Gå til innhold

Skal kanskje kjøpe e90 med liten motor og trimme


Eklund
 Share

Anbefalte innlegg

Problemet med 320i var at det er ikke mange nok til salgs og da får jeg ikke den slags utstyr kombinert med de fargene jeg kan tenke meg. Den koster også MYE mer brukt. Ellers enig i at Golf er en trist bil, selv med den fine motorn. Så 316 med motor fra skrot eller oppgradering av 318 til 320 er nok de heteste kandidatene. Vanlighvis er jo regeln at bensin uten turbo er dyrt å trimme. Når det skiller såpass mye som fra 129 til 170hk på samme motorblokka, så er det kanskje muligheter for unntak fra regeln. Klarer jeg dette for 15000kr, så har jeg jo spart enda mer enn det. Det skiller jo mange titusen mer enn det på bruktprisene. Særlig dersom jeg er interessert i en som er ny eller opp til to år gammel. I tillegg til forsikringen, selv om jeg ikke får tilbake en 320i dersom jeg skulle være uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du er i overkant optimistisk, og igrunn nå lever i en drømmeverden.

For det første er det STORE på 318motoren på 129 hk og 320 med 170hk. Sistnevnte er en efficient dynamics motor, og er en generasjon nyere med alt det medfører.

For det andre får du ikke 11hk ved å chipe disse, og langt ifra 11hk ved å montere annet luftfilter. Det er drømmetall, som mest sannsynlig ble funnet opp på gutterommet en gang i tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok litt optimist ja. Det må man være for å få startet opp ting. Jeg er derfor interessert i å vite forskjellene på 129hk motoren og 170 hk motoren. Så langt er ingenting klarlagt, annet enn at de har helt likt volum. Det mistenkes at det er forskjellige dyser, kammer og programvare. Dersom det er for store forskjeller, nå vet ikke jeg allt hva efficient dynamics betyr, så kan det bli aktuelt å bytte motor. Eller deler av motor fra skrot og la blokka stå i. Ellers stoppe på 150 hestern og småtrimme litt. Før jeg kan avgjøre om det finnes noen realisme i dette så må jeg vite forskjellene på motorene.

Jeg bare lurer på nøyaktig hva som skiller disse tre motorene. 129, 150 og 170hk med helt likt volum.

Nå er det ikke jeg som påstår at man får 11hk ved å chipe 170 hestern, det er bare det minste av det jeg fannt oppgitt av de som leverer dette. Jeg tror heller ikke at 10 hester mer fra grenrør og luftfilter i kombinasjon med skreddersydd chip eller mapping er helt umulig. Igjen så hevder mange produsenter mer enn dette. Dersom jeg skifter alle deler som skiller og hiver på noen litt bedre så må jeg ha mapping uansett. Det spørs om det holder med bare å kjøre inn optimert vare for 170 hestern, flere ting kan skille i hjernen og derfor tar jeg i så fall helt skreddersydd mapping for å få allt til å yte optimalt.

Et annet alternativ jeg har begynnt å vurdere er privatimport. Da får jeg mer å velge i, men det er slitsomt og dessuten har de utenlandske bilene ofte fler hester. Når jeg uansett skal chipe, så vill jeg ikke betale ekstra toll på de. Det finnes ellers to andre land, portugal og danmark med samme idiotsystem som Norge.

Så nøyaktig hvilke deler skiller på disse tre motorene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke ha fokusert for mye på at enkelte varianter av N4x motoren tilfeldigvis har et motorvolum på 1995 cm3. En helt avgjørende forskjell er som CrZyWiz er inne på... EfficientDynamics. Dette innebærer bl.a High Precision Injection der innsprøytningsdysene er reallokert til å være plassert midt mellom ventilene samt en høyere motorkompresjon (inkl. Piezodyser, Valvetronic og lean burn teknikk). Stemplene og topplokket er av aluminium, veivhuset er av en aluminium/silisium legering og hele blokken er av lettmetall. I tillegg har BMW implementert Start-Stop teknikk og Brake Energy Regeneration.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. Så da må hele toppen og innsprøytingssystemet skiftes. Minst. Meeen 150hester er ikke for gærnt det heller hvis man satser på å oppgradere til den. Ellers hadde en original 170 hester med ed vært fett nok, men finnes bare en coupe til salgs, med litt feil utstyr og til litt mye penger. I så fall må det bli import og venting noen år, jeg vill ikke betale nesten 400´for en bil jeg egentlig ikke trenger. Ellers er dieselen 316d interessant. Den har 2 liter og 115 hester med efficient dynamics. http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21600629 Den samme 2 litern finnes opp til 177 hester og da er det naturlig å lure på hva som skiller dem. Nå var jo den siste dieselen litt dyr og, men 2010 modell. Er i utgangspunktet på leting etter noe rundt og gjerne under 200´. Jeg liker jo coupen best, men er fint lite å finne av den til salgs, så her er det også mulig å importere, selv om jeg kanskje må ut med litt mer. Ellers kan jeg vente litt og kjøpe sedan først. Den jeg har nå har begynnt å gå som en klokke dessuten, sist jeg kjørte fra oslo til hvaler brukte den bare 0,51 på mila. Da kjørte jeg kanskje 110 i snitt på motorveien. Jeg har likevel bestemt meg for å bruke minst 150´ innen fire måneder. Så da må det kartlegges muligheter. Takk for hjelpen alle sammen. Dersom det gikk ann å oppgradere 318 til 320 med 150hk, så hadde jeg vært fornøyd. Klart at et turbokit hadde vært interessant i tillegg. Hvem vet, plutselig klikker jeg og kjøper en 850csi til kompressorkonvertering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at 2-litern også kommer som 170hk selv uten efficient dynamics nå. Så da er det brått et mye lettere prosjekt. Ellers lurer jeg på forskjellen mellom 316d og 320d. Der er det et effekthopp fra 115 til 163 på samme motor. Den leveres også med 177hk i andre markeder. Så kan den chippes til over 200hk. Så fra 115 til 200hk må jo være rimelig fint. Dersom de lager en versjon av 320d efficient dynamics som 316d, så hadde det vært fint. Kunne spart mange titusener på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Kameraten min har nettopp skiftet til motor fra Dodge Viper i sin Supra. Alle sa det var umulig, men tok bare noen få dager.

