Gå til innhold

Hvor lang tid (kilometer) holder div. komponenter i bilen?


Fredrik
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg har aldri over 2000 omdr før den er driftsvarm, men når den er varm er jeg ikke redd for å bruke gasspedalen.

DET momentet er jeg ikke helt enig i. Generelt bør man ikke presse motorene når de er kalde, noe jeg føler at man må gjøre for å holde så lavt turtall selv ved vanlig kjøring. Jeg synes det er bedre å la motoren løpe fritt og lett, men holde turtallet rundt normale 1500-2500 rpm der den jobber lett og uanstrengt. På lave turtall må man gi mye pedal for å få en dieselbørse til å akselerere. Da jobber turboen mer enn nødvendig.

Større børser som min treliter har mye større kraftressurser og jobber langt mer uanstrengt ved normal kjøring. Jeg har ingen problemer med å holde turtallet nede under 2000 rpm ved vanlig kjøring. Slik opplever jeg imidlertid ikke toliteren.

Jeg synes det er direkte viktig å "blåse" motoren skikkelig en gang i blant, når det er skikkelig driftsvarm vel og merke. Kombinasjonen langkjøring og tung belastning på motoren over litt tid er bra. Innbiller meg at det blir mye sot og trøbbel hvis man ikke gjør det. Merker godt at min ryker noe sort ved gasspådrag etter langvarig ekstremt rolig kjøring, eller hvis det blir mye småkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DET momentet er jeg ikke helt enig i. Generelt bør man ikke presse motorene når de er kalde, noe jeg føler at man må gjøre for å holde så lavt turtall selv ved vanlig kjøring. Jeg synes det er bedre å la motoren løpe fritt og lett, men holde turtallet rundt normale 1500-2500 rpm der den jobber lett og uanstrengt.

Enig der. En bør bruke motoren der en føler at den jobber lett, ingen during osv., uten å dra for langt avgårde på turtallet så lenge den er kald. 1eren har girskiftindikator (EfficientDynamics), og vil ha inn et lavere gir om man kommer under 1400-1500rpm. Det går fint å kjøre den ned til rundt 1000, men det er ikke noe poeng.

Større børser som min treliter har mye større kraftressurser og jobber langt mer uanstrengt ved normal kjøring. Jeg har ingen problemer med å holde turtallet nede under 2000 rpm ved vanlig kjøring. Slik opplever jeg imidlertid ikke toliteren.

Da gjelder det i så fall den gamle 2-literen, for 118d-en (2-liter) har ~1550rpm i 100km/t i 6. gir, og stortrives der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker i såfall om N47D20. Jeg ville ikke ha sammenlignet den med første generasjon M47 som er en ti år eldre konstruksjon. For å kommentere M47D20 uten common rail, som både Fredrik og Otis har i sine biler, så krever den noe mer turtall for å gå skikkelig enn nyere motorer. Min M57D30 er forsåvidt også en utdatert konstruksjon i denne sammenheng.

EDIT:

Med å holde turtallet under 2000 rpm så mener jeg under akselerasjon. Da må nødvendigvis turtallet jages litt over vanlig gangtall, særlig i en manuell bil. Min med automatgir jobber latterlig uanstrengt på 12-1400 rpm ved vanlig kjøring under 80 km/t, men går fort opp mot 1800-2000 rpm om jeg vil akselerere. Sluromatic er greit sånnsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du snakker i såfall om N47D20. Jeg ville ikke ha sammenlignet den med første generasjon M47 som er en ti år eldre konstruksjon. For å kommentere M47D20 uten common rail, som både Fredrik og Otis har i sine biler, så krever den noe mer turtall for å gå skikkelig enn nyere motorer. Min M57D30 er forsåvidt også en utdatert konstruksjon i denne sammenheng.

EDIT:

Med å holde turtallet under 2000 rpm så mener jeg under akselerasjon. Da må nødvendigvis turtallet jages litt over vanlig gangtall, særlig i en manuell bil. Min med automatgir jobber latterlig uanstrengt på 12-1400 rpm ved vanlig kjøring under 80 km/t, men går fort opp mot 1800-2000 rpm om jeg vil akselerere. Sluromatic er greit sånnsett.

Jeg vet ikke hva du mener med at M47D20 motoren trenger mer turtall for å gå skikkelig, men min variant av motoren (altså 115 HK uten common-rail) har en helt flat momentkurve mellom 1750 og 2500 rpm der den yter maksimalt 265 Nm. Motoren trekker fornuftig ned til ca. 1500 rpm, men under det turtallet trekker den relativt dårlig. Tilsvarende er det rimelig tomt for effekt over 4000 rpm selv om turtallssperren ligger ved 4500 rpm. Motoren har 2000 rpm i 100 Km/t og 4000 rpm i 200 Km/t.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligens litt dårlig gjort å dra inn, men en forutsetning for regnestykket ditt blir også at du ser helt bort i fra eventuelle ulykker og personskader som kunne vært unngått (eller ha redusert skadeomfang) i en nyere og sikrere bil. Jeg har fått en vekker og to i senere tid på hvor enormt stor forskjell det er på en ny og eldre/gammel bil sikkerhetsmessig. Selv en ny liten bil klarer seg stort sett mye bedre enn en eldre halvstor/stor bil. Det var også utslagsgivende til at vi kjøpte 1'er, selv om jeg vet om biler som er både penere og rimeligere.

