Gå til innhold

E39 520i går på 5 sylindre (m52b20) Funnet FEIL! :(


Rostad
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 32
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Å husk at hvis du får opp feil på kammsensoren så vil jeg anbefale å bytte veivakselsensoren også, for hvis det er feil på den så viser den kun feil på kammsensor unasett om det er kamm eller veivsensor.. å i tillegg er det jo en kjent svakhet på disse motorene at de ryker.Symptomene du har ligner forsåvidt mest på veivakselsensoren. Å en ting til, kjøp orginale sensore, de er litt dyrere men de holder i motsetning til de andre (snakker av erfaring) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næi har ikke det men de er sikkert bra, har egentli hørt kun gode ting om de :) gs har også kjempe bra deler men veivsensoren min holt i 1 1/2 år så tok den kveld (uorginal) kammsensoren var ødelakt når jeg fikk den (også uorginal) så hiva på orginale å da har det ikke vor no tull sia, ser mye mer kvalitetsmessig ut å de orginale :) men kan hend eg har vært uheldig :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diagnose ble det konstatert at hjernen ikke sender signal til Dyse 1. Kan være lodding som har løsnet, eller noe på kabelen til dysekontakten.. Hvis jeg skulle prøve ny hjerne, måtte jeg få den omprogrammert, så lurer på om jeg skal skru opp hjernen å se om jeg ser noe som ikke er som det skal. Har fått oppgitt at det er pin 33 som hører til dyse 1. Fikk med et ledningsdiagram.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første eg ville prøvd er kondensfjerner :wink: .Forholdsvis billig å forsøke og symptomene kan være like de du opplever.

Kondensfjerner er FY på biler i dag, dette er ett kjemisk produkt som kan gjøre større skade en nytte på dagens biler, så jeg ville holdt meg LANGT unna kondensfjerner.

Dessuten tror jeg ikke det ville hjelpe med å få bilen til å gå på den 6sylinderen.

Hadde jeg hatt noen misstanke om at det skulle ligge noe veske eller annen dritt i sylinderen, tror jeg heller jeg hadde skrudd ut pluggen, brukt en kompressor og blåst LUFT i for å rense.

Men skal du abosultt helle på noen form for veske bruk etanol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første eg ville prøvd er kondensfjerner :wink: .Forholdsvis billig å forsøke og symptomene kan være like de du opplever.

Kondensfjerner er FY på biler i dag, dette er ett kjemisk produkt som kan gjøre større skade en nytte på dagens biler, så jeg ville holdt meg LANGT unna kondensfjerner.

Dessuten tror jeg ikke det ville hjelpe med å få bilen til å gå på den 6sylinderen.

Hadde jeg hatt noen misstanke om at det skulle ligge noe veske eller annen dritt i sylinderen, tror jeg heller jeg hadde skrudd ut pluggen, brukt en kompressor og blåst LUFT i for å rense.

Men skal du abosultt helle på noen form for veske bruk etanol.

Dette er en 10 år gammel bil og teknologien på bilfronten har omtrent stått stille i mange år. Du må nok utdype litt mer om hvorfor motoren tar skade av kondensfjerner og ikke etanol. Selv har eg bil nr to på gården som har gått på 3sylindre og putra der kondensfjerneren har ordna opp.

Og ta ut en tennplugg for å blåse hjelper så lenge motoren ikke går, kondensen ligger jo i bensintanken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter diagnosen fikk jeg med meg ett ark. Finn pin nr 33, å se der i fra sa de.

5mzi8oy9aybyze21yzhk.jpg

Når jeg tok av kontaktene, fikk jeg et lite hyggelig syn.

o8vu09mwez6be6n6qchg.jpg

vjrhatnvopgjkvhrvb8d.jpg

6itz5pe7zp0zq57hi6zm.jpg

u9hl006qymmttn7x7uq6.jpg

gptludpysh3mey2bwbgt.jpg

Pin 33 og 39 hadde rustet av. Og en del flere var i dårlig forfatning, så skal være gla biln har gåttt i hele tatt.

Får prøve å finne noen som kan lodde på ny pinner nå da. Tror det skal la seg gjøre. Virker som d er kun pinnene nede i kontakten som har fått det. ser ikke noe på kretskortet vertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FY! Det så skikkelig ille ut! Bra feilsøking synes jeg. Nå er det bare å fikse opp. Får vel tak i noe brukte koblinger du kan bruke.

Ang. kondensfjerner må jeg si meg enig.. Det er ikke mat for nyere biler som har dyser. Dessuten har disse bilene plast tanker og det skal MYE til for å få kondens. Dette er bl.a. testet av en kar i NAF. At det kan hjelpe til problemer - JA. At det da kan skape nye problemer - JA. Konklusjonen min.. ville aldri hatt det på nyere biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så ikke bra ut i d hele tatt. Virker som det er kun på pinnene d er korrosjon. Så skal ringe www.simco.no i morgen å høre med de. Er vell 5-6 pinner som må ordnes totalt. eventuelt at man lodder på ledninger under kretskortet og strekker de forbi kontakten. Beste er vell å få loddet på skikkelige pinner. Ikke noe jeg kan, så håper det kan løse seg for en rimelig penge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert like billig som å kjøpe en brukt styre enhet. De er som regel rimeligere Att Simco overhaler den. Du finner mest sannsynlig lik den på www.nbfbildeler.no Men husk å se att delenummer fra din styreenhet passer overens med den brukte. Jeg har handla styreenhet her og betalte ikke mer enn 900kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir sikkert like billig som å kjøpe en brukt styre enhet. De er som regel rimeligere Att Simco overhaler den. Du finner mest sannsynlig lik den på http://www.nbfbildeler.no Men husk å se att delenummer fra din styreenhet passer overens med den brukte. Jeg har handla styreenhet her og betalte ikke mer enn 900kr.

Kreve vell omprogrammering osv hvis man skal inn med annen hjerne på grunn av startsperre.

Den andre kontaktene var greie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...