I prislisten på bmw.no er det bare 320d som er efficient dynamics i 3-serien, men de kan jo ha blingset. Dessuten er neppe 150 hestern med efficient dynamics. Jeg skrinlegger jo ikke planene på 150 hestern fordi 170 hestern er efficient dynamics.

Jeg tror ikke jeg skal kjøpe helt ny bil og de motorene jeg er interessert i finnes ikke til salgs med i nærheten av det utstyret jeg er interessert i. Så det er dessverre helt urealistisk å kjøpe bilen brukt. Dersom jeg ikke importerer.

Ny topp og dyser fra 320 på en 318 burde jo gi noe ekstra. Dette har jeg skiftet to ganger før. At de har litt større dynamo som de bruker til å lade batteriet i efficient dynamics er ikke noe trylleri. Det er klart at jeg ikke kan bruke motorstyringen fra 320 da, men det hadde jeg ikke tenkt til.

Det er ingen her som har fått meg til å helt gi opp dette i hvert fall. Så skal prøve å finne ut av mer. Jeg har ikke i nærheten av nok info til å kunne ta en beslutning enda.

Takk for hjelp alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det. Kameraten min har nettopp skiftet til motor fra Dodge Viper i sin Supra. Alle sa det var umulig, men tok bare noen få dager.

Nå er det jo mye enklere å bytte om gamle motorer i gamle biler osv osv, enn det er å bygge om en moderne motor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok bare du som ikke har letet nok på bmw.no....

Alle modellene til BMW leveres med efficient dynamics nå.

Og jeg gjentar igjen, det er IKKE bare å flytte topp og dyser fra en 320 over på en 318, siden det er 2 forskjellige konstruksjoner.

Bare fordi de har samme volum, så er det 2 helt forskjellige motorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal dette gjennomføres så kjøp en hel motor og bytt over.

Sikkert masse utfordringer der også, men mer realistisk enn å trikse og mikse med masse forskjellige deler.

Hvorfor kjøpe nyere bil med liten motor hvis du bryr deg om trimming/performance? Får fine biler med 3-400hk for prisen av en billig E90, evt en mellomting som E46 330i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor kjøpe nyere bil med liten motor hvis du bryr deg om trimming/performance? Får fine biler med 3-400hk for prisen av en billig E90, evt en mellomting som E46 330i...

Det er fordi jeg vill ha en nyere bmw, og vill ikke bruke så mye som de med ok motor koster. E90 er den første som er skikkelig krokksikker og med E60 blev rustproblemene borte. Kjøreegenskapene er der fortsatt og de er ikke blitt så mye tyngre. De nye bruker også mye mindre drivstoff. Jeg har en sommerbil med 5 liter v8.

Det er altså samme blokk i motorene, men mye annet som skiller. Så har jeg enda ikke en oversikt over hva som skiller. Nå påstår ikke jeg at dette er verken lønnsomt eller mulig. Jeg spør om det kanskje er det og hvordan.

Bensin 1995cc

Fra 129hk

Til 170hk: Topp, dyser, kanskje insprøyting. Mulige utfordringer med motorstyring dersom den bare leveres som efficient dynamics.

Til 150hk: aner ikke. Er blitt levert uten efficient dynamics

Diesel

Fra 115hk

Til 122hk: aner ikke

Til 163hk: aner ikke

Til 177hk: aner ikke. Denne leveres til 520d og kanskje 320d i andre land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Har tenkt samme tanken.

Forskjell på 129hk og 150hk 2 liter er variabelt innsug. 150hk motoren kan veksle mellom lange og korte kanaler. Ergo kan resonans frekvensen endres og max moment flyttes opp og ned i turtall.

170hk motoren har høytrykks bensin innsprøyting. Det betyr at volumet som blir fortrengt av bensin gass unngåes og motoren får større luft fylling. Bensin sprøytes inn etter innsugnings ventil er stengt. Dette øker effekten med ca 5%. På 170hk motoren er max turtall økt i tillegg. Å bygge om er lite aktuelt da man trenger et sted å montere høytrykks pumpe for bensin! Dessuten har noen av disse nox trap og nox sensor i eksosen som tar seg av mager kjørings emisjoner. PÅ euro5 versjonen er dette tatt vekk og motorene kjører lambda 1 med ca 5% høyere forbruk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...