Gå til innhold

E36 m42 lugger ved rolig kjøring.


Bluum
 Share

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et problem med min E36 318is som jeg ikke klarer å finne ut av.

Symptomene slik jeg oppfatter de er at bilen lugger ved svakt gasspådrag, eller når du bare skal opprettholde farten.

Men dette skjer ikke hele tiden, og enkelte kjøreturer er bilen helt fin.

Har hatt bilen inne til feilsøking uten at verkstedet har funnet noe feil.

Siterer fra feilsøkingsloggen: " Lest ut feilkoder + lest ER-verdier (lastesignal, sondesignal, tempfølere osv.). Målt avgass-avgass OK, målt luftmengdemåler, sjekket plugger + pluggledninger, sjekket vakumslanger og om det er falskluftlekkasje. finner ingen feil."

De fikk ikke opp noen feilkoder og opplevde vel egentlig ikke problemet i stor grad de to dagene de hadde bilen.

Byttet lambdasonden for noen få uker siden, i håp om at den skulle være synderen, men det var den jo ikke.

Spenningsregulatoren virker å være litt dårlig, for lysene blinker noe av og til, men jeg tror ikke det har noe med saken å gjøre. Greit å nevne likevel.

Har hatt problemet lenge, men tidvis har det vært helt borte, så noe alvorlig er det neppe.

Jeg finner ingen sammenheng mellom gangene problemet er der. Men det virker ikke som at det har noe med fuktighet å gjøre, og motoren _pleier_ å bli problemfri etter en times kjøretur.

Det eneste jeg kommer på som jeg tror muligens kan fremprovosere problemet er "bykjøring". Altså kjøring under 60 og gjerne på litt lavt turtall (rundt 1500).

I dag la jeg merke til noe jeg ikke har tenkt på eller lagt merke til før.

Kjørte bilen stille og rolig bortover i en 30-sone i 2. gir og holdt gasspedalen helt stødig.

Merket da at bilen plutselig begynte å aksellerere bittelitt, akkurat som om det blei sprøyta inn mer bensin eller at blandingen hadde vært feil frem til da. Følte det var litt som å kjøre på motorveien og inse at du ikke ligger i 80, men i 77, så du må gi litt ekstra gass; hvis dere forstår hva jeg mener :P

Uansett. hverken jeg, verkstedet jeg pleier å bruke, eller min lokale BMW-forhandler har noen ide om hva som kan være årsaken til problemet, og jeg begynner å bli litt lei av det nå.

Derfor kommer jeg til dere (igjen), for å høre om dere har noen tips.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumper med en ny observasjon.

Spjeldet inne i luftmassemåleren "pulserer" når bilen går på tomgang.

Er det normalt?

Det står ganske stødig når jeg gir gass, men holder jeg gassen jevn står den ikke dønn stille.

Og bilen skal daue hvis jeg trykker inn spjeldet uten å gi gass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville sjekke for falskluft med å spraye startgass rundt på forskjellige slanger tilknyttet innsuget, da spesielt belgen mellom LMM og innsuget samt slangene til tomgangsregulator.

Jeg husker jeg hadde noen lignende symptomer på min 318is en gang i tiden og da var det sprekk i belgen og lekkasje i en slange til tomgangsregulatoren.

Men siden du sier at dette forsvinner etter ca 1 times kjøring begynner jeg å tenke på coilene dine. Det har vært problemer med coilene til disse bilene, da har det slått sprekker i i coilene med påfølgende overslag har forekommen med påfølgende nykkende adferd i motoren, men etterhvert som plasten blir varmere kan sprekken bli mindre framtredende og problemer forsvinner.

Du har ikke mulighet å få testet med noen andre coiler ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer og går hos meg også. Finner som sagt ingen fellesnevner for de gangene problemet er der, og det er ikke alltid bilen blir fin etter den har kjørt en stund.

