Gå til innhold

04 BMW 320dt - motorhavari


henvid
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 39
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her beskrives problemet litt mer detaljert, modellene det gjelder er:

M47TUD20 2001- E46 320d, 320Cd, X3 2.0d

M57TUD25 2004- E60/E61 525d

M57TUD30 2002- E46 330d/330Cd, X3 3.0d, X5 3.0d, E60/E61 530d/535d, E65 730d

Edit: M47N og M57N brukes også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at det faktisk nesten "aldri" har skjedd i Norge.

Vi må huske på at det er helt sikkert solgt veldig mange enheter totalt av disse bilene.

Men jeg synes allikavel at BMW kunne ha hjulpet de kundene som har fått dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du har helt rett Otis. Når jeg snakka med BMW forhandleren om dette problemet hadde de kun hørt om noen få tilfeller sør i landet og et tilfelle i dere eget "distrikt".

Tilfellene er det dessverre flere av i England, men der er derimot markedet MYE større enn i lille norge.

Som du også sier hadde det vært et fint plaster på såret om BMW hadde hjulpet de få uheldige kundene som ble utsatt for dette da det er meget dyrt for en enkeltperson å stå for utgiften selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste som er blitt gjort nå er:

NAF - advokat er kontaktet og synes det hørres ut som en interessant sak.

Men uansett dersom BMW ikke stiller med noe som helst sympati eller økonomisk hjelp (før advokaten deltar), skal kompisen min lage en mediasak om BMW og fortelle "alle" om hvordan Bavaria behandler kundene sine når noe veldig uvanlig og vanvittig dyrt oppstår. Forhåpentligvis reagerer BMW før artikkelen blir sluppet ut til offentligheten, men hvis ikke er det bare å kjøre på. Da, forhåpentligvis, vil kommende kjøpere tenke seg om før de velger BMW modeller som har disse skjulte "kjente" svakhetene..og ikke sitte igjen med en regning på godt over 100,000 etter noen uker, måneder eller år. Gjennomsnittlig levetid er ikke 100,000km og 5 år hos BMW!! Da tar jeg heller peugeot eller citroen :cry: og det er ille det!! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette, så blir man litt bekymret og spesielt når man har bil med slik motor.

Jeg hadde innsugsmanifoilen av for et halvt år siden for å skifte glødeplugger. Såg at det var mye sot og olje i innsuget og spesielt i EGR-ventilen. Jeg gjorde så mye som mulig rent med White Sprit, men hadde jeg vista dette, så hadde jeg kanskje kjøpt nytt innsug. Synes bilen bruker mye drivstoff ved bykjøring og dette kan tyde på at disse spjellene står fast åpen.

Har vært den siste mnd å blåst motoren ren og føler at den går bedre nå, men forbruket er noe høy. Går ca.0,62 på normal langkjøring, men 1,2 ved ren bykjøring. Bør jeg være bekymret?

I følge den nettsiden jeg leste på ville det bare medføre litt annen eksoskarakteristikk. Så blir den visst litt dyrer i forbruk på lavere turtall, men heller det enn motorhavari :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siste som er blitt gjort nå er:

Men uansett dersom BMW ikke stiller med noe som helst sympati eller økonomisk hjelp (før advokaten deltar), skal kompisen min lage en mediasak om BMW og fortelle "alle" om hvordan Bavaria behandler kundene sine når noe veldig uvanlig og vanvittig dyrt oppstår. Forhåpentligvis reagerer BMW før artikkelen blir sluppet ut til offentligheten, men hvis ikke er det bare å kjøre på.

Saken hadde kansje vært en helt annen om bilen hadde vært kjøpt ny i Norge, men når den er impotert så blir det jo ofte sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... skal kompisen min lage en mediasak om BMW og fortelle "alle" om hvordan Bavaria behandler kundene sine når noe veldig uvanlig og vanvittig dyrt oppstår...

