Gå til innhold

Kveldsbilder / mørke bilder.. noen tips?


Omnislash
 Share

Anbefalte innlegg

Høy lukkertid er jo ett must..

Dessuten må du tenke på at alt som har sterk lys ved lang lukkertid, blir helt insane lyst på bildet.. Jeg anbefaler å bruke tiden like etter solnedgang til å ta bildet, gjerne på en lett overskyet dag. Da kan du få både fin himmel, og en ganske ålreit "flat" lyssetting.. Se feks bildene jeg har tatt under "breitbau og vetu03's photoshoot" tråden...

Ellers må jeg bare si at eksperimentering er den beste læremåten.. Og dersom du kjenner grunnreglene i fotografering skulle ikke det være noe problem.. Husk også å bruke "Gaffling" funksjonen på kameraet, så får du flere versjoner av alle bildene.. Så kan du jo også lage HDR etterpå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvilket kamera du har, men det må jo være under "shutter" en plass.. Dette er jo slik man redigerer etter hvordan du vil ta bildet, så dette går det helt sikkert an å regulere om det er speilrefleks du har..

Gaffling er når kameraet blir stilt inn til å ta tre bilder, i rekkefølge (må ofte klikke mellom de), der kameraet justeres lukkertid e.l. slik at du får (som regel) ett lyst, ett mørkt, og ett vanlig bilde.. Da er du sikret å kunne få ett bra bilde utav de tre, nesten uansett.. Om du bruker stativ og ikke rører på kameraet/objektivet under sekvensen, vil du få 3 eksakt like bilder hvor det er hhv ett lysere, ett mørkere og en vanlig versjon av bildet.. Dette kan du sette samen til HDR..

Det lyse henter informasjon i de mørkeste partiene. Det mørke henter informasjon i de lyseste, og kombinert med det vanlige bildet får du da ett bilde der stort sett alle deler av bildet er korrekt eksponert. Også kalt HDR..

Du ser med andre ord hva som befinner seg under bilen og i skyggen, og også en mer avdempet sol, samtidig som du har de andre delene godt eksponert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eller bare skyte i RAW kevin, så kan du lage versjonen som du vil ;-) like lett det :-)

laget en tråd om et stativ jeg just handlet, kjempegodt, og anbefales til kveldsbilder! stødig også, og tåler vind!

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?p=1312503#1312503

men litt tips, prøv å få litt lys på bilen, mens du tar et bilde over lang tid! 30 sek er bra å bruke, og helst f8, hvis du da finner mørke områder, kan du bruke lommelykt, eksternblitz elelr noe, til å gi et kjapt lys, for å få fram detaljer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele poenget med tiden etter solnedgang, er at dersom du har litt skyer, vil du få ett pent flatt lys som belyser store deler av bilen likt, og nok til at du får frem nettopp alt, uten at enkelte deler blir FOR sterkt belyst ;)

Men dersom du ikke har slike forhold, er jo selvfølgelig en ekstern lyskilde alt.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er de samme symbolene jeg har.. Hvilken pleier dere å bruke? Skyter i RAW, da men finner faen ikke lukketiden :???:

jeg prøver å ha f5 elelr mer til kveldsbilder, for å få litt detaljer, men ikke alltid lett, noen ganger må jeg ha iso 200 og litt mindre blender, men må du ha for lite blender, er det ofte for mørkt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...