Du har naturligvis helt rett i påstanden om at en mest mulig ny bil også er den sikreste... iallefall når det gjelder den klassen biler vi snakker om i denne diskusjonen. Vi har diskutert dette poenget flere ganger i familien og kommet frem til at man egentlig aldri helt kommer frem til mål med bil og sikkerhet... med mindre man har en veldig stor lommebok (spesielt her i Danmark). Vi må derfor gå på et kompromiss, men kompromisset burde kanskje heller ha vært en 5-serie og ikke en 3-serie.

Kvalitetsmessig så har jeg mine tvil...

I forhold til en fransk bil er jeg rimelig sikker, men det står mange eldre BMW´er hos den lokale Toyota forhandleren for å si det på den måten. Jeg håper naturligvis at en BMW er verdt pengene den kostet også når det gjelder holdbarhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva du mener med at M47D20 motoren trenger mer turtall for å gå skikkelig, men min variant av motoren (altså 115 HK uten common-rail) har en helt flat momentkurve mellom 1750 og 2500 rpm der den yter maksimalt 265 Nm. Motoren trekker fornuftig ned til ca. 1500 rpm, men under det turtallet trekker den relativt dårlig. Tilsvarende er det rimelig tomt for effekt over 4000 rpm selv om turtallssperren ligger ved 4500 rpm. Motoren har 2000 rpm i 100 Km/t og 4000 rpm i 200 Km/t.

Det var en kommentar til Gunnar på at nyere utgavene for meg virker piggere på lavere turtall og krever mindre pedal for å flytte på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en kommentar til Gunnar på at nyere utgavene for meg virker piggere på lavere turtall og krever mindre pedal for å flytte på seg.

Årsaken til dette er naturligvis at de forskjellige M47 klonene har ulik effekt og jeg tror også at bilene er ulikt gearet selv om effekten for noen av E46/E39 modellene er mer eller mindre identisk.

Den første M47D20 motoren uten common-rail ytet 136 HK og 280 Nm. Min motor er også en M47D20 motor uten common-rail og var neste mann ut, men den yter 115 HK og 265 Nm. Denne motoren ble i overgangen mellom 2002 og 2003 erstattet av en M47TUD20 variant (altså med common-rail) som også ytet 115 HK, men med marginalt mer moment... 280 Nm.

Det er verdt å merke seg at begge variantene av M47D20 motoren uten common-rail har et motorvolum på 1951 cm3, mens de senere variantene av motoren har et motorvolum på 1995 cm3.

Neste variant ut av M47TUD20 motoren når det gjelder E46 hadde en effekt på 150 HK og 330 Nm. Flere varianter av M47 motoren ble ikke levert til hverken E46 eller E39, men motoren fikk senere bl.a 122 HK, 163 HK, 143 HK og 177 HK. Dagens variant av motoren i F10 520d yter hele 184 HK og 380 Nm. 1-serien har imidlertid en variant av motoren som yter 204 HK og 400 Nm, men det er med to turboladere. I tillegg har Alpina en variant av M47 motoren som yter 214 HK og 450 Nm... også den med to turboladere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min e39 har rullet ca 180 000km og når jeg kjøpte den for ett par års tid siden fulgte det med ett hav av kvitteringer på bytte av diverse ting, som f.eks dynamo, el kjølevifte i front ( noe jeg også har byttet på denne IGJEN) og simmering på utgående aksel på girkasse og bærearmer begge sider fremme, pluss noen andre ting jeg ikke husker.

Har byttet bakluke (rettere sagt satt på bakluke, da den som var der omtrent var bortrustet).

Pluss at det ruster jo faen pine meg over alt på den bilen.

Nylig begynte bilen og tenne kupelys og varselblink samtidig som den ville låse opp dører.

Kjempe flott det.. Feilsøkte litt og fant ut at airbag modulen er kaputt. Den inneholder også en crash sensor som da skal gjøre alt dette når en smell oppstår. Godt at ikke airbagger ble aktivert i samme slengen da.

Personlig begynner jeg og mene at bmw i snitt kan sammenlignes med auda og merc.

Mye dritt over hele linja, men med enkelte unntak.

Har hatt en del bimmere nå, og begynner lett og bli lei hele tysker driten.

E39'n skal holdes igang på pur faenskap, slik at folk kan se en bedritent møkkete (synes ikke rusten så godt i det minste) og vannskjøtt e39 rulle langs gatene, og forhåpentligvis til stor irritasjon for alle som virkelig nyter BMW og tror det er en fantastisk bil, noe BMW er om man har råd til og kjøpe ny bil hvert tredje år.

