Gå til innhold

spm ang sveising av rust v kanal


anderse36
 Share

Anbefalte innlegg

Dette er noe jeg ville gjort selv, om du får lånt deg et sveiseapparat. Forholdsvis enkelt å sveise rust, så lenge du vet litt hva du driver med. Kappe til plater, så de PASSER, hverken for liten eller for stor, og være sikker på at du tar all rusta. Inni kanalen din, er det sikkert flere lag, altså inner og ytterkanal, mulig noen forsterkninger inni der også? Du kan bruke brunox, eller syregrunning, for så å male over med noe. feks arcanol. Deretter sprayer du mest mulig hulromsmasse inni der, feks mercasol 1. også lakkerer du over kanalen på yttersiden, der det synes. Noe som er viktig er å slipe ned sveisene, slik at glødeskall osv blir borte. Og at sveisene blir 100% tette. Det skal ikke mere til enn et mikroskopisk hull til, før det kommer vann inn, og etterhvert begynner dette å ruste. Jeg kaller meg ingen proff på rustsveising sjøl, men har sveisa en del det siste året, så noen triks snapper man opp. Lykke til. Min erfaring er at du som amatør kan få et like bra resultat som firmaer.

ja, der sier du jo noe.. som sagt så virker det som du har mere peiling på dette med sveising av kanaler enn lillestrøm bil og karosseri som skal/skulle ta denne jobben.. har sett litt inni der og det er ganske brunt der for å si det sånn.. spurte så han som skulle gjøre det om hva de gærter inni der.. så sa han bare tectyl! "tectyl" sier jeg.. ja, sier han.. hva i all verden er det for noe å bruke rett på rust?? blir det ikke bare værre da? hvorfor vet ikke han om dette som jobber med dette profft...

har jo selv null kunnskap om sveising, men har en kompis som jobber med maskinsveising.. kanskje han kan hjelpe meg :P hvertfall siden jeg ikke står stort tryggere hos de "proffe"

Hehe, jeg mener det er like greit å gjøre ting ordentlig èn gang, enn å måtte gjøre det igjen om noen år. Det som kan være lurt i ditt tilfelle, er å ta ut setet på siden dette gjelder, fjerne gulvteppet, for å se om det er noe rust i gulvet, og i innerkanalen også. Er det det, så tar du først innerkanalen din, og deretter ytterkanalen. Du burde bruke et mig apparat med 0.6 eller 0.8 mm tråd. Og jeg mener det er best å gjøre sånne ting selv, da du aldri vet hva du får tilbake når firmaer osv gjør det for deg.

Tectyl rett på rusta er det dummeste jeg har hørt. Det holder jo ikke for fem flate. Fjern rusta, grunn med noe ordentlig, og mal/sprøyte over med noe ordentlig maling, feks arcanol, og slutt av med mercasol 1(den tynneste, basert på hulromsbeskyttelse) Om dette er helt riktig utifra boka skal jeg ikke påstå, men det er hvertfall 100 ganger bedre enn bare tectyl.

Vil også anbefale deg å ikke kjøpe antirustmiddel, maling, osv osv på biltema, da dette ikke funker. Bruk ordentlige merker, som har vært på markedet en stund. Jeg sverger til brunox, en enkomponent epoxygrunning, som binder seg til rusta og stopper den. Den er relativt dyr, men verd hver krone. Du kan også bruke syregrunning, dette er også bra saker. Lykke til sier jeg, send Pm hvis du lurer på noe, det er bare moro å hjelpe:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...