnes med følgende:

Ettersom jeg også er en motorsyklist, foretar jeg en del fler forbikjøringer på sykkel, enn hva jeg pleier å gjøre i bilen- dersom jeg opplever en flyt i kjøringen (ingen biler/hindringer/grus osv) blir jeg avslappet, og nyter kjøringen. Dersom jeg tar igjen Lars på 34år i hans 2003modell a4, og han observerer meg straks jeg kommer i speilet- og slipper meg forbi på første forsvarlige sted (bare sette på blinklyset til høyre, og kanskje legge bilen 30cm til siden, for å vise tydelig at han har sett meg, og vil hjelpe meg) og jeg smetter lett forbi han, så opprettholder jeg flyten i kjøringen min, uavhengig av hvilken fart Lars kjører i. Det samme vil også være tilfelle dersom jeg kjører bil.

Dersom jeg tar igjen målfrid, ligger jeg bak henne, og mister kanskje 4-5 strekk/muligheter for å kjøre forbi pga en eller annen hindring (jeg tar kun sikre forbikjøringer på mc fordi jeg er så utsatt) Hun har ikke gitt noen tegn for at hun har observert meg, og viser ikke at hun har forstått at jeg ønsker å kjøre forbi, og har heller ingen intensjon om å hjelpe meg forbi dersom hun hadde forstått alt dette- fordi hun mener at jeg er hissig som ligger på "ett tusen og to", med park og grøftelys i en audi. Hun mener at fartsgrensen er fartsgrensen, og at jeg er totalt uansvarlig og burde vært fratatt lappen dersom jeg bare har tanken om at jeg vil forbi.

Det som skjer er følgende, jeg mister flyten i kjøringen, blir ukonsentrert dersom jeg må ligge lenge bak henne pga det er kjedelig å kjøre sakte, og forbikjøringen jeg foretar, er gjerne med klampen i bånn for å markere at jeg syns hun kjører sakte- hun kvepper gjerne i det jeg kommer forbi, og reagerer med å stå på bremsen- og fløyten fordi hun ble redd.. Dette fordi da Målfrid tok lappen, var ikke veiene brede nok til å kunne ta forbikjøringer- og hun hadde bare 5kjøretimer før oppkjøring, uten landevei, glattkjøring osv. Hun leker seg aldri på parkeringsplasser med spinning, bremsing, håndbrekksladd.

Hun er så redd for å kjøre på noe og for å kjøre for fort, at hun fokuserer utelukkende framover, og på speedo.

Hun tar aldri en konsekvensanalyse selv, og stoler blindt på at fartsgrensen er den rette farten- til en hver tid. Dette er vel og bra- men problemet er, at når Målfrid blir eldre, og ingen har tatt en kvalitetskontroll av kjøringen hennes, (ingen som har myndighet til å iverksette tiltak for å forbedre den) da forsterkes disse karaktertrekkene med kjørestilen hennes..

Hun har faktisk ikke oppdaget at det ligger 50-60biler bak i kø når hun har kjørt 1time i strekk på samme veien, og dem som fløyter er idioter- fordi det er ikke noe å veien med Målfrid(!)

Konsekvensen av Målfrid som i seg selv er skadefri, skaper irritasjon hos de bak- og aggresjonen følger dem som ligger bak- helt til de oppfatter de siste 10-15minuttene som "flyt" i deres eget tempo. Jeg legger merke til det selv, jo fler slike sjåfører som Målfrid jeg må forbi- jo hissigere blir jeg. Heldigvis klarer jeg å kontrollere meg slik at det ikke øker risikoen til andre nevneverdig, og kun i gloser. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har vært under 2minutt for sen til fergen fra stord til bergen/eller motsatt. Og da må jeg ærlig si, at det går faktisk mye fortere i slutten enn 110 på stord siden dersom jeg ser at jeg kan rekke fergen.. På den andre siden, korresponderer fergene på sandvikvåg og den over til stavanger slik at man rekker neste ferge dersom man ligger på lappengrensen, og foretar mer eller mindre stygge forbikjøringer..

