Gå til innhold

E30 M3 S14B23 -> S50B32 -> RB26DETT. MYE på s.230


SSM
 Share

Anbefalte innlegg

Dette blir en bra oppgradering! S50B32 er kremmotor for E30. Jeg vil påstå at S50 motorer hjelper sjåføren til å bli enda bedre, responsen kan få enhver håpløs heal'n'toe sjåfør til å glise bredt :) Mellomgassing blir en drøm.

Garasjen står også i stil med bilen, meget ryddig og rent!

Ser det blir litt snitting av innsuget hvis du skal ha den BKFn du har avbildet. Med E36 motorbraketter og E28 535/M5 63,5mm motorputer + 15mm spacerskive på sjåførsside (Koed's "kit") vil du akkurat få klaring med en Golf 1 bremseservo.

Den bkf er fra M5 3.6l. Det må skjæres en del i boksen ja, men jeg skal bruke m20 motorfester slik at motoren står akuratt der den skal. Det blir modifisering av travers, bunnpanne, girkasse travers og mellomaksling. Golf 1 bkf gir litt hard pedal for en bil som stort sett brukes på veien, tror denne dobbelt membran bkf blir fin :-)

Eksos må jeg også lage, teker det blir 60mm meierirøyr med to dempere og DTM stuss er et must.

Ja, Golf 1 er ikke akkurat noe for gata. Jeg valgte også å skaffe et modda innsug å kjøre med org. servo, siden min og skal være kompromiss bruks/bane.

Men angående M20 motorlabber så går jeg ut fra at du har sjekka hvilken motorposisjon du vil få, og hvor vanvittig trangt det er. Selv med M20 vinkel (10 grader) og en knøttliten Golf 1 forsterker vil du knapt ha plass til noe fornuftig innsug. Jeg vil gjøre deg veldig klar på dette, hvis du ikke allerede vet det. Flere som har vært ille nære å drite på draget med å kappe feil i innsuget. Selv har jeg min S50 i M50 vinkel (30 grader) og det måtte kappes mye i innsuget for at org BKF skulle passe.

Her ser du S50 med M20 vinkel og org BKF. Som du ser, det finnes knapt plass.. http://img17.imageshack.us/i/cimg1087.jpg/

Den "korrekte" S50 vinkelen er 30 grader / M50 vinkel, slik at bunnpannen kommer mest mulig i water. Men om du skal modde den er det jo ett fett :) Bruk iallefall org bunnpanna og ha sumpen bak traversen, mye bedre enn å bruke M50 bunnpanne.

Skal ikke bruke motorlabbene, kun M20 gummien. På min blir det gjort eksakt likt som Sportevo1990 sin, så jeg følger hans oppskrift på alt så da blir det hvertfall 100. Angående vinklingen har vi ikke snakka om men det kan han sikkert svare på her om han titter innom, jeg tror nok den får vinkelen som den skal ha slik at bunnpanna blir stående i "water" med traversen.

Det blir brukt orginal panna ja so skal sveises om for å få plass bak traversen. Det blir forøvrig null modifisering av spakestell, så motoren kommer til å sitte bra i bilen. Tror ikke jeg kommer til å merke noe serlig til de drøye 60kg som den får på fronten. Tror bilen begynner å bli rimelig komplett nå med de 18" felgene og slik motor, er bare en haug med ting til som jeg vil gjøre da, men det koker ned på det :P hehe!

Fikk en kort hektisk økt i dag før jeg måtte på jobb kl 3. Fikk tatt av kassen, clutchen, svinghjulet og bunnpanna. Clutchen er busted så må nok ny der etter hvert, men det er ikke pri akuratt nå, vil helst ha en JB Racing pakke med alu svinghjul og alt. Så får jeg bare leve med den rattlinga det blir når man bytter ut dobbeltmasse svinghjul med enkeltmasse. Er bare så dumt at de fleste tror det er noe gale med bilen når det er sånn lyd :S

Vel vel, S50 er hvertfall veldig lett skrudd akuratt som S14. Tror muligens jeg kommer til å ta av gasspjelda og glassblåse dem for å få dem fine, skal jo ha show finish på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Døttstøft prosjekt og mye god info.

Bilen er foresten helt gull.

Takk :mrgreen:

Legger til et bilde av de nye felgene så vi får sett litt på de og :)

Har fått dekk til dem nå, men bryr meg ikke om å legge dem på helt enda.

M3816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Takk! Hvor sitter vanos filteret og hva side av motoren sitte de tinga du snakker om nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Takk! Hvor sitter vanos filteret og hva side av motoren sitte de tinga du snakker om nå?

tappepluggen og oljeventilen er under grenerøret i bakkant av blokka.. der din lekker litt olje.. er flat trekker for å bytte den.. vanosfilteret er foran på vanosen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Takk! Hvor sitter vanos filteret og hva side av motoren sitte de tinga du snakker om nå?

Vanos filter sitter forannn på vanosen på innsugkammen. Opp til venstre over skiltet som sier åssen produsent som har levert vanos. Er en litt stor rund umbrako skrue. Kommer litt olje ut når du tar den ut.

Du kan i nøden bare vaske filteret, jeg kjøpte nytt. Kostet 90kr tror jeg det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tips når du først ha ute motoren..

Bytt oljetrykks ventilen og tapp ut alt kjølevesken av blokka og bytt vanosfilter!

Oljetryks ventilen sitter som en litt stor flat skrue i blokka ved sylinder 6. Denne har en tendens til å begynne å lekke olje etter en stund. Koster noen hundre lapper hos BMW.

Tapp ut kjølevesken med den 17mm bolten som er i blokka mellom sylinder 4 og 5. Gammel kjølevesker tygger topppakning.

Takk! Hvor sitter vanos filteret og hva side av motoren sitte de tinga du snakker om nå?

tappepluggen og oljeventilen er under grenerøret i bakkant av blokka.. der din lekker litt olje.. er flat trekker for å bytte den.. vanosfilteret er foran på vanosen..

Ok! Det er nok ikke bare der den lekker olje, den lille slangen på olje separatoren var jo et bra hull i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke alle slangene som er i kontakt med olje. De kan se ofte se fine ut på utsiden, men kan være helt sprukne inni. Da er det bare et tidsspørsmål før de sprekker helt igjenom.

Sjekk også kabelen på veiv sensoren. Den har også en tendens til å være stein hard etter olje søl. Den sprekker lett.

Hadde også sjekket tetningen rundt veivaksel i begge ender.. Det er smart å gjøre i tilfelle du må bytte de. Mye stress når motoren er montert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør sjekke alle slangene som er i kontakt med olje. De kan se ofte se fine ut på utsiden, men kan være helt sprukne inni. Da er det bare et tidsspørsmål før de sprekker helt igjenom.

Sjekk også kabelen på veiv sensoren. Den har også en tendens til å være stein hard etter olje søl. Den sprekker lett.

Hadde også sjekket tetningen rundt veivaksel i begge ender.. Det er smart å gjøre i tilfelle du må bytte de. Mye stress når motoren er montert.

Tenkte å så over alle slanger og slikt ja. Sjekket simmerringen i bakkant av veiven i dag, den var helt tørr og fin. Men som nevnt, den overste slangen på olje separatoren var det en haug med sprekker i. Bare jeg tok på den med fingen så var jeg gjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...