Gå til innhold

Bekjempe rust


thomjak
 Share

Anbefalte innlegg

Bruk både kråkereir og lamellskive på sliperen, så sliper du til det er bart stål over hele overflaten hvor det var rustet, gjerne legg på et par centimeter rundt rusten også. Av middel anbefaler jeg Ferromax på bart stål, en god 2-komponents grunning og til slutt bodyskyts kjøpt hos Biltema/Jula. Funker fjell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte grovt sandpapir å en slipemaskin fra europris. Den er 4-5år gammel å flittig brukt. billig. Legg på rustbjørn omså, det funker bra. glassfibersparkel er veldig sterkt, men vanskelig å pusse ned (må nesten ha sag:) Tecktyl er nok det beste du bruker under. sammt lakk å klarlakk:) dette er grei skuring. om du har hull så sliper du bare rundt å bruker nett å sparkel (varer noen år hvertfall) Vet ikke om du kan sveise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal IKKE sparkle igjen rusthull i kanalen, er du gal? Kanalen er en viktig bærende del av karosseriet, noe som skal gjenopprettes på sterkest mulig måte! Folk som jukser på denne måten burde bare sende inn bilen sin på verksted og fått det gjort skikkelig, slike ting som det der senere kjøpere svir seg på om de sier "rusten er fjernet og fikset" så har de bare sparklet igjen hullene. Idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk både kråkereir og lamellskive på sliperen, så sliper du til det er bart stål over hele overflaten hvor det var rustet, gjerne legg på et par centimeter rundt rusten også. Av middel anbefaler jeg Ferromax på bart stål, en god 2-komponents grunning og til slutt bodyskyts kjøpt hos Biltema/Jula. Funker fjell!

Hvis du har Ferromax (jerntabletter fra weifa forøvrig) på først, skal du bare skite i å ha tokomponent grunning. Gjør det heller i såfall omvendt for "rustbinder/fjærner" inneholder i seg selv endel vann så det bør du ikke ha på annet enn rust. (les: ikke ha det på blankt stål).

Med mindre Ferromax her er en to-komponents grunning, da kan du få go ahead og skyte meg ;)

Har du link til Ferromax btw, set det er flere som nevner det, men jeg finner bare jerntabletter på helsekost ved det navnet :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en negerkuse/kråkereirskive, en saktegående vinkelsliper så sliper du bort all rusten (det der er bare overflate ser det ut som. Så putter du på Ferromax (beste ruststoppmiddelet jeg har vært borti), grunning som egner seg, tectyl, så til slutt lakkerer du den i samme farge som bilen.

Tectyl etterfulgt av lakk er dårlig business, men ellers er fremgangsmåten bra ;)

Jeg hadde sandblåst, putta på owatrol, og arcanol på toppen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns trådstarter burde legge ut et bilde av rusten, så vi har noe å gå etter. Slipe rent -> ruststopp -> grunning -> sparkel -> tectyl er det beste for kanaler etter min mening.

Du glemte forresten lakk, som er greit å ha på.

Jeg ville gjort det slik: Slipe rent med feks negerkuse på drill, Brunox Ruststopper/omdanner, 3 strøk, en primer og filler, hvis du skal bruke sprayboks-lakk. Deretter en del lag med lakk, og så 3 lag med klarlakk.

Du kan også ha tectyl oppå lakken. Selv om lakken ikke vil synes da, så er det et nødvendig steg å huske. Sparkel hadde jeg ikke brydd meg om, da dette er helt neders på bilen, og det ikke vil synes.

Det har jeg gjort på min bil, og det holder fortsatt bra, etter en vinter med mye kjøring på e18, kr.sand-Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...