Gå til innhold

Runet sin BMW 330DT som ble 330CD


Runet
 Share

Anbefalte innlegg

Takk for det Stig! Må si jeg sikla litt av bildene av din nye røde 8)

Fått testa min litt i helga....

Et par ting har dukket opp. Mulig jeg bør leggge en tråd i teknisk, men prøver først her:

Hva heter (betegnelsen) forresten denne motoren 3,0 diesel med 204hk?

To ting jeg må spørre om siden jeg ikke er særlig erfaren med BMW:

Den begynte idag å gå veldig ujevnt på tomgang. Ikke jaging, men som om det er en eller to sylindre den ikke går på. Den rister mye pga det. Tips om hva som kan gjøre det? Km er 168000

Det er kommet en "knakke"-lyd venstre bak. Kommer når den løfter seg bak feks ved rolig kjøring og passe skarp venstresving eller etter en fartsdump når demperen strekker seg ut.

Kan feks være en foring bak? Spesielle svakheter med disse?

logg deg inn på http://www.gsbildeler.no og om bilen din er for ny til å søke med reg.nr, søk på de syv siste i chassinr ditt, så kommer det opp et felt hvor det står "utstyrsliste eller utstyrskoder" Der får du opp info om bilen din :) Men mener du må logge inn..

Takk :D Fikk logga meg inn og lagt inn chassisnr, men fikk ikke opp om bilen og valg "utstyrsliste eller utstyrskoder". Prøver igjen senere.

Sånt er kjedelig når man har kjøpt seg ny bil! Mulig jeg får det opp fordi jeg logger på som firma? hm.. rart uansett, men om du ikke får det opp, så kan du sende meg en pm med de syv siste i ch.nr, så kan jeg sende deg lista på bilen vet du :)

Ta en diagnose av bilen, så finner du nok ut av hva som er galt om det er styrt elektronisk og ikke er en ren mekanisk feil..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 71
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takk til Richard for hjelp til denne lista :D :

Vehicle information

VIN long WBABV91090PJ86638

Type code BV91

Type 330CD (EUR)

Dev. series E46 (2FL)

Line 3

Body type COUPE

Steering LL

Door count 2

Engine M57/TU

Cubical capacity 3.00

Power 150

Transmision HECK

Gearbox MECH

Colour MYSTICBLAU METALLIC (A07)

Upholstery STANDARDLEDER/SCHWARZ (N6SW)

Prod. date 2003-09-11

Order options

No. Description

1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES

226 SPORTS SUSPENSION SETTINGS

249 MULTI-FUNCTION FOR STEERING WHEEL

261 SIDE AIRBAG FOR REAR PASSENGERS

313 EXTERIOR MIRROR PACKAGE

320 MODEL DESIGNATION, DELETION

354 GREEN STRIPE WINDSCREEN

403 GLAS ROOF, ELECTRIC

415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW

423 FLOOR MATS, VELOUR

426 INTERIOR TRIM

428 WARNING TRIANGLE

431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-DAZZLE

459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY

464 SKIBAG

481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

488 LUMBAR SUPPORT DRIVER/FRONT PASSENGER

494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM

508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)

521 RAIN SENSOR

522 XENON LIGHT

524 ADAPTIVE HEADLIGHTS

534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING

606 NAVIGATION SYSTEM BUSINESS

672 CD CHANGER BMW FOR 6 CDS

676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM

785 WHITE DIRECTION INDICATOR LIGHTS

787 M LT/ALY WHEELS DOUBLE SP.135 W MIXED T.

8SP COP CONTROL

801 GERMANY VERSION

863 EUROPE/DEALER DIRECTORY

879 GERMAN/OWNERS HANDBOOK/SERVICE BOOKLET

934 WINTER TYRES ON LT/ALY WHEELS

964 REQUEST NAVI DVD ON DELIVERY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første høres ut som defekt dyse. Hadde det samme på min og dyse nr. 5 viste seg på diagnose at hadde noen unormale verdier. Byttet den og motoren gikk fint og vibrasjonsfritt igjen :)

Den knakke lyden tipper jeg er stab staget. Det sitter et par gummigreier rundt den som blir tørre og knirker/knakker når bakhjulene fjærer uavhengig av hverandre. Dvs. når stabstaget belastes. sjekk dette.

Heis opp bilen og ta en girkassejekk og jekk opp det ene hjulet. hør om du får knirke/knakke lyder da når hjulet beveger seg oppover.

Høres logisk ut dette. Tar med rådet til verkstedet. Håper de har tid til å ta diagnose. Har et lokalt Boschverksted som jeg bruker mye på Mben og Alfaen. De finner de fleste feil på dataen, men ikke alle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig å ta diagnose denne uka. Verkstedet er fullt....

Kjøpte noe Forte dieseltilsetning og putta på tanken og skal også fylle en dose rett i filteret, men må vente på opplett. Det snør her jo....

Dere får unnskylde at jeg diskuterer samme problem under teknisk, men tenkte kanskje de som leser teknisk har andre interesser enn de som er her på show-off, heh...

Fikk lytta litt på dysene idag. Kommer jo til alle bortsett fra den bakerste. Den får jeg ikke "sjekka". Hva gjør proffene når de skal nå den?

Uansett: Dyse 3 regnet forfra er iallefall ulik de andre. Den har en veldig bankelyd (faktisk med "klang") som de andre ikke har.