Gi alle over 50år ny oppkjøring, og et oppfriskningskurs i hvordan trafikken flyter best. Trafikken flyter altså IKKE best ved at hver 50ende bil stopper opp i null, og slipper alle 10bilene fra sideveiene inn forran seg, mens hun selv kjører i en uendelig kø.. Det beste er faktisk å ha såpass mellomrom til den forran, at 2-3 biler klarer å komme seg mellom deg, og den forran, uten at du i det hele tatt har touchet bremsen..

(ble noen ord her ja..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hawkon88:

Regner med at dere kjørte via Haukeli da dere kjørte Bergen - Kristiansand siden tungtransporten gjør det vanskelig å holde noe særlig tempo Stavanger - Kristiansand.

For å gi deg noe å tenke på kan jeg nevne at jeg har møtt elg på vei opp gjennom dalen fra Kristiansand en sen vinterkveld. Det gikk bra, delvis fordi jeg kjørte i fartsgrensen på tidspunktet og fordi elgen ikke kom så brått på som de kan finne på å gjøre. Hadde jeg derimot kjørt i 115 km/t (1 km/t under lappgrensen) hadde situasjonen trolig vært en helt annen, og hadde det først gått galt da hadde også konsekvensene vært mye verre.

110-120 km/t virker ikke særlig fort f. eks. på store deler av veien fra Leirvik til Sandvikvåg på Stord som du snakker om, men det er flere dyretråkk som krysser den veien, og hva hvis en motgående bil svinger over i ditt felt for å unngå en hjort, eller kanskje bare er lei av livet, da har du betydelig bedre odds enn om du kjører en halv gang fortere enn lovlig hastighet.

Akkurat det punktet med skadeomfang i forhold til hastighet hvis uhellet først er ute, er noe jeg synes er viktig å huske på.

Jeg kunne vært flinkere til det selv, men kan likevel innrømme at når man ligger bak andre så må man prøve å begrense sinnet såpass at det ikke går utover sikkerheten på veiene.

Har selv flere ganger før argumentert for ny oppkjøring hvert 5. år.

Ang. flyt i kjøringen så vil man ved normal trafikk som regel ta igjen biler såpass ofte hvis man ligger mye over fartsgrensen, at den reelle vinningen i forhold til å kjøre godt innenfor grensen for å miste lappen er ganske liten. Kjører selv skjeldent mye for fort, men kommer fortere frem enn de fleste pga. god flyt i kjøringen.

Synes egentlig det er mer stressende å ligge bak noen som har dårlig flyt enn noen som bare kjører litt sakte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i utsagnet ditt hansh, så til de grader og, og det er slik det burde vært. Jeg er klar over at jeg løper en større risiko enn jeg burde, fordi det er mye mer "hva/hvis" faktorer- selv på rette strekk, enn hva man egentlig klarer å tenke seg til.. Men så er det nettopp det å være snusfornuftig og totalt rasjonell når det er så mye gøyere å kjøre på litt.. Jeg legger jo merke til at når jeg kommer hjem fra en slik tur, så tar det noen dager/en uke- før jeg finner meg i å ligge i en endeløs kø- som det ikke er mulig å kjøre forbi, med rykk og napp -igjen..

