Gå til innhold

Variabelt innsug på 316i 318i


ulyden
 Share

Anbefalte innlegg

Haha, hvem er det du skal prøve å provosere, ulyd? XD

Du får ett greit svar om at du vel må prøve på det du lurer på, men at det ikke funker/er for dyrt/bare blir surr osv.

Jeg kunne jo godt sagt at du traff bingo med planene dine hvis du ble fornøyd av det, og ville synes at det gjorde bimmers.no til et forum med høyere kompetansenivå, men det ville vel strengt tatt vært løgn :wink:

Jeg konstanterer at ingen forstår hvorfor jeg kunne tenke meg å bruke 25 000 pluss litt arbeid på å skifte til variablet innsug og ny veivaksel for å øke motoreffekten fra 122 til 170hk.

Ingen gir noen som helst forklaring på hvorfor variabelt innsug ikke vil virke! Det øker effekten fra 143 til 170 på 2 literen!

Ingen sier hvorfor en el turbolader på 2kw ikke kan gi 0.15bars overtrykk!

Hva mer kan jeg ønske meg? Provoserer jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Haha, hvem er det du skal prøve å provosere, ulyd? XD

Du får ett greit svar om at du vel må prøve på det du lurer på, men at det ikke funker/er for dyrt/bare blir surr osv.

Jeg kunne jo godt sagt at du traff bingo med planene dine hvis du ble fornøyd av det, og ville synes at det gjorde bimmers.no til et forum med høyere kompetansenivå, men det ville vel strengt tatt vært løgn :wink:

Jeg konstanterer at ingen forstår hvorfor jeg kunne tenke meg å bruke 25 000 pluss litt arbeid på å skifte til variablet innsug og ny veivaksel for å øke motoreffekten fra 122 til 170hk.

Ingen gir noen som helst forklaring på hvorfor variabelt innsug ikke vil virke! Det øker effekten fra 143 til 170 på 2 literen!

Ingen sier hvorfor en el turbolader på 2kw ikke kan gi 0.15bars overtrykk!

Hva mer kan jeg ønske meg? Provoserer jeg?

At en 2kw el.komp kan gi deg 0,15 bar kan den sikkert, men 0,15 bar gir ikke spesielt mye ekstra hk, og en 2kw el.komp. vil også suge hk fra motorn din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.15bar vil gi ca 15% høyere effekt eller ca 18hk. Samme motor /kompressor vil på 3000rpm kunne gi 0.3bars trykk. Da vil dreiemoment øke med 30%Poenget er at disse 2kw vil kunne lades tilbake til batteri over tid! Motoren er utstyrt med inteligent ladekontroll slik at dynamoen ikke drar ved fullt pådrag. Den lader desto mere ved bruk av motorbrems. Derfor er den også ganske kraftig(180A) Fordelen med el turbo er at den vil bruke ca 0.2 sek på å nå fullt ladetrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du fått mange svar på at det ikke virker, så ut og bygge.. :-)

Slik jeg ser det med elektrodrift er å finne passende dc motor største utfordringen. Det er problem med å bruke startmotorer. Disse har dårlig kjøling Dernest kommer å finne en kompressor som ikke staller ved lave motor turtall.(Du ser dette ved å studere kompressordiagrammene) Må sansynligvis lage en bypass som gjør at flow holdes oppe ved høyere trykk. Når det kommer en el lader på markene så kommer jeg sikkert til å kjøpe.

Variabelt innsug burde kunne virke omtrent som tenkt. På den gamle serien økte effekt fra 129hk til 150hk På de nye fra 143 til 170hk så dette tror jeg på!

NOS har jeg ikke fått noe svar på hverken hvor mye gass eller hvor mye effekt jeg kan øke motorytelsen med.

En annen diff utveksling er heller ikke kommentert. Finnes noen høyere enn 3.73?

Chip trimming kan være noe om man kunne få motoren programert til å ignorere alle avgass utslipp. Denne motoren er litt spesiell og bilen er en av de få i dag som har måling av nox i avgassen. Det blir uansett lite ekstra effekt uten å endre luft fylling!

Kan sikker bruke turboen fra mini cooper/peugot men dette regner jeg som kompistert og omfattende!

At jeg kan kjøpe en bil med større motor var jo en overaskelse. Dette skal jeg selvsagt vurdere.

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om høretysrte 316ia med N43, altså auyomat og eldste motoren har 4,10 utveksling og dette vil jo gi raskere aks, men lavere toppfart. Denne koster 12800 på GS.

Delenr osv finner du her :wink:

http://bmwfans.info/parts/catalog/E90/Sedan/Europe/316i-N43/browse/rear_axle/differential_drive_output/

De andre forslagene ville jeg lagt på hylla. Har ikke bilen fortsatt nybilgaranti?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variabelt innsug burde kunne virke omtrent som tenkt. På den gamle serien økte effekt fra 129hk til 150hk På de nye fra 143 til 170hk så dette tror jeg på!

Men husk at det variable innsuget må styres av noe og om det ikke er vakum så er det vel ECU, samt at du ikke får ett så stort løft i antall hk med bare å bytte innsug, du trenger også software som backer opp dette og som utnytter det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variabelt innsug burde kunne virke omtrent som tenkt. På den gamle serien økte effekt fra 129hk til 150hk På de nye fra 143 til 170hk så dette tror jeg på!

Men husk at det variable innsuget må styres av noe og om det ikke er vakum så er det vel ECU, samt at du ikke får ett så stort løft i antall hk med bare å bytte innsug, du trenger også software som backer opp dette og som utnytter det.

Ja jeg trenger sikkert å få hevet turtalls sperra (om jeg skal få ut full effekt)og jeg må ha et signal til denne enheten. I verste fall må jeg lage til noe som swicher på en gitt frekvens. Vil tippe at motorstyringen bare tilfører mere bensin om luftmasseflowen er større. Tenning blir vel ofte justert opp mot bankegrense automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 6 gear vil det nok kunne fungere bra og kjøre med også.

Ville ikke bytta selv, men din bil og dine valg :wink:

Hvorfor ville du ikke ha byttet? P.g.a høyere moment i drivakslinger eller at forbruket vil bli marginalt høyere? Har bytta utveksling på biler før men da ble det ofte tull med speedometer. Her tror jeg hastighet blir målt fra abs sensorer? Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...