Gå til innhold

Tips til olje i m52tü


S.Arnesen
 Share

Anbefalte innlegg

Ved banekjøring får jeg rimelig hard ventil tikking i min m52tüb20 maskin. Nå er jo det ganske vanlig i disse bmw sekserene, men blir umennskelig etter 10-12 runder på banen. Jeg kjører castrol magnatec 05w-40 nå, vil tikkingen reduseres ved å gå til 05w-50? Hadde for meg at 40 ville gi bedre smøring, ergo mindre tikking. Dette stemte jo tydeligvis ikke...

Mvh S.Arnesen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger en olje som holder best mulig viskositet ved høy varme. Jeg er ingen ekspert på området. Men jeg antar at tikking kommer av bla. at olja blir tynn pga høy varmeutvikling og ikke klarer å holde opp "trykket" i ventilløfterne. En annen ting er at oljefilmen som skal legge seg på delene i motoren ikke blir optimal ved reduksjon av viskositet og dermed fører til økt slitasje.

Her er tekniske data for "din" olje:

Castrol Magnatec 5W-40:

Tetthet ved 15° C, relativ ASTM D4052 g/ml 0,85

Viskositet, 100° C ASTM D445 mm²/s 13,1

Viskositet, 40° C ASTM D445 mm²/s 75.5

Viskositetsindeks ASTM D2270 - 173

Kalsium, wt% ASTM D4951 % wt 0.189

Fosfor, wt% ASTM D4951 % wt 0.078

Sink, wt% ASTM D4951 % wt 0.083

Viskositet, CCS -30° C (5W) ASTM D5293 cP 5770

Sulfatholdig aske ASTM D874 % wt 0,78

Totalbasetall ASTM D2896 mg KOH/g 7,4

Flytepunkt ASTM D97 ° C -42

Her er en olje som kanskje passer bedre til ditt bruk:

Agip RACING 10W-60

SAE grade 10W-60

Viskositet ved 40°C

mm2/s

141.2

Viskositet ved 100°C

mm2/s

24,5Viskositet Indeks

-

207

Flamme punkt

°C

210

Min hellepunkt

°C

-45

Produkt tetthet ved 15°C

kg/l

0,868

Jeg er som sagt ingen spesialist på dette så correct me if im wrong :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Var på Rudskogen med samme motor 10. April, husker ikke hva slags olje han brukte da, lurer på om det var rundt 0w-30 eller 0w-40, castrol hvertfall. Usikkker, men vi opplevde også en del tikking når vi fikk opp varmen, dette ga seg ikke da vi kom hjem, men det visste seg bare å være en tennplugg som var løsna litt og feis. Gir veldig ventilaktig tikking og var værst på varmest motor. Vi hadde dermed ikke noe problem med olja til tross for HARD kjøring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke 10-60 dersom du kjører hardt?

Fordi det er ifølge castrol ikke bra å bruke en olje med slik viskositet på en standar motor. Ifølge castrol er ikke 10w-60 anbefalt på standar maskiner siden den viskositeten kan være skadelig for motorer som er beregnet for 0w/10w-30/50, grunnen til det er at 10w-60 oljen krever større olje ganger for å oppretholde riktig flyt. Den mister også viskositeten mye fortere enn mer standarisert olje.

Det er den oljen castrol anbefalte meg når jeg sendte dem mail å forklarte mitt "problem", derfor valgte jeg den viskositeten. Og hvorfor kjøre 10w-60 når motoren fungerer bra/bedre med 5w-50?

Er ikke Castrol TWS 10-60 beregnet for hardt bruk?

tws 10w-60 er beregnet på vasse maskiner som gjerne blir brukt hardt ja, ikke for standar maskiner som brukes dag til dag hele året. Edge formula 10w-60 er en egen serie beregnet på bmw's m maskiner, men denne er ikke anbefaltpå bmw's standar maskiner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...