Gå til innhold

Problemer med dårlig motoreffekt :S


BMW 325 td
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en BMW 325td med 115 hestekrefter. Den går nå utrulig dårlig. Når jeg kjører med den, så virker det som at den ikke får nok diesel. Jeg ser også på den måleren som måler hvor mye drivstoff man bruker, at den står lavt når jeg har speeden i bunn. Jeg har sammenlignet med videoer på youtube av andre bmw 325td biler, og når de speeder på så går den måleren lengre opp på skalaen på alle girene, enn det min gjør.

Så derfor tenkte jeg at det må være noe galt med det elektriske enn plass. Jeg har fått det nyeste autodata programmet. Og med det har jeg prøvd å feilsøkt på det elektriske. Jeg har fått feil måleresultater på stillingsføler for drivstoffmengderegulator, og for turbotrykksmåler.

For nylig var jeg på verksted med bilen for å lese av feilkodene. De fant en feil på trurbotrykkssensoren, de fikk slettet feilen. Men den ble ikke noe bedre for det..

Så nå har jeg tenkt å bestille ny turbotrykksmåler. Det kan og bli litt vanskelig siden den ikke stod i delekatalogen til et merkeverksted en gang.. men får se om de finner den.

Jeg har funnet ut at den stillingsføleren sitter inni selve diesel innsprøytningspumpen.

Er det noen som har noen idèer om hva som kan være galt med bilen min?

Eller noen som har noe erfaring med den stillingsføleren til bilen min?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne drivstoffmengderegulator mener jeg sitter i dieselpumpa (på elektrisk styrt pumpe). Dyse nr 4 har vel en elektrisk kontakt mener denne dysa kalles insprøytningsventil giver det hender at det blir feil på denne også, men gir ofte ikke redusert motoreffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om d går ann å skifte denne drivstoffmengderegulatoren uten å skifte hele dieselpumpa? Og hvor jeg eventuelt kan få tak i en slik regulator?

Det er en elektrisk dieselpumpe, så jeg regna også med at den regulatoren satt i selve pumpen ja.

Forrige eier kontrollerte om dysene på bilen min fungerte som de skulle, og det gjorde de. Men når han gjorde det så kappa han og av ledningene til den føleren på dyse 4. Så har han bare loddet det sammen igjen på et vis. Jeg har målt den og sett at den fungerer. Men det er vel mulig at når jeg starter bilen, at vibrasjonene til motoren kan gjøre at en av ledningene kan kortslutte til jord. Skal se litt nermere på det. Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har bilen begynt å fuske litt også, i tilegg.. jeg merker det ved gasspådrag at den hakker et par ganger. Er ikke allti det skjer, men det hender noen ganger. Akkurat som om den får får lite diesel kanskje.. Kan det ha noen sammenheng med de andre problemene? eller er det rett og slett dieselpumpa som holder på å ta kvelden? :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan være mye rart her..

ang trykkføler så kan jeg nesten garantert si at det er noen som ikke har gjort jobben sin. selvfølgelig går denne an å få tak i.

hvor bor i landet bor du? har mye erfaring med disse motorene, har tidl jobbet hos bmw, og har originalt bmw diagnose utstyr. Holder til på østlandet, nærmere bestemt Rena (30min fra elverum). Ville begynt med en ordentlig diagnose.

Ikke uroe deg for pumpa før en har sett på det andre. Denne "drivstoffmengderegulatoren" er ikke noe problem å skifte om du har jobba med dieselpumper før, hvilket jeg antar du ikke har. Videre så er det ganske dyrt,da det dreier seg om hele styringa til pumpa.

lodda ledninger til dyse 4 pleier faktisk å få fint. men, en diagnose gir svar på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Hvor tror du jeg kan få tak i den trykkføleren?

Har prøvd på merkeverksted, og jeg har sett litt rundt på internettet, men kan ikke finne den.

Jeg bor i Kvinesdal, i Vest Agder. Er dessverre langt herfra til Rena.. Det var forresten på Bavaria i Krisiansand jeg var inne på verksted med bilen.