E34'n er jeg glad i, og har desverre et litt perverst forhold til den, men ser for meg at det meste av BMW kommer til og forlate denne husholdningen til fordel for en nyere tahoe.

Fikk jeg sagt det også.

EDIT

Glemte og nevne en bøtte med veivfølere og ABS modul, pluss ac pumpe.

Kvitteringer på utført bytte hos autorisert bmw sjapper her i norge og i sverige lå i arkivet under stetet i bilen ved kjøp.

Jeg skjemmes over og kjøre den dritten snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget interesang tråd !

Her er min liste på min eks 730d ved passerte 200' opp til 250'

UNDERSTELL:

Alle hjullager ble byttet.

Alle nav byttet. (+ nye navkapsler)

Alle bremseskiver byttet med tilhøredne klosser + en abs sensor og slitasjevarslere

Alle bremseskjold byttet

Alle deler i håndbrekket (dvs nye bremseklaver, fjærer, stag osv.)

Bærearm høyre (foran)

Casterstag høyre

Sidestøtte

Foringer i bakaksel (4 stk)

Bærearm bak venstre

Bærearm bak høyre

Nye fjærer

Nye dempere bak

Ytre styreledd venstre side.

Stræbearm bak

ANNET:

Ny CD veksler

Nytt batteri

Ny tonet frontrute med varmetråder og regnsensor, pga steinsprang.

Ny spenningsfordeler

Ny termostat

Ellers er det ingen ulyder i turbo eller motor. Bruker ikke olje, og går som en drøm.

Har ikke vært byttet annet en termostaten på motoren, ingen dieselpumpe problemer eller dyser osv, er derfor litt irritert på at så mange hevder at diesel modellene er så dyre vedlikeholdsmessig. Min forrige 530d hadde gått like langt og hadde heller ingen motor problemer av noe slag.

Jeg har kjørt mye langkjøring på lavt turtall.

Mulig ting begynner å gå på overtid som Fredrik beskriver, men det er vel mange faktorer som spiller inn på hvor lenge en ting varer.

Varmtvannstanken i huset mitt ble satt inn i 1975 og virker fremdeles 35 år etter. Er det riktig eller feil å bytte den nå før man bare står der med kaldt vann? Den er jo 5 år på overtid!

En rørlegger jeg spurte mente den kunne holde ihvertfall 10 år til.

Synes tanken din Fredrik om å budsjettere fremover er god, men tror desverre ikke man kan tenke sånn når det gjelder dynamoer og turboer da varigheten kan variere stort. Har jobbet på steder der det ble byttet deler før de skulle være i nærheten av å ryke, alikevel opplevde vi driftshavari. Nå har jeg jobbet på sted hvor ingen ting byttes før det ryker og ting har gått langt og lenge over forventet driftstid.

Jeg bekymrer meg bare for en ting når det gjelder biler og alder, og det er rust !

For ikke å glemme sikkerhet som Gunnar nevner lengre opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Tar opp igjen en gammel tråd fremfor å lage en ny.

Har en 07 E91 325D som jeg er strålende fornøyd med.

Den har rullet 178000 nå og jeg har mye langkjøring.

Har sittet og vurdert å bytte den ut til en nyere modell, men jeg er så fornøyd at jeg nå kanskje heller vil ta en stor gjennomgang på verksted og være litt føre var for å beholde den i noe år til. Jeg er ikke noe mekaniker orakel, derfor har jeg vært litt skeptisk til å beholde den pga kmstanden, ofte er det masse småting som skal byttes rundt 200`km og da løper det på seg kostnader.

Vært inne på tanken om å ta en kombinert ferietur/servicetur til Tyskland da jeg har inntrykk av at storservicer er billigere der nede.

Hva bør jeg be de sjekke? Bilen har fulgt alle servicer og er i god stand uten ulyder etc.

Hvis noen kunne notert ned noen punkter jeg bør sjekke hadde det vært knall:)

Kan man ta f.eks. en full sjekk av bilen hvor de går gjennom understell,drivverk osv osv?

Hvis noen har noen tips til ålreite verksteder hvor de snakker engelsk mottas det med takk.

Vet noen her har brukt Flensburg og Kiel, spes sistnevnte tenkte jeg på. Da kunne vi dratt ned med Kielferga, satt bilen på verksted, leid bil og kjørt oss en runde.

Alt i alt blir det sikkert fortsatt billigere enn å ha den på samma sjekken hos BMW i Norge :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du bilen og tar en Service 1 eller 2 sjekk går de nok gjennom det meste.

Ellers har NAF noe de kaller driftstest som jeg tok på min E39, men ble litt skuffa når de ikke engang løsna de 6 skruene som holder motordekselet og kikka nærmere på motoren når de først hadde den på bukk. Er jo steder som dette vanlige folk ikke kan kikke lett og det hadde tatt 10 minutt å løsna dekselet, kikka etter oljelekkasje og satt det på igjen.

Tror egentlig ikke den testen er verdt så fryktelig mye... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...