Gå til innhold

Alvorlig feil med 5hp18 automatkasse, trenger råd.


camxer
 Share

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Det ser ut som jeg har vært ganske uheldig og trenger råd om hva er lurest å gjøre. Automaten min er en 5hp18 og den sitter i en 92mod e34 520ia med M50B20 motor. Tingen er at den har alltid fungert problemfritt helt til idag.

Idag ca. etter å ha kjørt rundt i en time gikk automatgirkassen min beserk når den skulle skifte gir. Det som skjedde er at den fikk bilen til å "hoppe" svakt fremover, datt ut av gir, turtallet gikk opp uten at det resulterte i at bilen økte fart og til slutt gikk automatkassen i nødmodus. Jeg stoppet bilen så fort jeg kunne for å så sjekke om det var noe synlig lekkasje og koblet fra batteriet i et par min for å så nulstille styreenheten.

Etter å ha startet bilen var den ikke i nødmodus lenger, men med en gang den måtte gire opp skjedde akkuratt det samme. Så da var det å kjøre hjem (heldigvis var det ikke så veldig langt) og sjekke under bilen. Bilen hadde klarte ikke å kjøre helt opp på rampene og det var tydelig mangel på kraft. Fikk akkuratt nok plass til å komme meg under bilen og sjekke ut girkassen. Det var ingen synlig lekkasje noen plass.

Dette føltes ut som det blir litt dyrt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være en intern lekkasje i radiator/oljekjøler tro?

Eventuelt lekkasje over lang tid fra oljekjøler der fremme som nå resulterer i for lite olje?

Åssen ser kjølevannet ut?

Ville løsnet påfyllingspluggen på kassa for og se om det kommer olje ut der, og gjør det det, så skru igjen og fyr opp bilen og se om du kan få målt hvordan oljestand på kassa er da (skal flukte med bunn av påfyllingshullet ved "driftstemp" og motor i gang) sjekk farge og lukt. Ser oljen brent ut (usikker på farge/oljetype på den kassa, men skal vel være gul eller rød. Anyone?) og lukter merkbart surt, så er det vel en mulighet og prøve ett filter/oljeskift, men tviler på at det løser problemet, siden det skjedde så hurtig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevannet ser bra ut og det det eneste jeg så var at det var bittelitt "fukt" rundt tilkoblingen øverst på oljekjøleren i radiatoren, men det var ingen tegn til at det dryppet lenger ned. Hadde tenkt å undersøke oljen, men er skeptisk til å bruke jekk siden jeg kommer ikke langt nok på rampene og bilen må være vannrett uansett ved oljepeiling/påfylling? Kassen har svart etikiett dvs den bruker rød/rosa dextron III olje.

Kom på at jeg prøvde ikke å gå direkte fra park til 2,3,4 gir for å så unngå drive og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symptomene du har er like med de jeg fikk når oljekjøleren parkerte tøflene for godt. Er nok veldig sansynlig at det er et oljerelatert problem du har, sjekke jæ... nøye for lekasje og skift eventuelt synder samt skift olje og filter så er nok problemet løsgt tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan, men det virker som bilen min fikset seg selv og automatkassen fungerer akkuratt som om gårsdagens "havari" fant ikke sted. Har heller ikke gjort noe annet enn feilsøking, så jeg er helt forvirret nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig skikkelig kjipt når feilen blir borte sånn uten videre, for når kommer det tilbake neste gang liksom...

Ville uansett sjekket ut olja og nivået, og ville egentlig byttet filter og olje uansett, men det gjør du som du vil med.

Får bare håpe feilen aldri kommer igjen da.

Kjører selv rundt med en touring som sånn ca 1 gang i uken plutselig vil slå på interør lyset samtidig som den vil blinke med varsellys sånn helt av seg selv. Er bare og slå det av, så er det ok liksom.

Ikke noen feilkoder ved avlesing som relaterer seg til det problemet, så jeg sitter i samme båt selv på en måte. Min kan jo fortsatt kjøres fordi om det skulle blinke aldri så mye.

Håper du finner ut av problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...