Gå til innhold

Problem med kjøling på Bmw Z3 med m43motor.


brumle
 Share

Anbefalte innlegg

De siste ukene har motoren kokt 3 ganger under helt vanlig kjøring. Det er ingen tydelig tegn til lekkasje noen plasser. Har vært på verksted 3 ganger for utredning men ingen åpenbare feil. Når jeg har observert at temperaturen stiger har jeg umiddelbart stoppet, ventet litt, og fyllt vann på radiatoren. Nesten 3 liter har da tydeligvis "magisk" forsvunnet.

Oljen er fin på fargen. Termostat og vannpumpe skiftet i 2008.

En av verkstedene mener at det er dårlig sirkulasjon i motoren grunnet ulik temperatur på slangene i kjølesystemet.

Er det noen her som kan tenke seg til hva dette kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vannpumpe/termostat etter informasjonen jeg kan hente her.

Blåser det varmt inne i bilen da?

Om det gjør det før den koker, så ville jeg mistenkt termostat, dersom det ikke kommer spesielt med varme der inne, så vil jeg tro vannpumpe.

Men det er vel elektrisk sirkulasjonspumpe til vannet på varmeapp siden, så for det om det muligens blåser varmt inne i bilen, kan det fremdeles være vannpumpen som er kaputt.

Vanligvis så havarerer jo ikke vannpumper sånn helt uten videre, men er det en slik typisk tupperware vannpumpe som bmw elsker på din motor også, så er det fult mulig at den har havarert uten at den verken lekker eller lager stygge lyder grunnet lagersvikt.

Kort sagt.

Sjekk vannpumpe og termostat.

Mulig du skal kunne se en såkalt pilot stråle der du fyller på vann når motoren går litt over tomgang. Altså ta av lokket vednedkjølt motor (så du ikke får deg en steaming av trynet ved varm motor) og se om det sirkulerer på en måte når du små ruser motoren litt.

Begrenset hvor god jeg er til og få frem hva jeg mener med bokstaver, men håper du skjønner hva jeg mener.

Ting kan bli deffekt uansett hvor nytt det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...