Gå til innhold

Variabelt innsug på 316i 318i


ulyden
 Share

Anbefalte innlegg

Må ha 48 volts dynamo og da, eneste du tjener på det er jo at du ikke trenger så tykke kabler. Effekten blir den samme. 100A dynamo er alt for lite,du trenger 500A minst. Med 48 volt holder det Kanskje med 100A men din dynamo leverer 14 volt.

Brukte litt tid på dette. Motoren min som er 1.6 liter trekker inn 1.6liter* 2000rpm /2*60rpm/s

Eller 26l/s om man anntar 1 i volumetrisk virkningsgrad. Masseflow er da 0.032kg/s

Ved 4000rpm er tallene 52l/s og masseflow 0.064kg/s og Ved 6000rpm er tallene 80l/s og 0.096kg/s.

Det jeg tenkte på er at jeg ønsker høyere moment slik at effekt kurven blir bedre. Om jeg pøser på med feks 2 kw så vil jeg få mest trykk ved 2000rpm og fallende med økende flow/turtall!

Effekt behov for en kompressor er gitt med formelen Pk= nRT*(kappa-1/kappa)(P2/P1)^Kappa-1/kappa-1)/virkningsgrad. (Har testet formel mot kjente tall)

Å løse formelen med hensyn på P2/P1 kan andre gjøre men i et regneark går det bra å prøve seg fram til effekten blir ca 2 kw!

Ved tilført 2kw ved 2000rpm blir P2/P1 1,4 eller ladetrykk 0.4bar luft strøm 0.044kg/s

Ved tilført 2kw ved 4000rpm blir P2/P1 1,23 eller ladetrykk 0.23bar luft strøm 0.074kg/s

Ved tilført 2kw ved 6000rpm blir P2/P1 1,16 eller ladetrykk 0.16bar luft strøm 0.106kg/s

Ville kanskje måtte blåse av over 0.3 bar om kompresjon osv skulle holdes konstant men 30% økning av dreiemoment burde være mulig opp til ca 3000rpm. Toppeffekten vil bare økes ca 16% fra 122 til 142hk men mer enn nok til mitt bruk. Dreiemomentet ville øke fra 160Nm ved 4000rpm til 197Nm ved 4000rpm ved 2000rpm vil moment kunne øke ca 140Nm til 182Nm

Uten begrensning vil man kunne nå 196Nm da ville moment kurve blir ganske flat fra 2000til bortimot 5000rpm.

Metodikken om ikke slikt er å få kjøpt var å bruke en lastebil turbo og en starter motor.

Dynamoen lader max 180A på denne og en 2kw starter bruker ca 150A ved 13Vdc.

Styringen måtte bare bli en on off ved full gass. Starte rele ville funke fint som rele!

Ville måtte bypasse for ikke å møte pumpegrense ved lavt turtall og høyt trykk.

Vil måtte få turtall opp i ca 40 000rpm En eaton blåser kunne vel gjøre det samme men med et lavere turtall! Synspunkt?

http://images.google.no/imgres?imgurl=h ... N%26um%3D1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvorfor ikke heller en kompressor?

Har du tenkt på at dynamoen drar hk når den jobber? Mange batterier for å få dette til å funke er mye vekt = mer effekt for å få samme drag.

Om du bruker 50hk på å lade opp strøm så du kan få ei vifte til å blåse 60hk mer i motoren er det jo dødfødt. Du tjener da 10hk, men gjør du virkelig det?

Du bruker dynamoen til å levere strøm. dynamoen bruker motoreffekt. Dynamoen blir varm. Varmetap = effekttap La oss si du får ut 60% av hvor mye dynamoene drar. Også Har du varmetap igjen ved motoren for å dra vifta rundt. Du trenger også ei girkasse her for å få turtall nok. Varmetap der og.

Og hva med sikkerheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimmealternativ, type reele:

1.turbo (turbin!!)

2.kompressor

3.sugetrim ala kvasskam (dyrt mtp. effektoppnåelse)

4.ny bil

drit i elturbo!! Aner du hvor mye luft bilen din suger? Sett ei liten drittvifte foran ("seriøse elvifter" finnes ikke), så vil den i beste fall ikke redusere mengden luft motoren greier å suge... -_-

Variabelt innsug kjenner jeg ikke til, men er jo bare å prøve ^^ hehe..vil tro det blir lite effekt ift pris, uten at jeg gidder sjekke opp hva det kan komme på her og nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trimmealternativ, type reele:

1.turbo (turbin!!)

2.kompressor

3.sugetrim ala kvasskam (dyrt mtp. effektoppnåelse)

4.ny bil

drit i elturbo!! Aner du hvor mye luft bilen din suger? Sett ei liten drittvifte foran ("seriøse elvifter" finnes ikke), så vil den i beste fall ikke redusere mengden luft motoren greier å suge... -_-

Variabelt innsug kjenner jeg ikke til, men er jo bare å prøve ^^ hehe..vil tro det blir lite effekt ift pris, uten at jeg gidder sjekke opp hva det kan komme på her og nå...