Var ute og kjørte et par timer i dag, og bilen viste ingen tegn til problemet, mens andre dager er den så ille at jeg med vilje ungår steder hvor jeg vet det kan bli mye småkjøring foran tilskuere :P

Det er sjekket for falskluft og belgen ser fortsatt veldig hel ut. Ingen tegn til at den begynner å tørke ut, selv om den er 17 år nå.

Men et par spørsmål.

1: Er det normalt at akselerasjonen er veldig "trinnvis"?

Hvis jeg f. eks kjører ut av en rundkjøring og ut på en 80-sone, så pleier jeg å tråkke gassen i bånn. I starten er det ikke så voldsomt med akselerasjon, men når du passerer enkelte turtall oppover føles det som om du slår inn en turbo. Det er som regel to-tre sånne turtallspunkt.'

2: Er det normalt at spjeldet i LMM står og pulserer når bilen går på tomgang?

Løftet av luftfilterhuslokket og kikka inn på spjeldet inne i LMM, og det pulserte med den frekvensen nykkinga pleier å opptre med. Føler det er en sammenheng der ...

Så spørsmålet er om LMM styrer åpninga til spjeldet, eller om det er en eller flere sensorer som gjør utslaget.

3: Angående coilene, så hadde jeg en episode for noen uker siden når jeg spylte motorrommet.

Det kom fukt på coilene, og gnisten på coil nr. 2 forfra slo over fra toppen til bunnen, da spytta motoren og den holdt på å daue med mindre jeg ga gass. Kan det jeg så være tegn på at det er noe feil med coilen, eller var det bare på grunn av fukten?

Godt det endelig var noen med litt er faring som kikka innom tråden. Begynner å ønske problemet kunne bli løst snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tommysh92: Bytt den belgen så ser du om problemet forsvinner, den koster ikke mange kronene.

Bluum:

Det at belgen ser fin ut er ikke ensbetydende med at den er i hel. Den sprekker gjerne mellom disse taggene slik at det er veldig vanskelig å se en eventuell sprekk uten å ta å bøye litt på belgen. Derfor bruk startgass....

1: M42 er litt trinnvis, men det skal ikke være tre slike punkter! Jeg husker min våknet spesielt til livet ved ca 3500-4000 rpm, da var det som om en turbo satt inn å bilen skjøt avgårde. Så skal du ha fres i M42 motoren må du kjøre på litt høyere turtall.

2:At spjeldet pulserer på tomgang er bare et resultat av noe annet vil jeg tro. Har du prøvd å kjøre motoren med LMM utkoplet? Du kan bare dra ut kontakten mens bilen går, blir bilen da bedre er LMM gåen.

Dette spjeldet er fjærbelastet og festet til et potensiometer, så når vakuumet øker som følge av økt gasspådrag åpnes spjeldet mere, grad av åpningen på spjeldet forteller motoren hvor mye luft som passerer. Så jeg tror denne pulsingen er som følge av f.eks en coil som kødder det til. Men jeg kan som sagt ikke si sikkert, men bare gi deg noen råd på hva du kan sjekke ut videre.

3: Vanskelig å si, men det beste hadde vært å testet med en annen coil. Du kan eventuelt prøve å dra ut ledningen til den coilen å se om problemet vedvarer, men motoren vil jo da selvfølgelig gå dårlig da den kun går på 3 sylindrer. Om du gjør dette mens motoren går er på egen risiko, da du kan få deg en kraftig salve over fingrene ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som nevnt brukt startgass for å sjekke at det ikke kommer til falskluft.

Jeg merker kun problemet når jeg kjører, på tomgang er det aldri noe tull. Ikke som jeg merker i hverfall.

Kobler jeg fra LMM blir bilen vannvittig dau, og gir du mer enn bare litt gass holder bilen på å daue.

Kan høre med noen kamerater om de har en coil jeg kan låne.

Finnes det en måte man kan sjekke en coil for feil?

