Gå til innhold

Barneseter; tester, erfaringer og tips.


mhane
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De store setene er fra c.a. 1 år og oppover.

Er det en jente,eller en litt spedbygd gutt,vil f.eks maxi cosi setet fungere utmerket frem til 1-årsdagen. :)

(det tar mye mindre plass enn de for litt større barn)

Det er fo øvrig anbefalt å ha bakovervendt sete så lenge som overhode mulig - mye lenger enn to år..

Har sett nærmere på dette maxi cosi setet og det ser jo veldig bra ut, fant ikke noe bilde av denne basen, men når det er isofix på den så er vel det rimelig "plug and play"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arg, hadde skrevet et langt innlegg her men det forsvant i en sidelastningsfeil.

uansett, kortversjonen.

Vi kjøpte britax babysafe til vår e46 pga det var det eneste setet som lot en fullvoksen mann sitte i passasjersetet foran. De andre setene krevde for stor plass. Vi bruker isofix basen og da sitter setet veldig bra fast. Veldig enkelt å ta setet av basen. Et tastetrykk :) Etter litt trening er det enkelt å ta beltet på babyen også, det var litt knot i begynnelsen. Beltet kan også justeres i ryggen.

Uansett, vi må ha større sete nå pga vår datter er blitt lang. Så vi ahar et pent brukt britax babysafe sete med isofix base til overs.

http://74.213.134.123/bilseter/baby-safe-plus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De store setene er fra c.a. 1 år og oppover.

Er det en jente,eller en litt spedbygd gutt,vil f.eks maxi cosi setet fungere utmerket frem til 1-årsdagen. :)

(det tar mye mindre plass enn de for litt større barn)

Det er fo øvrig anbefalt å ha bakovervendt sete så lenge som overhode mulig - mye lenger enn to år..

Har sett nærmere på dette maxi cosi setet og det ser jo veldig bra ut, fant ikke noe bilde av denne basen, men når det er isofix på den så er vel det rimelig "plug and play"

Yep, så lenge du finner isofix-bøylene inni seteryggen,og justerer den stanga som er motvekt mot gulvet i riktig høyde,er det kun et lite "klack" så er setet på plass. Veldig enkle belter også,i tillegg,noe de glemmer å nevne i sjappa,så kan man ta ut ryggputa når ungen er et par mnd,så det sitter dypere i setet of dermed kan ha det litt lengre. Beltene kan også flyttes ett hakk opp. (i ryggen,så de ikke moser barnets skuldre ned i magen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ikke så verst ut det setet ditt heller eriklepe, synd jeg har flyttet fra regnbyen :)

Har ikke tenkt så mye på plassen frem til passasjersetet, hvordan fungerer ellers E46 stasjonsvogn som familiebil. Blir den litt for liten eller går det greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tatt vekk rolloen, og da har vi plass til både hundebur og barnevogn med sovebag baki. Men da er det fullt :P Jeg synes den funker helt fint, men det britax røhmer sete var det eneste vi prøvde hvor jeg kunne sitte i passasjersete(ja det hender, men da pga voksenbrus). De andre setene krevde sykt med plass framover. Det gjorde jo ingenting at det kom best ut i test på tidligere tester.

Akkurat nå bruker vi e91 som familiebil, men jeg synes ikke den er noe bedre bil enn e46, verken plass eller comfortmessig. Skal vi bytte bil blir det garantert e61.

Har du bilen din på finn.no nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut at E46 kan fungere som familiebil, da det har blitt stilt krav om stasjonsvogn her. Kriterier: Stasjonsvogn, Diesel, 4x4.

Må likevel innrømme at jeg har tittet litt på V70 AWD, XC70 og nyere Passat 4 motion, tror de er hakket større innvendig :)

Stemmer at jeg har bilen på finn ja. La den ut 1 april, og skal som sakt byttes ut med en stasjonsvogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var det gjort!

Etter noen runder falt valget på det flere av dere beskriver som det beste setet Maxicosi Cabriofix med base som tar både isofix og belte.

