Gå til innhold

HJELP byttet motor i e36 motor starter men stopper ijenn


sputnick
 Share

Anbefalte innlegg

hvis du starter bilen på startgass som du får kjøpt på shell, statoil, biltema osv, og prøver og holde den igang ved og sende noen dusjer inn i innsuget når den nesten stopper og kan holde den igang slik i noen sec, kan du utelukke alt som har med tenning, dårlig jording eller lignende og gjøre.

men kan fremdeles være startsperra da den kun kutter bensintilførselen, høres egentlig ut som et typisk startsperreproblem. Men hvis du bruker en hjerne du VET ikke inneholder startsperre burde det ikke være noe problem.

et tjuvtriks jeg måtte bruke en gang startsperra på caddyen tulla, var og ta ut bensinpumpereleêt og legge ei ledning ifra der strømmen kom inn på releêt videre til inn på en vanlig elkobryter som man har hjemme i huset(er elektriker) og ut ifra bryteren tilder strømmen går ut ifra releêt og kunne da slå på bryteren, starte bilen og kjøre for så og stoppe bilen og skru av bensinpumpa med elkobryteren. kjørte rundt med dette i noen dager til problemet var løst.

enklere versjon er og bare legge en liten bit ledning (lask) imellom strøm inn og strøm ut på releêt for bare for og teste, men litt slitsomt hvis du har dette som nødløsning i noen dager til problemet er løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

verkstedet som byttet motoren har skadet veivakselføleren

kan dette være problemet?

Den er ikke rett lengere

den er bunglete og litt skrå

Ingen umulighet det.

Denne skal vel sitte ganske så nærme triggerhjulet.., mange som har problemer hvor denne er synderen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv startgasstrikset så får du utelukket den feilen også... er ganske så sikker på at det ikke er veivakselføleren... hvis bilen som du sier lett starter men momentant stopper igjenn tror jeg problemet er mer bensinrelatert....

hvis du finner bensinpumpereleêt kan du høre at det klikker når du setter på tenninga og at bensinpumpa går, så starter du bilen, og med en gang motoren har startet klikker det igjenn i releêt og motoren stopper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dålig kontakt et sted kansje ?. jeg hadde problemer med kontakten der alle ledningene til coilene samles å går inn på el nette. min startet å gikk litt så stoppet den helt plutselig :P.. gå over alle kontakter ;) . er det sikkert at alt skal funker når du bruker et annet system enn motoren er org med?

Ifølge dem som har gjort en identisk jobb tidligere skal det gå bare fint å bruke det originale ledningsnettet.

Har sjekket der ledningene fra coilene samles, og finner ingen synlige feil.

Har også gått over alle mulige ledninger og kontakter, innen rekkevidde, men finner ingen feil der heller. Bestiller ny føler til svinghjulet idag, siden det er det eneste, til nå, som gjenstår å prøve..

Alle hint, råd, og/eller idèer settes fortsatt stor pris på! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

prøv startgasstrikset så får du utelukket den feilen også... er ganske så sikker på at det ikke er veivakselføleren... hvis bilen som du sier lett starter men momentant stopper igjenn tror jeg problemet er mer bensinrelatert....

hvis du finner bensinpumpereleêt kan du høre at det klikker når du setter på tenninga og at bensinpumpa går, så starter du bilen, og med en gang motoren har startet klikker det igjenn i releêt og motoren stopper....

Når jeg legger øret inntil pumpa når bilen starter, så hører jeg klikket med en gang tenninga slås på, og pumpa starter å surre. Men pumpa slutter å surre først etter motoren stopper. Det er bare snakk om brøkdeler av et sekund imellom, men utelukker ikke det reléet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den gamlemotoren var vel vanos ?

ews1 er jo vanlig på m50 . er vel pungt 80 ? på stikka til hjernen. den kan du bare klippe såfall for å bli kvitt ews 1 startsperre

ble usikker på pungt, men det kan sikkert noen andre svare deg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så lenge motoren stanser før bensinpumpa har stanset kan du vel utelukke den... så fremst at det ikke er en bensintrykksregulator eller en ventil som stenger bensintilførselen... hvis det er noe i tenninga gjør at motoren stanser med en gang burde du kjenne bensinlukt og du vil kunne oppleve at eksosanlegget smeller og renner over i bensin etter mange startforsøk.

her igjenn kan du påkoste deg en boks startgass til 15kr for og finne ut om det er tenning eller bensintilførsel som stopper motoren, for så og finne ut hvorfor... hvis veivsensoren bestemmer når pluggen skal ha gnist, hvorfor skulle bilen starte i det hele tatt hvis den er deffekt?

på e30'n jeg hadde jeg to sensorer på svinghjulet som var festet i girkassa der bilen ikke startet i det hele tatt hvis de var feilkoblet eller ikke tilkoblet, og man kunne klart kjenne bensinlukt etter gjenntatte startforsøk uten at motoren tok etter i det hele tatt...

hvordan er det med feilkodeutlesing på denne modellen?

mulighet for og luke ut feil med følere og sensorer på denne måten? testet med annen luftmengdemåler og tomgangsregulator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
så lenge motoren stanser før bensinpumpa har stanset kan du vel utelukke den... så fremst at det ikke er en bensintrykksregulator eller en ventil som stenger bensintilførselen... hvis det er noe i tenninga gjør at motoren stanser med en gang burde du kjenne bensinlukt og du vil kunne oppleve at eksosanlegget smeller og renner over i bensin etter mange startforsøk.

her igjenn kan du påkoste deg en boks startgass til 15kr for og finne ut om det er tenning eller bensintilførsel som stopper motoren, for så og finne ut hvorfor... hvis veivsensoren bestemmer når pluggen skal ha gnist, hvorfor skulle bilen starte i det hele tatt hvis den er deffekt?

på e30'n jeg hadde jeg to sensorer på svinghjulet som var festet i girkassa der bilen ikke startet i det hele tatt hvis de var feilkoblet eller ikke tilkoblet, og man kunne klart kjenne bensinlukt etter gjenntatte startforsøk uten at motoren tok etter i det hele tatt...

hvordan er det med feilkodeutlesing på denne modellen?

mulighet for og luke ut feil med følere og sensorer på denne måten? testet med annen luftmengdemåler og tomgangsregulator?

Finner ingen feil ved feilsøking/diagnose. Har prøvd med annen tomgangsregulator og luftmengdemåler, uten forskjell..

Bortsett fra at driten stopper etter 1 sek, så er eneste symptomet at tomgangsregulatoren dirrer og summer når tenninga er på. Slik skal det vel ikke være?

Har sjekket ledningene til denne, men finner ingen feil. Siden pluggen i hjernen ikke har vært rørt under motorskiftet, er det meget rart om det er feilkopling som er grunnen.

Skjønner ikke noe som helst...

Har gnist, luft og bensin.

Er det mulig å få motoren igang uten tomgangsregulator?

Har prøvd flere tomgangsregulatorer, og samtlige dirrer og summer like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...