Jeg vet hvor mye luft motoren suger (se lenger opp) ca 0.1kg/s ved 6000rpm. Ved å montere en kompressor som gir 0.15bars overtrykk

vil effekt økes ca 15% eller til 140hk. Dette vil kreve 2kw effekt levert på kompressor aksling. Om dette taes fra batteriet vil det tappes ned på noen minutter. Poenget er at jeg trenger denne effekten ca 60sekunder hver dag så dynamoen har god tid til å lade opp batteriet.

Begynner å tvile på at dette er rett forum å diskutere dette i.

Finnes det noe forum for tekniske ting? Problemstillingen er ikke BMW spesifikk så om noen har tips er jeg takknemlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår HVA du mener! Men jeg tror du vil få så mye ta av det.!

I såfall enkleste:

Motor 12 eller 24volt koblet til en "girkasse" så du får turtall nok. så bort til en turbo. (f.eks)

Rele, og bryter i bilen. 2xspjeld sånn at motoren puster fritt ellers.

Men da har du samme effekt som NOS da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er nok NOS billigere og enklere ja. hvorfor ikke montere det ?

Har tenkt på det også. Har liten kjennskap til nos. Om jeg hadde brukt nos tilsvarende 20% effekt økning 60 sek pr dag. Hvor mye nos går det pr uke da?. Har også vurdert en annen utveksling på bakaksel for å få raskere akselerasjon. Problemet er at jeg ikke finner noen som har større utveksling en den 3.64 jeg har. (IS versjonen hadde riktignok 3.73)

For å få samme forhold mellom moment og skyvkraft som 2liter burde ukveksling vert ca 4.0-4.2. Finnes en slik diff?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å rigge noe 48V greier. Dynamoen er vel på over 100A så den skulle klare seg lenge. Trenger ikke disse ekstra hestene mere en ca 1 minutt pr dag! Har ikke tenkt på racing! Er klar over at det er enklere med reim men installasjonenn kunne vert svært enkle med noen starter kabler i stedet for rør og braketter.

:lol:

Ser du viser til masse formler og teorier men dette har jeg svært vondt for å tro vil fungere i annet en teori.

At du syns din 316 blir litt lat kan jeg forstå, men det burde du tenkt på når du kjøpte den. 316 er en flott bil til det markedet den er tiltenkt, men med en gang 316 eiere begynner å snakke om trimming viser det i mine øyne at de har kjøpt feil bil i utgangspunktet. Mener ikke å være frekk men før du begir deg ut på dette burde du tenke over andre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at når jeg kjøpe den var den rabatert med ca 60 000 og vesentlig rimeligere enn en 318i med tilsvarende utstyr. Tanken var at jeg skulle bruke noen av disse pengene til å gjøre den sprekere. I verste fall bare kjøper jeg en 2 liter og bytter. Ser man kan få en slik for 30 000.

Et variablet innsug koster ca 7000hos GS. En el turbo har jeg ikke greid å skaffe pris på men ligger sansynligvis rundt 10-15 000.

Hadde håpet at det fantes noen som kjente til detaljer om disse motorene!

Om det for eksempel var mulig å bruke veiv staker fra en gammel toliter og stempeler fra den nye motoren. Da må man vite stakelengder og krysspinne diametere! Det hadde sansynligvis vert det alle enkleste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det for eksempel var mulig å bruke veiv staker fra en gammel toliter og stempeler fra den nye motoren. Da må man vite stakelengder og krysspinne diametere! Det hadde sansynligvis vert det alle enkleste!

Nå ble det bare surr...

Forskellen på de første motorene i E90 serien var at disse ikke hadde høytrykks bensin innsprøyting med pietzo injektorer like ved tennpluggen.

Dette gjør at forbrenningsrom sansynligvis er spesielt for disse. Derfor må forbrenningsrom ikke endres. 1.6 literen har i tillegg til mindre slaglende også 1mm mindre borrig. Ideen var da en ganske ordinær strooking av motoren. Det ville også gitt ønsket effekt! Et sett med staker og veivaksel koster ca 20 000. Da bør jeg vite om det passer!

Ingenting tyder på at dette er et forum for slike diskusjoner! Beklager! :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har planer om å borre/bytte veiv etc for å få noen få cc til så må jeg heller spørre om du er gal. Det koster 20000kr som du sier, og du får kanskje 5hk til.

Kan du ikke heller bytte til 2-liter da? den er jo 4'er den også?

Dette blir for meg veldig mye jobb og mikk-makk for å få marginalt mer effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, hvem er det du skal prøve å provosere, ulyd? XD

Du får ett greit svar om at du vel må prøve på det du lurer på, men at det ikke funker/er for dyrt/bare blir surr osv.

Jeg kunne jo godt sagt at du traff bingo med planene dine hvis du ble fornøyd av det, og ville synes at det gjorde bimmers.no til et forum med høyere kompetansenivå, men det ville vel strengt tatt vært løgn :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...