Bilen er jo ikke kjøpt hos Bavaria, det er jo en importert bil kjøpt hos en annen forhandler.! Så da er det jo ikke noe kundeforhold mellom Bavaria og kompisen din ang. bilen.!! Så jeg skjønner ikke hva "galt" de har gjort i denne saken. Jeg jobber i en helt annen bransje, men også i salg. Og hvis en "kunde" kommer til oss med noe dem har kjøpt i utlandet og garantitiden er utgått, så synd for dem, får ikke noe medlidenhet/goodwill hos oss.! Hadde derimot produktet vært kjøpt hos oss, så dekker vi som regel reparasjonen opptil flere år etter garantien har gått ut.! Så de få prosentene "kunden" sparte på å kjøpe produktet i utlandet, kan være en grei forsikring å betale ekstra ved å kjøpe den i Norge hvis man skulle være så uheldig å få feil/skade på produktet i ettertid.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...... skal kompisen min lage en mediasak om BMW og fortelle "alle" om hvordan Bavaria behandler kundene sine når noe veldig uvanlig og vanvittig dyrt oppstår...

Bilen er jo ikke kjøpt hos Bavaria, det er jo en importert bil kjøpt hos en annen forhandler.! Så da er det jo ikke noe kundeforhold mellom Bavaria og kompisen din ang. bilen.!! Så jeg skjønner ikke hva "galt" de har gjort i denne saken. Jeg jobber i en helt annen bransje, men også i salg. Og hvis en "kunde" kommer til oss med noe dem har kjøpt i utlandet og garantitiden er utgått, så synd for dem, får ikke noe medlidenhet/goodwill hos oss.! Hadde derimot produktet vært kjøpt hos oss, så dekker vi som regel reparasjonen opptil flere år etter garantien har gått ut.! Så de få prosentene "kunden" sparte på å kjøpe produktet i utlandet, kan være en grei forsikring å betale ekstra ved å kjøpe den i Norge hvis man skulle være så uheldig å få feil/skade på produktet i ettertid.!

Bmw er da en merkevare uansett hvor den er kjøpt, hvor mange GODT utstyrte biler blir solgt hos forhandler i norge? (både ny og brukt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ThomasB, Det er jo kun fordi nybilkjøperen ikke er interessert i å betale for ekstrautstyret. Ekstrautstyret koster ikke noe særlig mer i Norge enn i Tyskland (med mindre du snakker om 4WD og automat som drar på seg en del kilo og derfor får avgifter). Det er jo ikke forhandleren sin feil...

Uansett blir jo dette noe som må søkes som goodwill fra BMW Norge, jeg forstår godt at Bavaria ikke vil ta det på sin kappe. De har ikke solgt bilen, de har ikke hatt en eneste service på bilen, og har sannsynligvis aldri sett bilen. Hvorfor skal de plutselig ta den inn og koste på den 120.000,- av egne midler?

Dekker BMW det via BMW Norge, så blir det selvfølgelig en helt annen sak - Bavaria er jo ikke eid av BMW, så de må tenke på egen business, som alle andre privateide firmaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest dette, så blir man litt bekymret og spesielt når man har bil med slik motor.

Jeg hadde innsugsmanifoilen av for et halvt år siden for å skifte glødeplugger. Såg at det var mye sot og olje i innsuget og spesielt i EGR-ventilen. Jeg gjorde så mye som mulig rent med White Sprit, men hadde jeg vista dette, så hadde jeg kanskje kjøpt nytt innsug. Synes bilen bruker mye drivstoff ved bykjøring og dette kan tyde på at disse spjellene står fast åpen.

Har vært den siste mnd å blåst motoren ren og føler at den går bedre nå, men forbruket er noe høy. Går ca.0,62 på normal langkjøring, men 1,2 ved ren bykjøring. Bør jeg være bekymret?

I følge den nettsiden jeg leste på ville det bare medføre litt annen eksoskarakteristikk. Så blir den visst litt dyrer i forbruk på lavere turtall, men heller det enn motorhavari :P

dette høres ut som en enkel sak å unngå..

fjern hele egr systemet, eller.. nappe ut slangen på egr ventilen, den vil da være stengt hele tiden, og null eksos slipper igjennom... min bil er chippa, jeg liker å kjøre kvasst, drar ofte på da jeg har 1 mil med oppoverbakker hjem fra byen, og ser til at bilen får dratt seg over hele registeret, however har jeg kjørt med egr ventilen utkoblet i over ett år nå.. merker ikke forskjell på bilen, den går som den skal og alt er bare velstand.. eneste ulempen er at man får et lys i varsellampa for at eksosverdiene ikke er rett..

men den aller beste løsninga er å bestille et kit fra england for å stenge egr dritten helt og fullstendig.. vi brukte tre timer på å rengjøre innsuget mitt med citrusrens og hageslange.. var vel et lag på ca 5mm med koks i hele innsuget..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...