Sånn på den åpne landeveien, så syns jeg egentlig det som er mest irriterende er dem som bremser i sving. Jeg ligger gjerne på 1003++, men folk kjører gjerne for fort inn i svingen i forhold til hvilket spor dem har, som fører dem til å bremse _I_ svingen, noe som er enda verre for dem som sitter på- enn de ekstra g-kreftene en etterkorrigering gir.. Det medfører også at min luke til vedkommende forran blir betydelig mindre, fordi jeg har kanskje samme fart inn i svingen, med et mer optimalt spor- som gjør at farten ikke føles "ekkel" for typisk konemor og ungene (hvis jeg hadde hatt), men hvor jeg må bremse i utgangen av svingen for å ikke kjøre i rumpa på han forran fordi han bremser når det egentlig er unaturlig.. Du kan jo teste hvor mange meter du faktisk sparer på følgende: Neste gang du skal kjøre en noe krapp sving som er mer enn 90grader, ligg på 1002 opp i konebilen forran, som du har observert i tiden du har lagt bak, at har dårlig sporvalg. Hold helt lik fart som forrankjørende, inn i svingen, velg det du tror er det beste sporet (helt ut, inn mot midten, og ut igjen) tenk så igjennom hvor det føles naturlig for deg å gi gass igjen, og forsjellen på når hun forran gjør det..

Jeg tror de fleste som irriterer seg mer enn gjennomsnittlig over køer og trege bilister, er for å innføre flere oppkjøringer etter hvert som man blir eldre. Dette, i tillegg til færre fartskontroller. ErikL har jo allerede poengtert at folk kjører uhensiktsmessig, hvor de løper unødvendig stor risiko, i situasjoner hvor de fleste som klarer å se hele sammenhengen, ser at en ikke sparer noe spesielt med tid.. Han poengterte også at de aller fleste kjører i skapelig fart- men har feil dømmekraft i forhold til når det er forsvarlig å gjennomføre en forbikjøring.. Vi vet også at de aller fleste dødsulykker (og sannsynligvis mange av de mindre ulykkene hvor det aldri blir tatt blodprøve) skyldes kjøring i ruspåvirket tilstand. Dette er egentlig mye farligere enn å kjøre 10-20, og 40 over fartsgrensene, som i de fleste situasjonene går bra (under forutsetning at sjåføren er edru selvfølgelig) Og dette med kjøring i ruspåvirket tilstand, ser man også igjen i divere statistikker.. De fleste ulykkene med for høy fart, er utforkjøringsulykker..

Jeg mener at det UP burde gjort, var å ha, ikke bare promillekontroll, men blodprøver langs veiene. Om du har tatt en tablett eller 3- sniffet noe greier osv, blir ikke målt ved promillekontroll.. Dvs at det pr dags dato er fritt fram for de som bruker narkotika- i å kjøre i påvirket tilstand, såfremt de ikke krasjer..

Da jeg krasjet med varebilen min, og ble hentet av sykebil, ble det kun tatt promillekontroll..(!) Jeg syns at de burde sjekket meg for noe mer ettersom jeg kjørte ut midt på et rett strekk.. Og jeg mener selvsagt at dette burde vært prioritert framfor 90% av laserkontrollene..

De fleste som kjører over lappen grensen, gjør dette kun en skjelden gang. Enten det er for å teste toppfart, eller lignende. Sist jeg var over 150kmt på norske veier, var.. minst 6mnd siden- og da skjedde det sannsynligvis inni en oversiktlig tunell, med dobbelt felt- ingen trafikk- og ikke fare for motgående biler. Det er ikke mange som kjører med rus heller, men hvor mange av dem tror du gjør det gjevnlig, og ofte? Jeg tror de som sniffer osv. kjører mye oftere i rus- enn jeg kjører over lappen grensen..

Edit: Hansh, ja vi kjørte over Haukeli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her oppe er det 80% som ligger under fartsgrensen. Skal ikke mer til enn at jeg tar igjen 2-3 biler som kjører sånn før jeg blir irritert. Særlig når jeg kjører 520'n siden det ikke er så mange rette strekker her omkring og det krever litt planlegging og "henting" av fart. Med M3'n stiller det seg noe annerledes da jeg er forbi på et øyeblikk uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven det var noen lange innlegg Hawkon88 men syntes det var mye vettug innhold her også :-).

Mener hørte om noen nye promile kontroll apperater som gjorde at f,eks poltitet fikk et 100% svar der og da istenfor at de måtte kjøre folk for ta blod prøve. Mener også det var rus apperat som skulle ta stoffer i tillegg til alkohol også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...