0cos14rtcj8o5z3b53ca.jpg

Takker for hjelpen.

Nå gjenstår det bare å finne seg en brukbar stasjonsvogn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke med meg denne tråden "i tide", men godt valg!

Vi hadde også samme setup til poden vår, riktig nok hadde vi ikke bil med isofix da (kjøpte allikevel base med isofix), men det har vi nå, og nå har vi bare lånt det bort for å bruke det igjen hvis det dukker opp en liten til om en stund.

Veldig kjekt å kunne sette ungen i et varmt og godt sete inne og bære ut og klikke i bilen (grønt symbol for å se at du har fått det riktig). Slippe å stå i regn, snø og annet drittvær og prøve å få ungen festet skikkelig i setet. Inne tar man seg bedre tid og det er større sjanse for å ikke gjøre feil.

Jeg har to punkter med kritikk til Maxicosien:

1. Kun 3-punkts belte. Fatter ikke hvorfor det ikke er 5-pkt som alle andre seter.

2. Med base blir det høyt og bygger mye fremover.

(og her er et lite nr. 3. Alle har det samme setet når du kommer på babysvømming eller andre babyhappenings...)

PS: V70 og Passat (siste typen) er mye større enn E46, og de er også større enn E39. Passaten har forøvrig også mer lasteplass enn V70en (40-50 liter tror jeg.. fritt etter minne). Forøvrig klarer en seg med det utroligste. Det er en vanesak det der med plass. Opplever samtlige blivende foreldre som rimelig paniske i forhold til plass og sånt, men en får litt mer avslappet forhold til det etterhvert. Folk klarer seg med en Golf også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres bra ut ang barnesete :)

Til PSen:

Kravet vårt er veldig enkelt; Stasjonsvogn, Diesel og 4wd.

Kikket på en 07 E61 530xd på Bavaria - 635 000 takk, trenger vel ikke si mer. Ser at det ligger en 2006 modell til vel 500' på finn, fremdeles litt vel mye. Selv om vi kanskje hadde klart oss med en E46 330xd plassmessig synes jeg prisen har holdt seg bra der også i forhold til hva man får for pengene sammenlignet med en nyere Passat.

Men du verden så lyst jeg har på den 530xd'n på finn :)

Slik det ser ut nå heller jeg mot XC 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxicosien hadde jeg og til babyen når han var nyfødt og fram til et år. Veldig greit det, når han vokser til litt må du ta ut den løse puta ned i setet, da holder det noen måneder til :)

Har nå et Recaro sete, guten (18 mnd) sitter behagelig i det. Har ikke prøvd å kollidere med det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheh Gunnar,den tanken har slått meg en gang ewller ti også, uansett hvor du går,har de andre også maxicosisetet,noen har tilogmed den "vogna" som man kan smekke maxicosien rett på og trille i butikken.. :P

Men det tyder jo på at folk er fornøyd da, vi har i allefall brukt det med stor iver helt til han vokste ut av det.

Nå må jeg snart begynne å marinere 'a mor - Astraen hennes er for liten nå som vi har BeSafe izi Combi. Jeg må kjøre,ellers får jeg ikke plass.

Lurer på større opel,men det er alltid noe i veien med en opel,selv om den funker, så har (ikke skyt meg nå) tenkt litt på en brukt V70 med litt romslig motor. Jeg beholder jo alt BMW relatert ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det tyder jo på at folk er fornøyd da, vi har i allefall brukt det med stor iver helt til han vokste ut av det.

Eller at "alle" gikk fem på da den vant TV2 Hjelper deg sin test. Hvis det finnes utro tjenere der tror jeg det er god investering å betale litt under bordet for å få sitt produkt på topp... ;)

Verdt å merke seg er at Maxicosien IKKE er testvinner uten Easyfix-basen!

Ser det er sykt mange som har den uten base - da er den ingen testvinner.

Apropos vognunderstell så finnes det faktisk monteringssett for maxicosi til en del andre også. Vi har en trille vi kun bruker (brukte) til reising, type Titanium Breeze, den fikk man også adaptere til Maxicosi på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...