Bør jeg vente på diagnose, eller bare gamble på å bytte den? Er det sannsynlig at den er synderen siden den den har så ulik lyd? Ved bytte må den vel trykkstilles, er kommer de nye ferdig justert? Takknemlig for råd hvis man mener jeg er helt på jordet her :wink:

Vurderte å trekke av strømpluggen på den for å sjekke om det ble uendret fjusking, men turte ikke av frykt for å ødelegge noe elektronikk. Kan jeg prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mulig å ta diagnose denne uka. Verkstedet er fullt....

Kjøpte noe Forte dieseltilsetning og putta på tanken og skal også fylle en dose rett i filteret, men må vente på opplett. Det snør her jo....

Dere får unnskylde at jeg diskuterer samme problem under teknisk, men tenkte kanskje de som leser teknisk har andre interesser enn de som er her på show-off, heh...

Fikk lytta litt på dysene idag. Kommer jo til alle bortsett fra den bakerste. Den får jeg ikke "sjekka". Hva gjør proffene når de skal nå den?

Uansett: Dyse 3 regnet forfra er iallefall ulik de andre. Den har en veldig bankelyd (faktisk med "klang") som de andre ikke har.

Bør jeg vente på diagnose, eller bare gamble på å bytte den? Er det sannsynlig at den er synderen siden den den har så ulik lyd? Ved bytte må den vel trykkstilles, er kommer de nye ferdig justert? Takknemlig for råd hvis man mener jeg er helt på jordet her :wink:

Vurderte å trekke av strømpluggen på den for å sjekke om det ble uendret fjusking, men turte ikke av frykt for å ødelegge noe elektronikk. Kan jeg prøve det?

Tror ikke jeg hadde kødda for mye på egenhånd med det der ;) En diagnose vil nok vise deg hva som er galt ;-) Er det ingen andre verksteder som kan ta diagnose litt tidligere da?

Når vi sjekka min så brukte vi BMW sin diagnosemaskin. Der kunne vi gå inn å se noen verdier av noe slag på dysene mens motoren gikk.. Og det var der vi så avvik på dyse nr. 5.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre verksteder som kan ta diagnose litt tidligere da?

Når vi sjekka min så brukte vi BMW sin diagnosemaskin.

Ja si det...

Problemet med landsbygda er at nærmeste BMW er 2 timer og ei ferje unna...

Tenkte derfor at dyser og innsprut er så standard at nesten hvem som helst kunne ta diagnose på det.

Feks et Boschverksted. Skal sjekke litt rundt. Her på stedet er det Citroen/Mitsubishi, Ford/Hyundai, Mecaverksted, Peugoet/Kia....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd ute på vest partner?

Hm.. Det var et brukbart tips.

Fikk nettopp bekrefta at StårheimBil kan ta diagnose på sånt og dei tar den onsdag. Hvis det går dårlig skal jeg snakke med Vest Partner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta ut pollenfilteret, (sitter mot vinduet innerst i motorrommet) inni der sitter det 4 torx skruer, skru ut dem og du får vekk hele sullamitten som er i veien for deg ;) bare et lite tips.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat ja...

Nå kjørte jeg den akkurat til verkstedet som skal se på den i morgen, så jeg ser først hva de kommer til. Jeg fikk tatt ut dieselfilteret i kveld og fyllt det med Forte i tillegg til ei flaske på tanken, men kan ikke si det ble bedre. Det på tanken trenger jo tid for å virke, men det var mest med tanke på at det ville virke bra på alle dysene på litt sikt.

Syns det var mye røyk på tomgang nå, og det stinker uforbrent fyringsolje bak...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Vel...

Bilen er på veien igjen og går som ei kule :D

Akkurat nå er den på ferie med min datter, så nå kjøres det knallrød Alfa 33 16v :mrgreen:

Toppen ble tatt av etter at det ble konstatert manglende kompresjon etter skade på ventilseter fra et spjeld som hadde løsnet og dratt innover :cry: Såkalt swirl-flap i følge tråden på teknisk.

Heldigvis ser sylindervegger ut som nytt, så vi bestemte oss for å ta toppen skikkelig. Etter overhaling av den, burde dette være bedre enn noen gang siden swirl-flap aldri kan skje igjen på denne.

Spjeldene ble erstattet av blindplugger levert fra et firma i England som ifølge telefon til dem hadde gjort dette selv på ca 300 motorer i tillegg til å selge settene på nett.

Bilen føles nå utrolig bra etter at den også ble gått grundig igjennom opphenget og byttet det som burde byttes. Hjulstillingskontroll

til slutt selvsagt.

Så da håper jeg på en problemfri biltid fremover :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger matter til min e46 330 coupe. Noen som har gode forslag til hva som er brukbart og hvor det bør kjøpes, eller det originalt som gjelder? Er ikke så bevandret i BMW-jungelen enda.....

Tenker vel i første omgang både stoff og gummi siden vestlandet er et fuktig sted :?

Greit å bytte matter etter været 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestilt optimering hos Ultimo Bergen.

Skal til Bergen i morgen, og håper de har tid å ta den mens jeg jobber litt. Da skal det bli 255hk og 550nm i følge teorien :mrgreen:

Har de for mye å gjøre, må det bli en annen gang......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva gjør jeg hvis jeg ønsker en penere stuss på eksosen?

Ser ikke noen grunn til å bytte potte om det går an å få til noe penere på enden med den potta jeg har....

Synes lyden er ok nemlig :)

300410016.jpg

Var innom Bilextra idag, men der var det ikke noe som fristet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...