Gå til innhold

Mobil1 0W-40 fra Europris???


Mons1
 Share

Anbefalte innlegg

Du får ikke akkurat problemer sånn umiddelbart, men smøreeffekten ved kaldstart er lik null, samt at oljepumpen sliter tungt med å presse sirup inn igjennom kanalene.

Det er på slitasjen over tid man finner ut at man har kjørt med feil olje!

Tøm 15W-40 i et glass og 5W-40 i et annet glass. Kjøl de ned i en fryser over natta og sjekk flyteevnen. Tror du blir sjokkert!

RS

Les litt om Viskositet på olje og jeg vet at bl.a 10W-40 er olje som fungere ned mot null grader. 15W-40 er vel det vi kaller for Traktorolje. Tro meg! En kaldstart i minus 25grader, så trives ikke motoren med 15W-40.

Til en M50B20/25 kan jeg anbefale Fina 5W-40 fra Europris. Billig og bra helsyntet-olje.

RS

15W-40 er en ren sommerolje. Vil sikkert fungere fint så lenge det er plussgrader ute, men skift før vinteren kommer.

RS

Noen som har noe å si om Castrol GTX High mileage W15-40 A3/B3, skal ha den på en M50B20, snart kjørt 190000... 199,- på Europris, 4L:)

Jeg hadde ikke noen problemer med den oljen i vinter selv med -25.. Jeg har kjørt på 15W-40 hele året :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 35
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Jeg har sett en temperaturskala en gang i historien og da gikk 10W-40 fra 0grader og oppover. Kan jo hende at jeg husker feil.

Uansett ser vi her at for temperatur ned mot minus25 så må man ha 5W40 og ikke 15W40.

Men dere kan jo ta 10W-40 og helle i et glass og sett i fryseren over natta. Normalt holder fryseren -18grader. Da ut og sammenlig med romtemperert olje av samme type. Er det forskjell på flyteevnen?

RS

Dette har jeg lært:

15W40 - for tempraturer ned til -10

10W40 - for tempraturer ned til -20

5W40 - for tempraturer ned til -30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10w30 og 10w40 er noen av de mest vanlige oljene. Ville være rart om det var en olje med bruksområde rundt 0 grader og oppover.

Vi snakker om multigradeoljer her, og det er oljer som skal takle både høye og lave tempraturer.

Vi har her på min arbeidsplass testet viskositet på oljer med kjøleskaptest. Kort fortalt er det forskjell på oljer med samme oppgitt viskositet. En 10W30 olje fra produsent 1 og en 10W30 fra produsent 2 hadde i vår test ikke lik viskositet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjørte en tid med 25W50 og.. da gikk det mot kaldere tider.. fikk bare litt kakling før olja ble varm.. men jeg bytta fort da.. var bare eneste olja som var i nærheten når jeg skulle skifte pga lekk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er forskjell på olje selv med samme viskositet. Noen oljer er av dårligere kvalitet!

Men bor og kjører du nede i Thailand, så er det jo ingen problem. Når motoren er varm er det ingen problem, men ikke kjør 10W-30 i Thailand der temperaturen kan komme over 40grader. Og kjører du hardt så anbefales f.eks 10/15W-50/60.

Det er kaldstart som er saken! Nesten all slitasje på en motor kommer fra kaldstart. Jeg snakker om kaldstart i -10-20-30grader.

Har du bodd på Finnmark og kjørt 15W-30, så vil jeg tror at levetiden på motoren er blitt redusert med over 100000km.

Forresten er 5W-40 den mest brukte...I Norge!

RS

10w30 og 10w40 er noen av de mest vanlige oljene. Ville være rart om det var en olje med bruksområde rundt 0 grader og oppover.

Vi snakker om multigradeoljer her, og det er oljer som skal takle både høye og lave tempraturer.

Vi har her på min arbeidsplass testet viskositet på oljer med kjøleskaptest. Kort fortalt er det forskjell på oljer med samme oppgitt viskositet. En 10W30 olje fra produsent 1 og en 10W30 fra produsent 2 hadde i vår test ikke lik viskositet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er forskjell på olje selv med samme viskositet. Noen oljer er av dårligere kvalitet! Riktig! Kan være store forskjeller. Men bor og kjører du nede i Thailand, så er det jo ingen problem. Når motoren er varm er det ingen problem, men ikke kjør 10W-30 i Thailand der temperaturen kan komme over 40grader. -Der kan du fint kjøre singelgrad sommerolje om ikke temperaturene varierer mye Og kjører du hardt så anbefales f.eks 10/15W-50/60.

Det er kaldstart som er saken! Nesten all slitasje på en motor kommer fra kaldstart. Jeg snakker om kaldstart i -10-20-30grader.

Har du bodd på Finnmark og kjørt 15W-30, så vil jeg tror at levetiden på motoren er blitt redusert med over 100000km. - Klart kaldstart sliter på motoren. Jo bedre og best tilpasset olje jo mindre slitasje. Jeg har forøvrig bodd både i Nordland, Troms og Finnmark :wink:

Forresten er 5W-40 den mest brukte...I Norge! - Det har jeg ikke sett statistikk på men ok

Sorry for rar quoting :lol:

Edit: Vår test viste store forskjeller på oljer med samme viskositet og kvalitetsmerking. Og slik skal det ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer at penger styrer hva bilprodusenten anbefaler, men man klan lese i service hefter hva slags olje man kan benytte.

Dersom man finner en olje med samme spesifikasjoner og egenskaper kan man fint benytte den og garantien gjelder fortsatt.

Skal også sies at biler med DPF skal ha en spesiell oljetype, hvor vidt det er viktig eller ei gidder jeg ikke diskutere, men er en grunn til at bilprodusentene sier så, er ikke bare penger.

kan ikke ekstremt masse om dette men det er ikke kun viskositet og om den er synt eller ikke som gjelder.

finnes kvalitets merking som SAE og ACEA osv akkurat som DOT merking på bremsvæske.

så lenge bilen fortsatt har garanti ville jeg brukt oljen bilprodusenten anbefaler, da det vil være mye enklere med reklamsjon osv om det sku skje noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ADVARSEL!!!

Mekonomen sin kampanje er med Castrol Magnatec 5W-40 og denne oljen har ingen BMW-spesifikasjon.

Kun Castrol SLX Professional og Edge har BMW-spesifikasjon.

RS

Ett lite tips, Mekonomen kjører kampanje på olje nå om dagen. 4l castrol 5w-40 til 389kr....

var innom bmw senest idag hvor jeg leste at oljeskiftet deres var med castrol txt oljen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javell!

Sjekk her om du finner TXT:

http://www.castrol.com/castrol/sectiong ... Id=7028238

:-)

Edit: Ok! Jeg fant den et helt annet sted på siden. Virker som dette er en slags OEM for verksted, som leveres i større dunker enn 4liter.

RS

ADVARSEL!!!

Mekonomen sin kampanje er med Castrol Magnatec 5W-40 og denne oljen har ingen BMW-spesifikasjon.

Kun Castrol SLX Professional og Edge har BMW-spesifikasjon.

RS

Ett lite tips, Mekonomen kjører kampanje på olje nå om dagen. 4l castrol 5w-40 til 389kr....

var innom bmw senest idag hvor jeg leste at oljeskiftet deres var med castrol txt oljen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører magnatec, den er gullegod. Ser like fresh ut etter 7500km og -42 i vinter som den gjorde dagen den ble helt på.. Makan til mas om oljevalg, ingen her hadde merka forskjell om verkstedet slengte på felleskjøpets helsyntolje.. Minner litt om kjerringer som skal ha merkeklær.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...