Gå til innhold

Hvordan skifte luftfilter på E46 318d/320d ?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Litt mer konkret... hvordan skifter man luftfilteret på E46 318d/320d med hhv. 115 HK og 136 HK (det er i prinsippet den samme motoren) ?

Jeg ser at luftfilteret befinner seg under det øverste skjoldet/panelet på motoren, men er det "plug and play" sånn uten videre eller er det noe man skal passe på før man demonterer dette (type: pakninger etc.) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Demonter først kupeluftfilter, i bakkant av kupeluftfilter boksen sitter 4 torx skruer disse må løstnes (di blir fortsatt sittende fast i boksen når di er løse), så klipser du løs strømkablene på undersiden ,og så er det bare å trekke den litt opp og ut.Så kan det være lurt å ta bort innsugsluft trakten sitter med 4 clips rett over radiatoren , denne trekkes litt bakover ,før den kan trekkes ut av det fleksibele røret den sitter koblet på .Nå kommer du til alle umbraco skruene rundt hele dekselet du nevnte ,når di er løse (husk den bakerste som ikke synes) 5 eller 6 stykk totalt.kan dekselet trekkes opp og du ser rett ned på luftfilteret. Håper dette kan gi en viss ide om fremgangsmåten ved luftfilter skift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både M47 og M47N er tilsynelatende like i utforming.

Så fremgangsmåten er lik, selv om dekslene er litt anneledes.

Her er bilde av min M47-N-D20 (150hk)

khgdxx3gnckb9tixgf90.jpg

EDIT: er selvsakt klar over at motorene ikke er teknisk like, men skrev tilsynelatende pga. at i dette tilfellet med luftfilterskift er dem "like".

(bare så ingen tror at jeg tror motorene er like pga. at dem ser like ut på utsiden) :D

Men kurant jobbå gjøre selv, største jobben er å finne alle torx skruene til det store motordekslet,(eller var det umbrako?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...