Gå til innhold

Vurderer kjøp av 2001 530DAT


LarsGøran
 Share

Anbefalte innlegg

Hei alle kloke mennesker :D

Jeg vurderer som skrevet over, å kjøpe en 2001 530 DAT. Hva er kjente feil og mangler ved sånne biler? Jeg har tidligere hatt 2005 530 DAT og en 2004 X5 3.0D, men har ikke vært borti denne motoren som er lagd før 2003? Denne har en effekt på 193hk. Bilen ser utrolig bra ut alt er fulgt opp, finnes ikke rust i følge selger, fullt servicehefte, siste tatt på 192000, bilen har nå gått 193000. Er automatkassa ett problem på disse?

Med vennlig hilsen,

LarsGøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil no ikke si at automatkassen er et problem, men den er kun laget for det momentet som er i motoren allerede.

Så chipping er ikke noe lurt hvis du faller for det.

Rust kan du sjekke på de typiske stedene med noen ekstrapunkt som;

-Hjørnene i bakkant på panseret.

-Bakluke (virker som det gjelder alle stv. uansett merke)

Har også sett en og annen matepumpe og inlinepumpe som har tatt kveld

Jeg har ikke hatt noen disse problemene bortsett fra rusten.

Er kjempefornøyd med bilen, har kjørt den i 40000km no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar!

Virker ikke som det er mye rust på denne her, har gått i Tyskland i tre år og gått i Harstad i seks år, så det har ikke blitt så mye salt på den, heldigvis ;)

Chipping blir nok ikke noe av, har lest mye skrekkhistorier om det. Men det må vel holde med 193hk og 410Nm? Jeg har tidligere hatt motoren med 218hk (530 DAT 2005 og X5 2004) og har bare positive tilbakemeldinger om de.

Siden du har en sånn bil, har du hengerfeste? Lurte på om jeg skal montere dette, eller er det dumt? Kassa må vel tåle det?

Mvh

LarsGøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott bil, har selv en 2001 530 dat.

Jeg har slittt med:

- bakluka (byttet begge microbrytere)

- Risting ( byttet alle bærearmer og bremser foran)

- Tempratur på motor ( Byttet vannpumpe og termostat)

- Eksos ( flexirør ble byttet)

- Noe eltrofeil ( bilen oppførte seg merkelig , ladet batteri)

- Motstand på varmeaparatet

- Byttet alle 4 dempere på bakluke

- Pluss noen flere ting jeg ikke kommer på nå.

Videre vet jeg at rust på bakluke og panser er et problem, disel rør og dyser, diselpumper, abs sensorer, pixelfeil i display, lysmodulen, foringer i bakstilling, airbaglampe osv. Blir og annbefalt å ta oljeskift på automatkassa.

Mange av feilene oppstå mer på modellene under 2000 tallet slik jeg har oppfattet det.

Har selv avtagbart hengerfeste og jeg har ikke hatt noen som helst problemer med det. Motoren merker ikke ekstra vekt..M-tech pakke gjør bilen komplett i følge min mening ( litt ekkelt på dårlig måkte eller dumpette veier)

Tar du servicer og vedlikeholder bilen, har du en derømmebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flott svar enverl :D

Oi, det var litt å passe på her, hehe.

Jeg skal si det jeg veit, skal hente bilen senere idag;

Bakluka er treg, den må ha litt hjelp i begynnelsen for å gå opp, ned går helt fint. (Må vel bytte demperne?)

Slet litt med at bilen var tom for strøm etter batteribytte, men det var i orden etter å ha blitt ladet over natta. Det er også nylig byttet bærearmer på begge sider foran.

Rust er det veldig lite av. Den har vært på alle servicer.

Planen er å flushe automatkassa og bytte veivhusventilasjonen når jeg får den, skal ikke ha noe havari :applause:

Så bra at den funker bra med hengerfeste, da blir det kjøp av det ;)

LarsGøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en slik, sedan, 2001, atlså den "svake" GM kassa.. denne er chippet til 240hk og 500og noen nm.. har kjørt sånn i 60 000km, bilen er nå kjørt 230 000. ingen problemer.

ellers står det meste her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en slik, sedan, 2001, atlså den "svake" GM kassa.. denne er chippet til 240hk og 500og noen nm.. har kjørt sånn i 60 000km, bilen er nå kjørt 230 000. ingen problemer.

ellers står det meste her

Jeg trodde det var A5S360 kassa som var sett på som den "svake" jeg, den ble jo bytta ut 09/2000.

Eller er det så stor forskjell på de forskjellige versjonene av A5S390 kassa at noen blir betegnet som "svake" mens andre ikke gjør det?

Og for å ikke lage enda en "automatdiskusjon" så vil jeg presisere at jeg ikke har no formening om disse kassene er svake eller ikke... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør om noe av dette har blitt byttet på bilen tidligere:

-dyser

-turbo

-div dieselpumper

Hvis det noen gang er foretatt olje/filter skift på automatkassa så er jo det ett pluss.. :)

Ang. automatkasse, så har såvidt jeg vet alle faceliftutgavene den oppgraderte versjonen?

Levde i den tro at jeg hadde ZF kasse, men det var GM som satt der..

qo2c2d3vr9984o2j7grz.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal jeg gjøre DannyRS.

Fredrikstad ja, jeg skal hente kjerra i Moss i ettermiddag, kanskje du har sett den da ;)

En sølv/grønn/blå sak med 19" M6 felger og sota ruter. Virker som selger er veldig ærlig, så jeg får sjekke nøyere idag.

Takk for svaret DannyRS!

LarsGøran

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg levde i den forutinntatthet (Dette fordi jeg har null interesse for aut kasser) at det handlet om GM og ZF, og at GM var først, og at denne er den det er problem med. Har bytta noen slike, men aldri fulgt med på hvilken kasse det var, bare at det ofte var pre face ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...