Har ikke lyst til å måtte kjøpe en ny coil bare for å teste. Da blir det fort fyrt å feilsøke .. :P

Når jeg speeder på, så går det litt treigt opp til ca 2500, derfra og opp til rett over 4000 går det sånn tållelig, og ved rundt 4-4500 skyter den liksom litt ekstra av gårde og rett under 6000 får du et litt mykere ekstraskyv. Så det er kanskje ikke noe unormalt i det.

EDIT: kan det være noe så enkelt som pluggene? Eller dyser kanskje?

Bilen har nå bare gått litt over 72 000, men ting kan jo gå i stykker med årene likevel ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gjort det og opplevda da det jeg beskrev.

Håpløst dau og nykkinga var der fortsatt.

Rant ned en bakke i 3. gir nå nettopp, og bilen lugga noe voldsomt før bilen bygget seg opp nok fart til å kutte bensinen. Så jeg tenkte at nå var et godt tidspunkt for å koble fra LMM og se om den hadde noen effekt. Det resulterte at turtallet pulserte så bilen holdt på å daue. Hadde den fått stå 10 sekunder uten at jeg hadde gitt gass i motorrommet, så tror jeg at den hadde stoppa. Turte ikke gå inn og kjøre, så jeg plugget i lmm igjen og kjørte hjem. Burde vel kanskje prøvd å kjøre, for det er jo bare da jeg opplever problemet ellers, og ikke på tomgang.

Kunne minne om det problemet mange får når de har en defekt lambda.

Men turtallet gikk ikke opp og ned runt 1000rpm, men ned til nesten stopp og opp igjen til rundt normalt tomgangsturtall; hvis det betyr noe.

Men sånn som nå i dag. Bilen var helt fri på morraen og i ettermiddag, men når jeg skulle hjem nå på kveldinga, så var den nykkete et par episoder.

Forstår meg ikke på dette her jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte fra skolen i dag og holdt jevn fart bortover en slette med gasspedalen stødig. Plutselig begynner bilen å justere et eller anna, sånn at bilen akselerer littegran og legger seg på en littegrann høyere fart (2-3km/t mer). Dette var like etter jeg startet å kjøre.

Det virker som at jeg på kald motor har litt feiljustert blandingsforhold, men at dette blir bra etter et par minutter. Lugginga derimot kan komme med en gang jeg svinger ut på veien eller når som helst ellers.

Da jeg kom hjem en liten halvtime seinere forsøkte jeg å koble fra LMM med motoren i gang. Da pulserte tomgangen igjen, og etter få sekunder daua bilen.

Den ville ikke starte igjen uten at jeg ga godt med gass, og daua igjen ganske fort etter at jeg slapp den. Så jeg vil nok konkludere med at LMM ikke er helt defekt i hvertfall.

Jeg begynner å helle mer mot tanken på at det er en annen sensor som er defekt, eller om det kanskje kan være bensinpumpa.

Man hører ingenting på bilen, og ser ingenting på turtelleren når bilen lugger. Det er i så fall ved gangfart, hvor bilen sklir på tomgang i 1. eller 2. gir. Det tolker jeg som at bilen i alle fall tenner hver gang.

Disse sensorene du lister opp. Vil det ikke komme opp feilmeldinger dersom de ikke fungerer som de skal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lagt merke til om bensinforbruksmåleren faller til null l/mil når bilen nykker?? Det gjør nemlig min e36 325i når den nykker, akkurat slik som du beskriver. Vises ikke på turtelleren hos meg heller, og den går helt fint på tomgang! Siden denne måleren faller, tror jeg det har noe med bensintilførsel og gjøre, f.eks bensintrykksregulator. Jeg har ny bensinpumpe. Et annet spørsmål er jo om en eller annen del i tenningssystemet bryter, og bilen holdes i live pga at bilen faktisk er i bevegelse. ? Ikke sikkert dette vises på diagnose når bilen ikke nykker. Bare en tanke.. aner ikke om det kan ha noen sammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...