Når du sier "ordentlig diagnose" hva mer er det enn en vanlig diagnosetest på et verksted?

Er en ting jeg ikke har fått sagt. Og det er at det er en "powerboks" som er koblet til bilen, har en mistanke om at det kan ha vært den som har ødelagt denne regulatoren i pumpa over tid. Men jeg har koblet den fra, og det hjelper ikke, da går den bare dårligere igjen.

Vet du om det er en slags nødinstilling for regulatoren i pumpen som den slår over til, hvis ikke regulatoren fungerer? For har som sagt målt litt på dette her. Og i autodataprogrammet står det at det skal være ca 7 ohm mellom to av ledningene til den siste som går til regulatoren. Men det er 1kohm på den ene og 2kohm på den andre.

Og du har rett i at jeg ikke har noe peiling på dieselpumper. Så er taknemlig for alle opplysninger jeg kan få

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første når det gjelder diagnose er å få gjort det av bmw, men ser jo at du har vært hos bavaria.

rena er litt langt. Jeg er egentlig fra jæren da, og er der fra tid til annen, så om ikke du får fiksa det fort så kan jeg gi en lyd neste gang jeg er der.

powerbox tviler jeg egentlig på at har ødelagt stillverket/elektronikken i pumpa.

Vanskelig å si hva som er galt uten å ha sett på bilen, men alt tyder jo på elektronikken i pumpa, som faktisk tar kveld av og til. ikke noe vanlig problem da men.. mtp at du måler 1kohm der det skal være 7 ohm så er jo noe galt. men er du sikker på at dette er målt "riktig"? kan det være noen forutsetniner som ikke er nevnt osv?

Saken er at om du får en feil i elektronikken i selve pumpa, så skal egentlig dette utløse "nødstopp", altså at den kutter dieselen til pumpa. (på samme måte som når du vrir av tenninga).

symptomene ellers kan jo tyde på at bilen går i nødprogram, dårlig motoreffekt, som egentlig skyldes at bilen "gir mindre gass" og dette kan synes på forbruksmåleren. men skjønner ikke hvorfor den skulle gjøre det.. årsmodell er bilen din?

sjekk ledningene til dyse nr.4, at disse er hele og kontakten er bra osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg får fikset det skal jeg si fra på denne tråden. Hvis ikke så kan du bare gi en lyd fra deg neste gang du skal til jæren. Setter pris på all hjelp jeg kan få!

Jeg regnet også med at det var noe galt når måleverdiene var så forskjellige fra det det skulle være. Så ja, det virker jo sansynlig at det er noe galt med pumpa.

Men jeg har litt lyst til å prøve å skifte turbotrykkssensoren før jeg gjør noe med pumpa. For jeg fikk jo tross alt en feilmelding på den på diagnosetesten. Og jeg har fått feil måleresultater på den også.. Vet ikke helt.. men det kan jo være den som sier at trykket er for høyt, og at det dermed fører til at motoren struper ned dieseltilførselen..?

Motoren går egentlig helt fint utenom at den bare går dårlig. Og hvis motoren ikke har utløst "nødstopp", som du sier, så burde det jo egentlig ikke være noe galt med styringen til pumpen da..

Det er en 1991 modell jeg har. Mener på at den ble produsert i oktober

Skal få isolert ledningene til føleren på dysen ordentlig. Men har jo målt den da, så er ganske sikker på at det ikke er det som er problemet. Dessuten tror jeg dieselsystemvarsellampa skal lyse hvis det er noe galt med den. Den lyser faktisk i ca 2 sekunder når jeg skrur på tenninga, men vet ikke om det har noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den skal lyse i noens sek når du skrur på tenninga ja, og ja, du skal da i utgangspunktet få opp varsel.

begynne med turbotrykksensoren ja. normalt reduserer den bare motoreffekten i noen sekund, men selv, om den konstant gir for høy verdi, eller ingen verdi så er det godt mulig den går i nødprog.

fant den ikke på etk i farten selv, men det er nok fordi den ligger på den lista med sensorer elns.. den er der ett eller annet sted. og dette skal et bmw verksted/delelager greie å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...