Gå til innhold

Kan verksteder forlange betaling uten å ha løst feilen?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Finnes det noen avgjørelser f.eks. fra forbrukerrådet på slike ting som dette?

Syns det er drøyt å drive å betale et merkeverksted for et haug med besøk uten at de klarer å finne og løse feilen. Da har de ikke levert varen/tjenesten man har bestilt. Man kan da ikke drive å betale for en tjeneste eller vare man ikke får levert?

Eller er det virkelig sånn verden fungerer, vi bukker og nikker og drar kort allikevel? Og det er overhodet ingen trygghet i å bruke merkeforhandler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det foreligger rettsavgjørelser på dette og at det handler om hva som er rimelig for begge parter. Først og fremst bør man, som alltid, ha en skriftlig avtale vedr. hva verkstedet skal gjøre eller evt. undersøke og hva dette skal koste. Slikt har man imidlertid nesten aldri og dermed hviler mye av ansvaret på verkstedet. De skal før de begynner arbeidet undersøke bilen og evt. prøvekjøre bilen mhp. å kunne gi en foreløpig kvalifisert uttalelse (les: verkstedet er den profesjonelle parten) vedr. hva som er galt og hva som evt. skal til for å reparere feilen. Dette bør ikke koste penger og hvis de deretter går igang med den egentlige feilsøkingen skal hverken tid eller pris avvike signifikant fra den første uttalelsen. Gjør den det og verkstedet ikke innhenter aksept fra kunden vedr. endringer til uttalelsen, skal verkstedet betale meromkostningene. Verkstedet kan med andre ord ikke la tiden bare gå i et håp om å tjene mer penger uten at kunden får noe igjen for pengene. Dette er forøvrig en klassisk problemstilling i dårlige tider. Når krybben er tom bites hestene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker jeg hadde Hondaen min inne på storservice noen år tilbake.

Var en Accord med aircondition med diodelys i displayet.

Bad de skifte ene dioden som var gått.

Kom igjen dagen etterpå og spurte om de var ferdig med service'en, noe de ikke var, fordi de slet med å få skifte diodelys i displayet.

Endte med å betale skremmende 1500 for ET hel&/()&/¤%& diodepære fordi de var inkompitente og knødet med dette i flere dager.

Så en storservice som skulle komme på ca 4000, kom på over 6000 ja.

Hurra for service...

Var fast kunde hos de, og hadde handlet 4-5 biler av de de siste 2-3 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det virkelig sånn verden fungerer, vi bukker og nikker og drar kort allikevel? Og det er overhodet ingen trygghet i å bruke merkeforhandler?

Ja, slik er det blitt. Noe som gjør det hardere for oss få som vil stå imot, og ikke godtar slapptjafs arbeid.. :( Folk kjøper seg ut av problemer altfor ofte.

Merkeverksted er generelt en uting syns jeg, med mindre vi helt sikkert snakker om svært kompliserte elfeil. Min erfaring er at vanlige verksted er mer oppmerksomme og åpne ifht hva som kan være feil. Så har man jo og prisen..

Jeg hadde iallefall ikke gitt meg på dette uten en kvittering på hva de har utført, og hva konklusjonen av deres arbeid ble (hva som evt. kan utelukkes i dette tilfellet, som tidligere nevnt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dette tilfellet trodde jeg merkeverkstedet var det mest skikkede verkstedet for feilen (Malfunction Indicator Lamp lyser uten at det merkes på bil/motor). De har hatt den fem ganger og fortsatt ikke fått det til. Kommer alltid tilbake igjen 1-2 dager etterpå. De har vært snille med prisene, men når en tenker på at en ikke har fått en dritt for pengene, så hjelper det lite at de har vært snille. Vurderer å finne noen andre. Vurderer til og med å kjøre ned til Tyskland eller til Sverige, ettersom jeg har en motor som det er veldig få av i Norge, men som det "kryr" av i avgiftsfrie land. Verkstedet i TBG har ihvertfall minimal erfaring med de. Det kunne også vært et alternativ å prøve verksted i Oslo, muligens noen flere der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...